- Piața auto din România este afectată de instabilitate fiscală și administrativă, influențând negativ vânzările și climatul general.
- Cumpărătorii se reorientează către vehicule cu costuri totale de deținere mai mici, hibridul clasic câștigând teren.
- Întârzierile și reducerile programului Rabla au dus la scăderea încrederii consumatorilor și amânarea achizițiilor auto.
Despre provocările momentului, dar și despre cum ar putea arăta viitorul apropiat al industriei auto din România, avocatnet.ro a stat de vorbă cu Dan Vardie, președinte al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), și Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia South Eastern Europe.
1. avocatnet.ro: Care este percepția dumneavoastră asupra stării actuale a pieței auto din România, având în vedere cumulul recent de presiuni fiscale și administrative (RCA, rovinietă, accize)?
Dan Vardie, APIA: Piața traversează un episod de impredictibilitate alimentat de presiuni fiscale și administrative succesive. Când modifici accizele de două ori într-un an și anunți scumpirea rovinietei, consumatorii și companiile pot apăsa frâna atunci când vine vorba de anumite decizii.
Iar asta se vede în cifre: în timp ce iulie a adus o revenire pe total autoturisme, vânzările de vehicule electrice scad accentuat, iar climatul general rămâne fragil din cauza programului Rabla – întârziat, apoi suspendat, diminuat. Piața are nevoie de reguli stabile pe 12–24 luni, altfel costul capitalului și amânările „mușcă” din volum.
Mihai Bordeanu, DACIA: Este încă prea devreme pentru a cuantifica impactul acestor măsuri, având în vedere că acestea abia au început să fie aplicate. Vom avea, cu siguranță, o imagine mai clară la sfârșitul lunii septembrie. Ce este cert e că aceste majorări de costuri intervin într-un moment în care piața auto din România se află deja într-o situație dificilă.
Ultimele date statistice disponibile arată că, în primele șapte luni ale acestui an piața a scăzut deja cu 15,3% față de perioada similară a anului 2024. Orice creștere a costurilor pe care trebuie să le suporte posesorul unui autoturism nu va face decât să frâneze și mai mult vânzările pe piața auto românească, afectate deja de inflația ridicată și de creșterea costurilor bancare.
2. avocatnet.ro: Majorarea tarifelor la rovinietă și a accizelor la carburanți ar putea reorienta preferințele clienților? Vom asista la o migrare accelerată către vehicule cu cilindree mai mică, motorizări hibride sau chiar complet electrice pentru a compensa aceste costuri de operare mai mari?
Dan Vardie, APIA: Da, vedem asta deja de câțiva ani și o vom vedea în continuare: migrarea spre cost total de deținere (TCO) mai mic, constând în cilindree moderată, full-hybrid tot mai prezent, plus revenire la modele eficiente din segmentele B/C (autoturisme care au un consum redus de combustibil și emisii scăzute, fiind compacte și, în general, mai accesibile - n. red.).
Pentru electric, mesajul e mixt: tarifele mai mari la drum și combustibili ar favoriza BEV (Battery Electric Vehicle), dar fără stimulente coerente și infrastructură previzibilă, efectul net rămâne sub potențial. Pe termen scurt, cred că hibridul clasic câștigă teren; pe termen mediu, PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) si BEV revin, dacă politicile redevin, și ele, mai consistente.
Mihai Bordeanu, DACIA: Automobilul este o necesitate, iar majoritatea clienților persoane fizice îl achiziționează cu intenția de a-l folosi pentru cel puțin cinci ani. Din acest motiv, decizia de cumpărare se bazează pe o varietate de factori, în care preferințele personale (tip de caroserie, dimensiuni, motorizare, design) joacă adesea un rol foarte important.
În actualul context, este totuși posibil ca tot mai mulți clienți să adopte o abordare mai rațională, luând în considerare atât costul inițial al mașinii, cât și cheltuielile aferente utilizării acesteia.
3. avocatnet.ro: Bugetul micșorat al programelor Rabla și Rabla Plus va avea impact asupra planificării achizițiilor clienților? Constatați o tendință de amânare a deciziilor de cumpărare în rândul clienților care mizau pe acest sprijin?Dan Vardie, APIA: Când anunți etapizări haotice și apoi suspenzi programul cu 24 de ore înainte, transmiți exact contrariul predictibilității. O bună parte dintre clienții care își planificau achiziția cu ecotichet amână sau își recalibrează bugetul – iar în electric se vede cel mai dureros. Asta nu e doar o problemă de vânzări, e o problemă de credibilitate a politicilor publice.
Mihai Bordeanu, DACIA: Întâzierea foarte mare a programului Rabla este principalul motiv pentru scăderea puternică a vânzărilor de autoturisme noi în prima parte a acestui an. Această întârziere a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție.
Segmentul cel mai afectat rămâne cel al vehiculelor electrice, ale căror vânzări au scăzut cu 41,3% în primele șapte luni ale acestui an față de perioada similară a anului precedent.
Reducerea la jumătate a valorii voucherului pentru achiziția unui automobil electric este departe de a reprezenta un stimulent suficient pentru clienții care contau pe programul Rabla Plus pentru a face o astfel de achiziție.
4. avocatnet.ro: Ce potențiale schimbări de comportamente pe piața auto (firme și clienți persoane fizice) anticipați din cauza acestor evoluții?
Dan Vardie, APIA: La companii, mă aștept la optimizare de flote: downsizing, mix mai „verde” dar prudent (HEV/PHEV), leasing operațional cu atenție pe TCO și pe fiscalitate. La persoane fizice, vedem decizii întârziate, trecere spre second-hand mai tânăr sau noi entry-level bine echipate, plus interes crescut pentru full-hybrid. Dacă pe 1 septembrie cresc efectiv tarifele rovinietei, presiunea pe costul de utilizare va accentua aceste tendințe.
Mihai Bordeanu, DACIA: Cel mai probabil vom asista la o scădere pe termen scurt a vânzărilor către clienții persoane fizice, cei care sunt primii afectați de scăderea puterii de cumpărare.
5. avocatnet.ro: Care este, în opinia dumneavoastră, cea mai mare provocare pentru piața auto din România în următorii doi ani și, pe de altă parte, care ar putea fi cea mai mare oportunitate care se conturează în acest context?
Dan Vardie, APIA: Provocarea majoră este reconstruirea predictibilității: stabilitate fiscală, Rabla cu calendar anunțat din timp și continuitate, altfel riscăm un zig-zag al pieței și scăderea investițiilor. Oportunitatea? Relansarea electrificării pe baze sănătoase: combinarea unui program Rabla clar cu costuri de utilizare transparente, plus avantajul României de a atrage proiecte industriale pe lanțul de valoare auto. Când politica publică e coerentă, consumatorul român, care este pragmatic, adoptă rapid tehnologiile eficiente.
Mihai Bordeanu, DACIA: Cea mai mare provocare, nu doar pentru piața auto din România, ci pentru cea europeană la modul general, o va constitui adaptarea la noile reglementări în materie de emisii de CO2, prin intrarea în vigoare a normei Euro 7, care va duce la creșterea inevitabilă a prețurilor pentru vehiculele noi.
Dacă vorbim despre oportunități, probabil că cea mai mare o reprezintă potențialul de creștere al pieței auto din România. Avem în continuare unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană și una din cele mai reduse rate de motorizare raportate la mia de locuitori. În consecință, nevoia de achiziție a vehiculelor noi, altfel spus, cererea de pe piață, va rămâne importantă.
Comentarii articol (0)