- Dividendele plătite de o societate rezidentă într-un stat contractant sunt impozitate cu maximum 5% dacă beneficiarul efectiv este rezident în celălalt stat, cu excepții specifice.
- Societățile care dețin minimum 10% din capitalul plătitorului de dividende timp de cel puțin un an și fondurile de pensii recunoscute sunt scutite de impozitul pe dividende.
- Dobânzile provenind dintr-un stat contractant sunt impozitate cu maximum 3% din suma brută când beneficiarul efectiv este rezident al celuilalt stat contractant.
Potrivit prevederilor art. 1 din actul normativ menționat anterior, Convenția din 13 noiembrie 2024 între România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe câştiguri de capital şi prevenirea evaziunii fiscale şi a evitării plăţii impozitelor se aplică persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Astfel, potrivit convenției precizate mai sus, veniturile sau câştigurile realizate de sau printr-o entitate care este tratată ca fiind în întregime sau în parte transparentă sau printr-un aranjament care este tratat ca fiind în întregime sau în parte transparent din punct de vedere fiscal, conform legislaţiei fiscale a oricărui stat contractant, sunt considerate ca fiind veniturile sau câştigurile unui rezident al unui stat contractant, dar numai în măsura în care venitul sau câştigul este considerat, în scopul impozitării de către acel stat, ca fiind venitul sau câştigul unui rezident al acelui stat.
Convenţia se aplică impozitelor pe venit şi pe câştiguri de capital stabilite în numele unui stat contractant sau al unităţilor sale administrativ-teritoriale, subdiviziunilor sale politice sau autorităţilor sale locale, indiferent de modul în care acestea sunt percepute. Impozitele existente asupra cărora se aplică convenţia sunt, în special:
- în cazul României:
- impozitul pe venit;
- impozitul pe profit; (denumite în continuare „impozit român”);
- în cazul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord:
- impozitul pe venit;
- impozitul pe corporaţie;
- impozitul pe câştigurile de capital; (denumite în continuare „impozit al Regatului Unit”).
În ceea ce privește dividendele, convenția menționată anterior reglementează următoarele aspecte:
1. Dividendele plătite de o societate care este rezidentă a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impozitate în celălalt stat;
2. Dividendele plătite de o societate care este rezidentă a unui stat contractant:
- pot fi impozitate în acel stat potrivit legislaţiei acelui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dividendelor este un rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi:
- 5% din suma brută a dividendelor, cu anumite excepții;
- 15% din suma brută a dividendelor atunci când acele dividende sunt plătite din venituri (inclusiv din câştiguri) obţinute direct sau indirect din proprietăţi imobiliare de către un vehicul de investiţii care distribuie anual cea mai mare parte din aceste venituri şi ale cărui venituri din astfel de proprietăţi imobiliare sunt scutite de impozit;
- prin excepție, sunt scutite de impozit în acel stat dacă beneficiarul efectiv al dividendelor este:
- o societate care este rezidentă a celuilalt stat contractant şi care deţine, direct sau indirect, cel puţin 10% din capitalul societăţii care plăteşte dividendele pentru o perioadă neîntreruptă de cel puţin un an;
- un fond de pensii recunoscut care este rezident al celuilalt stat contractant şi care a deţinut capitalul societăţii care plăteşte dividendele pentru o perioadă neîntreruptă de cel puţin un an.
4. Prevederile menționate anterior nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant în care societatea plătitoare de dividende este rezidentă printr-un sediu permanent situat acolo şi deţinerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care sunt plătite dividendele este efectiv legată de un asemenea sediu permanent;
5. Când o societate care este rezidentă a unui stat contractant realizează profituri sau venituri din celălalt stat contractant, celălalt stat nu poate percepe niciun impozit asupra dividendelor plătite de societate, cu excepţia cazului când asemenea dividende sunt plătite unui rezident al celuilalt stat sau când deţinerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sunt plătite este efectiv legată de un sediu permanent situat în celălalt stat, nici să supună profiturile nedistribuite ale societăţii unui impozit asupra profiturilor nedistribuite ale societăţii, chiar dacă dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în întregime sau în parte profituri sau venituri provenind din celălalt stat.
În ceea ce privește dobânzile, convenția menționată anterior reglementează următoarele aspecte:
1. Dobânzile provenind dintr-un stat contractant şi obţinute efectiv de un rezident al celuilalt stat contractant pot fi impozitate în celălalt stat;
2. Dobânzile provenind dintr-un stat contractant pot fi, de asemenea, impozitate în acel stat potrivit legislaţiei acelui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 3% din suma brută a dobânzilor;
3. Prin excepție, dobânzile provenind dintr-un stat contractant şi obţinute efectiv de un rezident al celuilalt stat sunt impozabile numai în celălalt stat în măsura în care aceste dobânzi sunt plătite:
- în legătură cu o creanţă care rezultă ca urmare a vânzării pe credit a oricăror echipamente, mărfuri sau servicii;
- pentru orice împrumut de orice fel acordat de o instituţie financiară;
- la un fond de pensii recunoscut;
- celuilalt stat, unei instituţii sau unei agenţii a celuilalt stat, unei unităţi administrativ-teritoriale, subdiviziuni politice sau autorităţii locale a acestuia sau băncii centrale a celuilalt stat;
- între societăţi, atunci când o societate deţine în mod direct cel puţin 25% din capitalul celeilalte societăţi pentru cel puţin doi ani înainte de plata dobânzilor sau atunci când ambele societăţi sunt deţinute de o societate terţă care deţine în mod direct cel puţin 25% din capitalul celor două societăţi menţionate mai sus pentru cel puţin doi ani înainte de plata dobânzilor;
5. Dobânzile se consideră că provin dintr-un stat contractant când plătitorul este rezident al acelui stat. Totuşi, când plătitorul dobânzilor, fie că este sau nu este rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent în legătură cu care a fost contractată creanţa generatoare de dobânzi şi aceste dobânzi sunt suportate de acest sediu permanent, atunci dobânzile se consideră că provin din statul contractant în care este situat sediul permanent;
1. Câştigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea proprietăţilor imobiliare şi situate în celălalt stat contractant pot fi impozitate în celălalt stat;
2. Câştigurile din înstrăinarea proprietăţii mobiliare făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant, inclusiv astfel de câştiguri din înstrăinarea unui asemenea sediu permanent pot fi impozitate în celălalt stat;
3. Câştigurile pe care o întreprindere a unui stat contractant care exploatează nave sau aeronave în trafic internaţional le obţine din înstrăinarea unor asemenea nave sau aeronave sau a proprietăţilor mobiliare necesare exploatării unor asemenea nave sau aeronave sunt impozabile numai în acel stat contractant;
4. Câştigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea acţiunilor sau a unor participaţii comparabile, cum ar fi participaţiile deţinute într-un parteneriat sau trust, a căror valoare provine în proporţie de peste 50%, direct sau indirect, din proprietăţi imobiliare, situate în celălalt stat, pot fi impozitate în celălalt stat;
5. Câştigurile din înstrăinarea oricăror proprietăţi, altele decât cele menţionate anterior, sunt impozabile numai în statul contractant în care este rezident cel care înstrăinează.
Notă de context: Fiecare dintre statele contractante notifică celuilalt stat îndeplinirea procedurilor necesare pentru intrarea în vigoare a noii convenții. Convenția va intra în vigoare la data ultimei dintre aceste notificări și, în consecință, va produce efecte în România în sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic următor anului în care convenția intră în vigoare. De principiu, convenția veche dintre cele două state, cea din 1975, își încetează valabilitatea în prima zi după ultima dată la care aceasta a produs efecte cu privire la orice impozit. Pentru a vedea ce prevede convenția veche, o puteți consulta aici.
avocatnet.ro