Departament: Achiziții (Procurement)
UPDATE Propunere adoptată la Senat: Delegarea către executori a competenței de încuviințare a executării silite în cazul hotărârilor judecătorești, pentru a degreva instanțele
Este util pentru a ști cum se pot asigura că furnizorii își respectă contractele și cum se pot rezolva mai repede disputele legale legate de acestea, în cazul în care ar fi nevoie de executare silită pentru clauze contractuale ce nu au fost îndeplinite.
15 Octombrie 2024 | 1 | 14258 | Timp de citire: 6 min.
O propunere legislativă înregistrată la final de august la Parlament prevede modificarea regimului încuviințării executării silite, în scopul degrevării instanțelor de un număr semnificativ de cereri. Mai exact, pentru hotărârile judecătorești care sunt executorii conform legii, cererea de încuviințare a executării va fi adresată executorilor judecătorești, la instanțe rămânând competența doar pentru restul titlurilor executorii. Luni, Senatul a dat primul vot pe textul propunerii, care ar trebui să treacă destul de repede și de deputați. Citește articolul
UPDATE Noile modalități de calcul pentru tarifele de administrare și de gestionare SGR aplicabile de la 1 ianuarie au fost oficializate
Modificările tarifare pot afecta negocierile cu furnizorii de ambalaje sau cu partenerii care gestionează retururile, fiind necesară ajustarea contractelor și a costurilor de achiziție.
Printr-un ordin publicat luni au fost aprobate cele două metodologii de calcul al tarifelor de administrare și gestionare în cadrul sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Noile tarife se vor aplica începând de la 1 ianuarie. Citește articolul
Cum procedăm când primim de la un furnizor multiple facturi electronice pentru aceeași achiziție
Acest departament primește facturile de la furnizori. Ei trebuie să știe cum să gestioneze situația în care primesc facturi dublate, ce acțiuni să întreprindă (cum ar fi comunicarea cu furnizorul) și care este factura corectă de înregistrat, pentru a asigura o evidență clară a achizițiilor și o deducere corectă a TVA-ului.
15 Octombrie 2024 | 4981 | Timp de citire: 3 min.
Emiterea multiplă a facturilor pentru aceeași tranzacție nu generează obligații de plată pentru cumpărător, dar acesta ar trebui să comunice emitentului despre dublurile constatate. Deși cumpărătorul ar putea fi tentat să deducă TVA de mai multe ori, acest lucru nu este permis legal, deducerea fiind posibilă doar pentru o singură factură validă, conform prevederilor Codului fiscal. Citește articolul
Încrederea analiștilor financiari în evoluția economiei continuă să scadă – apare teama de recesiune
Informațiile despre inflație și starea economiei sunt importante pentru a gestiona costurile de achiziție și pentru a negocia contractele cu furnizorii.
Indicatorul de Încredere Macroeconomică al Asociației CFA România, realizat în rândul a 250 de analiști financiari, a scăzut în luna septembrie, cu 6,7 puncte până la valoarea de 40,1 puncte. Această situație a survenit pe fondul scăderii cu 7,3 puncte a componentei de anticipație a indicatorului, și cu 5.5 puncte a componenței de condiții curente. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 7 - 13 octombrie 2024
Modificările de TVA pot afecta costul produselor achiziționate, fiind important să știe cum se schimbă prețurile pentru anumite bunuri.
14 Octombrie 2024 | 1490 | Timp de citire: 4 min.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 7 - 13 octombrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Propunerea legislativă privind limitarea avansurilor imobiliare
Interviu Contul special pentru avansuri nu-i ajută pe cumpărători în cazul insolvenței dezvoltatorului imobiliar. Notarea obligatorie a antecontractelor în cartea funciară ar fi utilă
Acest departament, care gestionează achizițiile și contractele, este direct interesat de clauzele legale, limitele avansurilor și garanțiile necesare pentru a proteja interesele companiei în cazul achizițiilor de proprietăți sau încheierii de antecontracte.
Propunerea înregistrată săptămâna trecută la Parlament privind limitarea avansurilor în antecontractele cu dezvoltatorii imobiliari și obligarea acestora să țină avansurile într-un cont dedicat investiției e un pas bun în direcția protejării cumpărătorilor, dar insuficient. Prevederile propuse nu sunt îndeajuns pentru a proteja cumpărătorii de insolvența dezvoltatorului imobiliar și a-i poziționa în fața altor creditori ai săi, iar instituirea unei obligații în sensul poliței de asigurare a investiției doar pentru dezvoltatorii care cer mai mult de 10% avans nu e tocmai echitabilă. Robert Trăilescu, avocat partener în cadrul Trăilescu și Asociații, ne arată azi care sunt carențele recentei propuneri și ce ar fi necesar să vedem în lege pe viitor. Citește articolul
Campanie națională de SSM pentru zilieri și salariați temporari - neregulile descoperite de inspectorii de muncă
Acest departament se ocupă de contractele cu agențiile care oferă personal temporar și trebuie să se asigure că aceste contracte sunt corecte și includ toate cerințele legale, mai ales în privința siguranței la muncă.
În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Revizuirea PIB: Modificări de structură – scade drastic contribuția investițiilor – compensează aportul ”stocurilor”
Ajută la înțelegerea pieței furnizorilor și a prețurilor, influențând deciziile de cumpărare și negocierile de contracte în funcție de starea generală a economiei.
Datele revizuite arată că economia României a înregistrat o creșterea de doar 1,4% din PIB în primul semestru (față de 1,5% estimarea anterioară), în condițiile în care cifrele privind evoluția din T2 au fost revizuite în sens pozitiv. Cu toate acestea, rolul investițiilor la avansul economic a fost redus drastic. Citește articolul
LIVE.AVOCATNET.RO
De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul ”e-Factura: Noutăți de aplicare, strategii de optimizare și soluții pentru probleme des întâlnite în procesul de facturare”
Acest departament primește și procesează facturi de la furnizori. Înțelegerea regulilor e-Factura, a termenelor și a modului de gestionare a facturilor eronate este crucială pentru a asigura deducerea TVA-ului și pentru a evita probleme în relația cu furnizorii și autoritățile fiscale.
Implementarea sistemului e-Factura va intra într-o nouă etapă în 2025, extinzându-se și la tranzacțiile B2C, iar ulterior impunând facturarea electronică și entităților care până acum nu aveau această obligație. În plus, procesul de facturare este în continuare complicat de numeroase necunoscute și neclarități care nu și-au găsit încă răspunsuri sau clarificări oficiale. Alături de Mirela Păunescu, un specialist reputat și experimentat în analiza, aplicarea și interpretarea legislației fiscale din România, ne propunem să lămurim și să clarificăm punctual cele mai presante noutăți și problematicile actuale ce țin de standardul de facturare electronică. Citește articolul
Bonurile fiscale și tipărirea codului QR dorit de Guvern: Ce trebuie să aibă în vedere comercianții și prestatorii despre măsura încă inaplicabilă
Se ocupă cu achiziția de echipamente noi (case de marcat) sau de servicii necesare (cum ar fi actualizări de soft sau înlocuiri de componente) pentru a face modificările cerute de lege.
Guvernul dorește introducerea mai multor informații noi pe bonurile fiscale emise de casele de marcat ale comercianților și prestatorilor. Însă prevederile stabilite în vară nu pot fi aplicate, pentru moment, în lipsa emiterii unor precizări ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) legate de modificările concrete care urmează a fi introduse pe bonurile fiscale. Am discutat despre această chestiune cu reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Citește articolul










