Mirela Păunescu Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
Cu o experiență de peste 20 ani, Mirela oferă consultanță de specialitate pe probleme de fiscalitate, raportări financiare conform IFRS sau sustenabilitate și servicii de formare profesională internă pentru companii multinaționale și naționale.
Fiind implicată în forurile de conducere ale organismelor de supervizare ale sectorului financiar contabil din România, de-a lungul timpului, Mirela a coordonat departamentele responsabile cu emiterea de reglementări legislative proprii, învățământ, publicații și altele, participând activ și în procesul de transpunere în România a legislației europene cu impact în domeniul financiar-contabil.
Mirela acoperă industrii precum: Pharma, Apărare, Producție, Imobiliare, Servicii și Comerț de bunuri diverse etc.
Evenimente la care a participat (vezi toate...)
O problemă, două perspective
La ce riscuri fiscale se expun angajatorii care nu distribuie bacșișul către salariați
23 Iulie 2025 | 2148 | Timp de citire: 5 min.
Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul
Venituri independente: Pare că autoritățile au clarificat dilema asigurării la sănătate a PFA-urilor, în 2025, dar situația tot confuză este
8 Mai 2025 | 2 | 7428 | Timp de citire: 5 min.
PFA: Ce pot face persoanele care obțin venituri exclusiv din activități independente pentru a fi asigurate la sănătate în 2025
5 Mai 2025 | 1 | 27509 | Timp de citire: 4 min.
Ce pot face persoanele care obțin venituri exclusiv din dividende sau chirii pentru a fi asigurate la sănătate în 2025
28 Aprilie 2025 | 16279 | Timp de citire: 4 min.
Începând cu anul 2025, persoanele fizice nu mai au obligația depunerii declarației unice estimative. Această modificare legislativă este de salutat, dar a dat naștere și unor situații care necesită fie grijă în completarea declarației unice, în special de către persoanele care obțin venituri nonsalariale, fie clarificări suplimentare din partea autorităților fiscale sau de reglementare. Citește articolul
Declarația SAF-T crește exponențial volumul și transparența datelor colectate de ANAF și expune contribuabilii care încalcă legea la sancțiuni imediate
5 Decembrie 2024 | 2 | 4191 | Timp de citire: 4 min.
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Cum ne pregătim pentru raportarea SAF-T, care e obligatorie din ianuarie și pentru micii contribuabili. E recomandată o „curățenie generală” în patrimoniul firmei
3 Decembrie 2024 | 8232 | Timp de citire: 4 min.
Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul
Amnistia fiscală: De ce e foarte important pentru persoanele fizice să depună o notificare privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligații bugetare
24 Octombrie 2024 | 6126 | Timp de citire: 3 min.
Persoanele fizice (altele decât cele care obțin doar venituri salariale, din pensii sau doar venituri impozitate la sursă, fără a avea obligația de a depune declarația unică nici măcar pentru a declara eventuale contribuții sociale datorate) ar trebui să depună o notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare. Citește articolul
e-Factura: Cum procedăm când se emit multiple facturi electronice pentru o factură „clasică”
22 Octombrie 2024 | 3892 | Timp de citire: 3 min.
Începând cu 1 iulie 2024, persoanele impozabile stabilite în România au obligația să emită facturi electronice către clienții care, la rândul lor, sunt persoane impozabile stabilite în România. În acest context, facturile electronice sunt încărcate de furnizorul bunurilor sau al serviciilor și destinatarul acestora le poate descărca din sistemul național RO e-Factura. Din motive multiple (cum ar fi o eroare umană, probleme cu aplicația de facturare utilizată sau comunicarea cu serverele Fiscului), uneori se emit facturi electronice multiple pentru o singură tranzacție de vânzare de bunuri/ prestare de servicii (un singur fapt generator, căruia îi corespunde o singură factură „clasică”, emisă offline). În ciuda faptului că aceste fișiere electronice reprezintă veritabile facturi, în continuare le vom numi dubluri în sensul că se referă la o singură tranzacție. Citește articolul
Cum procedăm când primim de la un furnizor multiple facturi electronice pentru aceeași achiziție
15 Octombrie 2024 | 4999 | Timp de citire: 3 min.
Emiterea multiplă a facturilor pentru aceeași tranzacție nu generează obligații de plată pentru cumpărător, dar acesta ar trebui să comunice emitentului despre dublurile constatate. Deși cumpărătorul ar putea fi tentat să deducă TVA de mai multe ori, acest lucru nu este permis legal, deducerea fiind posibilă doar pentru o singură factură validă, conform prevederilor Codului fiscal. Citește articolul
La ce trebuie să fii atent la completarea facturilor electronice pentru a evita apariția unor diferențe în deconturile precompletate de TVA
11 Octombrie 2024 | 5204 | Timp de citire: 4 min.
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul










