avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 773 soluții astăzi
Autori Mirela Păunescu

Mirela Păunescu Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,

Cu o experiență de peste 20 ani, Mirela oferă consultanță de specialitate pe probleme de fiscalitate, raportări financiare conform IFRS sau sustenabilitate și servicii de formare profesională internă pentru companii multinaționale și naționale.

Fiind implicată în forurile de conducere ale organismelor de supervizare ale sectorului financiar contabil din România, de-a lungul timpului, Mirela a coordonat departamentele responsabile cu emiterea de reglementări legislative proprii, învățământ, publicații și altele, participând activ și în procesul de transpunere în România a legislației europene cu impact în domeniul financiar-contabil.

Mirela acoperă industrii precum: Pharma, Apărare, Producție, Imobiliare, Servicii și Comerț de bunuri diverse etc.

Evenimente la care a participat (vezi toate...)

e-Factura: Noutăți de aplicare, strategii de optimizare și soluții pentru probleme des întâlnite în procesul de facturare
Curs practic: Aplicarea obligatorie a sistemului e-Factura din 2024. Cum ne pregătim?
Taxarea muncii și salarizarea în 2023 – repere, clarificări și explicații pe noutățile de impozitare
ACCES PREMIUM

Cum ne pregătim pentru raportarea SAF-T, care e obligatorie din ianuarie și pentru micii contribuabili. E recomandată o „curățenie generală” în patrimoniul firmei

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
3 Decembrie 2024 | 0 | 56 | Timp de citire: 4 min.

Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amnistia fiscală: De ce e foarte important pentru persoanele fizice să depună o notificare privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligații bugetare

Mirela Păunescu în PFA & Profesii liberale
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
24 Octombrie 2024 | 0 | 4973 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice (altele decât cele care obțin doar venituri salariale, din pensii sau doar venituri impozitate la sursă, fără a avea obligația de a depune declarația unică nici măcar pentru a declara eventuale contribuții sociale datorate) ar trebui să depună o notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Cum procedăm când se emit multiple facturi electronice pentru o factură „clasică”

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
22 Octombrie 2024 | 0 | 2460 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu 1 iulie 2024, persoanele impozabile stabilite în România au obligația să emită facturi electronice către clienții care, la rândul lor, sunt persoane impozabile stabilite în România. În acest context, facturile electronice sunt încărcate de furnizorul bunurilor sau al serviciilor și destinatarul acestora le poate descărca din sistemul național RO e-Factura. Din motive multiple (cum ar fi o eroare umană, probleme cu aplicația de facturare utilizată sau comunicarea cu serverele Fiscului), uneori se emit facturi electronice multiple pentru o singură tranzacție de vânzare de bunuri/ prestare de servicii (un singur fapt generator, căruia îi corespunde o singură factură „clasică”, emisă offline). În ciuda faptului că aceste fișiere electronice reprezintă veritabile facturi, în continuare le vom numi dubluri în sensul că se referă la o singură tranzacție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum procedăm când primim de la un furnizor multiple facturi electronice pentru aceeași achiziție

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
15 Octombrie 2024 | 0 | 4231 | Timp de citire: 3 min.

Emiterea multiplă a facturilor pentru aceeași tranzacție nu generează obligații de plată pentru cumpărător, dar acesta ar trebui să comunice emitentului despre dublurile constatate. Deși cumpărătorul ar putea fi tentat să deducă TVA de mai multe ori, acest lucru nu este permis legal, deducerea fiind posibilă doar pentru o singură factură validă, conform prevederilor Codului fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce trebuie să fii atent la completarea facturilor electronice pentru a evita apariția unor diferențe în deconturile precompletate de TVA

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
11 Octombrie 2024 | 0 | 4630 | Timp de citire: 4 min.

În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Factura electronică: În unele situații specifice poate fi necesară includerea unor informații suplimentare

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
7 Octombrie 2024 | 0 | 2023 | Timp de citire: 3 min.

În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sunt obligat sau nu să emit factură, în cazul în care am acceptat vouchere de vacanță?

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
6 August 2022 | 0 | 5456 | Timp de citire: 6 min.

Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță. 

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Neclarități fiscale: Ce probleme au măsurile date de Guvern pentru a ajuta firmele și salariații lor

Mirela Păunescu în Aspecte juridice
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
23 Martie 2020 | 2 | 3626 | Timp de citire: 12 min.

OUG 30/2020, ce a apărut sâmbătă dimineață, a creat destulă vâlvă. Mult-aşteptată de către mediul de afaceri (şi nu numai), a fost analizată şi discutată la cald. Între timp, am identificat câteva aspecte pentru care Ministerul Finanţelor Publice ar trebui să vină cât mai curând cu clarificări date în aplicarea Legii 19/2020 şi OUG 30/2020. Subliniem că acest articol tratează doar aspectele fiscale, deşi la acest moment sunt numeroase incertitudini vizând modul în care se vor aplica măsurile insituite de cele mai recente reglementări legate de situaţia de urgenţă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Cash-out: cum scoți bani din firmă

UPDATE Dividende interimare: Ce înregistrări se fac în contabilitate la împărțirea profitului

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
19 Septembrie 2018 | 2 | 8306 | Timp de citire: 2 min.

Înregistrările contabile ce trebuie făcute de specialiști atunci când companiile împart trimestrial dividende sunt incluse într-un act normativ recent al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Începând cu al treilea trimestru al anului 2018, firmele pot împărți dividende și în timpul exercițiului financiar, nu doar la finele acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dividende interimare: Regulile contabile pentru repartizarea trimestrială a profitului, în Monitorul Oficial

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
17 Septembrie 2018 | 0 | 8808 | Timp de citire: 3 min.

Aşa cum anticipam anterior, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a venit cu un ordin de modificare a reglementărilor contabile prin care s-a stabilit mecanismul de raportare a dividendelor interimare repartizate trimestrial de companii. Citește articolul