Departament: Achiziții (Procurement)
e-Factura: Cum procedăm când se emit multiple facturi electronice pentru o factură „clasică”
Acest departament primește facturi de la furnizori și trebuie să știe cum să reacționeze corect dacă primește facturi duble, pentru a nu plăti în plus și a se asigura că toate documentele sunt corecte pentru tranzacțiile realizate.
22 Octombrie 2024 | 3868 | Timp de citire: 3 min.
Începând cu 1 iulie 2024, persoanele impozabile stabilite în România au obligația să emită facturi electronice către clienții care, la rândul lor, sunt persoane impozabile stabilite în România. În acest context, facturile electronice sunt încărcate de furnizorul bunurilor sau al serviciilor și destinatarul acestora le poate descărca din sistemul național RO e-Factura. Din motive multiple (cum ar fi o eroare umană, probleme cu aplicația de facturare utilizată sau comunicarea cu serverele Fiscului), uneori se emit facturi electronice multiple pentru o singură tranzacție de vânzare de bunuri/ prestare de servicii (un singur fapt generator, căruia îi corespunde o singură factură „clasică”, emisă offline). În ciuda faptului că aceste fișiere electronice reprezintă veritabile facturi, în continuare le vom numi dubluri în sensul că se referă la o singură tranzacție. Citește articolul
Directiva NIS2
Interviu În curând, obligațiile de securitate cibernetică vor fi extinse la mai multe categorii de companii și vor viza inclusiv furnizorii acestora
Este direct afectat deoarece noile reguli impun verificarea securității cibernetice a furnizorilor și includerea unor clauze specifice în contracte pentru a reduce riscurile în lanțul de aprovizionare.
Teoretic, din 18 octombrie 2024, mult mai multe firme din România ar fi trebuit să aplice noi măsuri de securitate cibernetică, dar autoritățile de la noi sunt în întârziere cu actualizarea cadrului legal. Este vorba despre transpunerea în legislația noastră a Directivei NIS2, care urmează să vină prin OUG - subiect despre care am vorbit cu un specialist de la certSIGN. Citește articolul
Date pe înțelesul tuturor
Week of skills Job-uri verzi (și cai verzi pe pereți) în viitorul României
Articolul subliniază problemele din achizițiile publice, cum ar fi licitațiile cu un singur ofertant și selectarea bazată pe 'prețul cel mai mic', relevante pentru procesele de cumpărare.
Tranziția verde în România se confruntă cu provocări semnificative, însă azi ne vom opri asupra ocupațiilor care au legătură cu mediul, asupra competențelor verzi și unui plan măreț care pare irealizabil. Deși România produce 35,2% din energia sa din surse regenerabile și emite doar 0,19% din totalul emisiilor de CO2 la nivel global, numărul locurilor de muncă în domeniile ce au legătură cu mediul a scăzut drastic, de la 217.000 în 2013 la 137.000 în prezent. În contrast, alte țări europene, cum ar fi Bulgaria, au văzut o creștere a locurilor de muncă legate de mediu. Deși România are un plan ambițios pentru crearea a 100.000 de locuri de muncă verzi, problemele administrative și financiare, inclusiv pierderi de fonduri și achiziții publice ineficiente, pun în pericol implementarea acestuia. În plus, statul trebuie să îmbunătățească colectarea impozitelor și să colaboreze cu asociațiile pentru a pregăti forța de muncă pentru viitor, astfel încât să evite repetarea greșelilor din trecut. Citește articolul
Amnistia fiscală și datoriile vamale: Ce trebuie să știe contribuabilii
Acest departament se ocupă cu cumpărarea de produse, adesea din străinătate, și este direct afectat de taxele vamale. Este important să știe despre facilitățile fiscale pentru a gestiona costurile de achiziție.
22 Octombrie 2024 | 1948 | Timp de citire: 2 min.
Noua amnistie fiscală stabilită recent de Executiv acoperă, printre alte datorii fiscale, și datoriile vamale, potrivit OUG nr. 107/2024 și procedurii sale de aplicare. Iată ce trebuie să știe contribuabilii despre această chestiune. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 14 - 20 octombrie 2024
Este interesat de noile reguli vamale care pot afecta importurile și de condițiile pentru ajutoarele de stat la achiziția de echipamente agricole, pentru a negocia și gestiona contractele mai eficient.
21 Octombrie 2024 | 1582 | Timp de citire: 4 min.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 14 - 20 octombrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Începând de luna viitoare, IFN-urile se vor supune unor noi reglementări. Care sunt acestea
Noile prevederi impun modificări în modul de redactare și gestionare a contractelor de credit și a celor de cesiune de creanță, asigurându-se că termenii respectă noile limite și drepturi ale consumatorilor.
Legea 243/2024, ale cărei prevederi se vor aplica de luna viitoare, vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite acordate de instituții financiare nebancare (IFN) și de practicile incorecte ale cesionarilor de creanțe. Legea stabilește plafoane maxime pentru dobânzile anuale efective (DAE) la creditele ipotecare pentru investiții imobiliare și creditele de consum, cu excepții pentru creditele de consum cu valoare mică. De asemenea, interzice perceperea de către cesionarii de creanțe a unor sume mai mari decât cuantumul creanței inițiale, inclusiv cheltuielile de recuperare a creditului, și impune transparență în procesul de cesiune. Citește articolul
Noi norme europene pentru a îmbunătăți protecția desenelor și modelelor industriale au fost adoptate de curând
Reglementarea privind 'clauza de reparații' deschide piața pieselor de schimb, ceea ce poate duce la mai multe opțiuni și prețuri mai bune pentru achiziționarea pieselor necesare pentru repararea produselor complexe ale firmei.
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent două acte legislative esențiale în domeniul protecției desenelor și modelelor, actualizând astfel legislația existentă. Aceste modificări vizează îmbunătățirea protecției desenelor și modelelor industriale în contextul digitalizării și al imprimării 3D. Directiva revizuită și regulamentul european modificat facilitează înregistrarea desenelor și modelelor, simplificând procedurile pentru utilizatorii din întreaga Uniune. Citește articolul
Reminder Mai multe tipuri de semnături electronice sunt acum echivalente, în anumite situații, cu semnătura de mână
Acest departament încheie contracte cu furnizorii și partenerii. Înțelegerea noilor reguli privind valabilitatea semnăturilor electronice este esențială pentru semnarea legală a acordurilor și gestionarea corectă a contractelor de achiziții.
O lege apărută în vară, dar care se aplică din această lună, stabilește noi reguli privind utilizarea semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale şi documentelor electronice. Practic, în vară s-a stabilit cadrul juridic necesar aplicării directe a regulamentului european privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă. Citește articolul
S-au stabilit criteriile de risc pentru clasificarea birourilor și punctelor vamale de la frontiera cu țările nonUE
Acest departament trebuie să știe cum sunt clasificate punctele vamale și ce riscuri pot apărea (de exemplu, legat de țara de origine a mărfurilor sau de tipul lor) pentru a planifica achizițiile internaționale și pentru a evita întârzieri sau costuri suplimentare.
Criteriile de risc pentru clasificarea birourilor și punctelor vamale de la frontiera cu țările nonUE au fost stabilite printr-o hotărâre de Guvern recent oficializată. Totuși, mai este nevoie și de un ordin al Autorității Vamale Române (AVR) care să conțină o metodologie de clasificare. Măsura face parte dintr-o reorganizare a AVR stabilită în vară prin OUG. Citește articolul
Modificări propuse la legislația profesiei de dietetician: Se clarifică modurile și locurile în care se poate exercita aceasta, printre altele
Este util pentru a înțelege cum pot fi contractați dieteticienii (ca salariați, colaboratori, etc.) și ce cerințe legale trebuie îndeplinite pentru a asigura conformitatea contractelor cu acești profesioniști.
18 Octombrie 2024 | 938 | Timp de citire: 2 min.
Legislația privind exercitarea profesiei de dietetician se va modifica în următoarea perioadă, așa cum prevede un proiect legislativ pus recent în dezbaterea Parlamentului, principalele schimbări propuse vizând, printre altele, clarificarea modurilor și locurilor în care se poate exercita profesia de dietetician, dar și introducerea gradelor profesionale în această profesie. Citește articolul










