Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Acest departament este direct interesat de orice modificare legislativă sau de reglementare care afectează sistemul juridic, formarea profesională și standardele de admitere în magistratură. Este important pentru a înțelege evoluția corpului magistraților și a contextului legal general.
Admiterea în Institutul Național de Magistratură are de curând un nou regulament de organizare. Una dintre surprizele aduse de acest nou regulament este proba scrisă la civil, penal și procedurile aferente, probă care ia locul astfel testului de raționament logic. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de prevederile legale care guvernează modul în care primăriile gestionează datoriile mari și ce proceduri trebuie urmate în caz de criză financiară sau insolvență, pentru a asigura respectarea legilor.
Legal vorbind, primăriile se pot găsi în situația de a intra în criză financiară sau în insolvență. Însă, spre deosebire de o afacere, o primărie cu datorii nu poate falimenta (adică nu se poate desființa), ci aceasta aplică întotdeauna un plan de redresare, până revine la o situație financiară normală. Discuția vine în contextul în care mai mulți primari din România au vorbit deschis despre problemele financiare pe care le au pentru că Guvernul nu le-a virat banii din bugetul statului pentru anul 2019. Primarul general al Capitalei a mers mai departe și a spus chiar că Bucureștiul se află în „faliment nedeclarat”. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările și proiectele de legi care pot influența modul de funcționare al companiei sau drepturile și obligațiile angajaților, inclusiv cele referitoare la protecția victimelor violenței domestice, pentru a asigura respectarea cadrului legal.
Victimele violenței domestice vor putea beneficia de protecție în cadrul unor locuințe aflate în administrarea autorităților locale specializate. Această prevedere se află într-un proiect de hotărâre de guvern aflat în transparență decizională pe site-ul Ministerului Muncii. Pe lângă locuințele speciale în care se pot adăposti, persoanele care vor accesa acest program vor putea intra și în grupuri de suport și vor avea acces la cabinete de orientare vocațională. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice propunere legislativă sau modificare de lege, chiar și în faza de dezbatere, pentru a înțelege cum ar putea afecta cadrul legal general.
Pentru a preveni problemele apărute la cele mai recente scrutine (alegerile europarlamentare și referendumul privind justiția), parlamentarii români au pus în dezbaterea senatorilor, în mai puțin de o săptămână, două propuneri legislative ce au ca scop facilitarea votului românilor. Astfel, prima dintre acestea stabilește detaliile votului electronic, în timp ce a doua prevede măsuri ce vor trebui luate pentru ca românii aflați în străinătate să poată vota fără probleme. Citește articolul
Articolul explică decizii importante ale instanțelor legate de legalitatea construcțiilor și cum trebuie respectate legile pentru a nu avea probleme cu proprietățile companiei.
Necesitatea de a avea o autorizație de construire și de a respecta prevederile sale e esențială pentru intabularea dreptului de proprietate asupra construcției la Cartea Funciară, potrivit legislației construcțiilor. Iar intabularea e esențială pentru cine vrea să dispună apoi de construcția respectivă (s-o vândă, de exemplu). Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli fiscale care vor apărea odată cu SAF-T, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Până la finele anului 2020, Fiscul vrea să introducă fișierul standard de audit de taxe (supranumit SAF-T) pentru toți contribuabilii, măsura urmând să fie implementată prin fonduri europene. SAF-T este, în esență, un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi și este folosit deja în mai multe țări europene. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să monitorizeze propunerile legislative și modificările la legile existente, mai ales cele care privesc creditele, garanțiile de stat și contractele, pentru a asigura conformitatea și a înțelege posibilele implicații pentru companie sau angajați.
Cei ce vor dori să scape de creditul luat prin programul ce va înlocui programul Prima Casă îl vor putea rambursa anticipat, parțial sau în totalitate, fără să plătească suplimentar pentru asta, potrivit unui proiect legislativ ce se află în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Totodată, după cum stabilește proiectul, creditele luate prin noul Prima Casă vor putea fi refinanțate, posibilitate care nu este prevăzută în legislația momentului. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate propunerile de legi și modificările legislative care pot afecta drepturile angajaților, în special ale celor cu dizabilități, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna cadrul legal.
Pe lângă însoțitorii persoanelor cu dizabilități, de gratuitate la transportul interurban vor putea beneficia și însoțitorii copiilor cu handicap. Această prevedere este inclusă într-o propunere legislativă aflată în dezbatere la Senat și care trebuie să parcurgă întregul demers legislativ pentru a intra în vigoare. Citește articolul
Pentru că articolul explică ce reguli legale există și ce este permis sau nu atunci când o companie vrea să verifice comunicările angajaților, fie pentru hărțuire, fie pentru alte probleme. Ei trebuie să se asigure că firma respectă legile în aceste situații.
Legislația relevantă privind protecția datelor (Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR) și cea privind respectarea dreptului la viață privată (articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului) stabilesc o serie de elemente constrângătoare pentru angajatorii care vor să își monitorizeze angajații la locul de muncă (cel mai des, acest lucru se întâmplă prin supraveghere video sau prin monitorizarea adreselor de mail de servici). Totuși, dincolo de limbajul abstract al legii, este important de văzut și anumite exemple concrete cu privire la forme permise de monitorizare a angajaților. De exemplu, un angajator ar putea să verifice mail-ul unui salariat dacă a existat o încălcare a unui drept de proprietate intelectuală. La fel, s-ar putea să fie monitorizate conversațiile angajaților dacă acestea însele ar putea implica o prelucrare neautorizată a datelor personale ale altor persoane. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind securitatea cibernetică și să evite amenzile, conform cerințelor Legii nr. 362/2018.
Companiile care oferă oamenilor servicii esențiale prin intermediul unor rețele sau sisteme informatice, precum și firmele mari care funizează servicii digitale au, din acest an, obligații noi pe partea de securitate cibernetică. În acest sens, explicăm astăzi, cu ajutorul specialiștilor de la certSIGN, ce pași trebuie urmați pentru ca firmele să se conformeze la aceste noi obligații de securitate cibernetică. Citește articolul