Departament: Protecția Mediului (EHS)
MDLPA: Noi sesiuni de atestare tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte, experților tehnici și auditorilor energetici
Îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor este un aspect cheie al protecției mediului, iar acest departament se ocupă cu reducerea impactului companiei asupra mediului și asigurarea respectării standardelor ecologice.
Ministerul Dezvoltării a anunțat că va organiza în vara acestui an sesiuni de atestare pentru auditorii energetici pentru clădiri, precum și pentru verificatorii de proiecte și experții tehnici în construcții. Examenele vor avea loc simultan în șase centre regionale: București, Brașov, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Citește articolul
Start-up Nation: Anumite activități economice, încurajate de noua procedură de implementare
Pentru a identifica oportunități de a obține punctaj suplimentar prin investiții care contribuie la dezvoltarea durabilă și protejarea mediului.
4 Martie 2025 | 1669 | Timp de citire: 4 min.
O nouă procedură de implementare a programului Start-up Nation a fost publicată recent de către Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), iar schimbările aduse sunt semnificative și vizează, în primul rând, departajarea activităților economice prin acordarea unui punctaj diferențiat. Implicit, se schimbă și grila de evaluare a cererilor de finanțare, fiind încurajate, de-acum înainte, unele activități din sfera industriei prelucrătoare. Citește articolul
Fermierii pot să depună cererile pentru subvenții la centrele APIA din țară
Articolul menționează autorizațiile de apă pentru irigații, iar acest departament se asigură că toate activitățile firmei respectă normele de protecție a mediului.
3 Martie 2025 | 1053 | Timp de citire: 2 min.
Agenția pentru Plăți și Invervenție pentru Agricultură (APIA) a lansat, pe 3 martie 2025, campania pentru primirea cererilor de plată a subvențiilor agricole. Astfel, fermierii care dețin exploatații vegetale, zootehnice sau mixte pot depune, în perioada 3 martie - 30 mai 2025, cererile de plată fie la sediile locale sau județene ale APIA, fie prin intermediul aplicației AGI Online. Citește articolul
Când este obligatorie autorizația de mediu și care sunt consecințele lipsei acesteia
Acest departament se ocupă direct cu obținerea și menținerea autorizațiilor de mediu și cu respectarea tuturor cerințelor legate de protejarea mediului, fiind direct vizat de informațiile despre sancțiuni și valabilitatea autorizațiilor.
Autorizația de mediu este obligatorie pentru acele activități care, prin natura lor, generează un impact semnificativ asupra mediului. Necesitatea acestei autorizații se stabilește în funcție de specificul activității desfășurate și de codul CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) aferent. O verificare atentă a codurilor CAEN, ținând cont de noul nomenclator al acestora, te ajută să determini dacă activitatea ta necesită autorizație sau nu. Citește articolul
Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026
Deși nu este un subiect central, articolul menționează că aspectele legate de mediu (posibile taxe sau conformitate ecologică) sunt luate în considerare de ANAF în analiza de risc fiscal, ceea ce este important pentru acest departament pentru a preveni posibile controale sau probleme.
O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul
Probleme grave în funcționarea SGR, dezvăluite de Garda de Mediu. RetuRo, sancționat pentru nerespectarea obligațiilor contractuale
Articolul este direct legat de sistemul de colectare și reciclare a ambalajelor (SGR), care este o chestiune majoră de protecție a mediului. Acest departament monitorizează conformitatea companiei cu normele de mediu și gestionează responsabilitățile legate de deșeuri.
Recent, Garda Națională de Mediu (GNM) a publicat raportul său de activitate pentru anul 2024, evidențiind eforturile de control al poluării, protejare a biodiversității și gestionare a deșeurilor. Documentul face referire inclusiv la efectuarea unui număr de 3.647 de inspecții care au vizat implementarea și funcționarea Sistemului de Garanție - Returnare (SGR). Citește articolul
Parteneriat media
Superbrands România: Cum recunoaștem excelența în branding
Articolul menționează că performanța în ESG (inclusiv aspectele de mediu) este acum un criteriu important pentru a deveni Superbrand. Departamentul de Mediu ar fi interesat să vadă cum eforturile lor contribuie la reputația generală a brandului.
Când alegem un produs sau un serviciu, nu cumpărăm doar un nume, cumpărăm o promisiune. O promisiune a calității, a încrederii în produsul respectiv și a unei experiențe superioare. Într-o lume în care opțiunile par a fi nelimitate, consumatorii români caută repere, prin care să se asigure că au făcut alegerea corectă. Aici intervine programul Superbrands România, identificând și aducând recunoaștere brandurilor care excelează prin calitate, inovație și reputație. Citește articolul
Agenda săptămânii 24 februarie - 2 martie 2025
Acest departament este interesat de termenele limită și cerințele legale legate de protecția mediului, cum ar fi raportarea cantităților de plastic introduse pe piață, pentru a se asigura că firma respectă normele de poluare.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Situații financiare anuale
Din 2025, multe companii trebuie să treacă de la declarația nefinanciară la raportarea privind durabilitatea
Raportarea privind durabilitatea include explicit 'factori de mediu', iar acest departament este responsabil cu monitorizarea și gestionarea impactului companiei asupra mediului.
20 Februarie 2025 | 1 | 9394 | Timp de citire: 3 min.
În 2025 intrăm într-o nouă fază a implementării raportării privind durabilitatea, care a fost introdusă inițial în 2024 doar pentru entitățile de interes public. Din acest an, raportarea se extinde la firmele mari și medii, termenul-limită fiind în 2026, atrag atenția specialiștii. Raportarea privind durabilitatea este, mai precis, „succesoarea” declarației nefinanciare cu care erau obișnuite firmele mai mari. Citește articolul
Reminder Cei care nu curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau spațiilor comerciale riscă amenzi din partea autorităților locale
Acest departament este interesat de respectarea normelor de curățenie și igienă, inclusiv de regulile privind locul unde poate fi depozitată zăpada, pentru a proteja spațiile verzi și mediul din jurul locației companiei.
Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul










