avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 539 soluții astăzi
Forum Activitate dacia.libera

Activitate dacia.libera

Mod organizare departamente juridice institutii publice.
Care este baza legala care stabileste regulile de infiintare a structurilor juridice in institutii publice.
Anterior aspectul era reglementat de Decretul 143 din 1955, care a fost abrogat de legea 514 din 2003, dar care nu a pus nimic in loc pe aceasta linie (noua reglementare focuseaza pe persoana cons juridic, nu pe componenta structurala in care acesta lucreaza efectiv).

In concret ma intereseaza unde gasesc reglementat faptul ca atributiile specifice consilierului juridic se exercita numai prin structura juridica a unei institutii (evident daca aceasta exista) si nu prin posturile de consilier juridic plasate disparat in statul de functii. Adica sa se dea viza de legalitate si prin Serv Juridic , dar si prin consilieri plasati la diverse alte structuri din institutie, ca reprezentarea se face atat de cons juridici din Serv. Juridic dar si de consilierul juridic de la Serviciul de Programe Externe care nu este pe statul si nu are legatura functionala cu Serv Juridic samd
Buna ziua.
Am o nelamurire in materia contractelor vizand finantari europene, pentru care in regulile de incheiere a acestora este mentionat faptul ca limba oficiala din punct de vedere al relatiei contractuale este limba romana.
Nedumerirea in privinta conduitei care ar trebui adoptata deriva din faptul ca, pe de o parte, institutiile publice trebuie sa respecte in activitatea lor dispozitiile normative din Romania, chiar in Constitutie fiind precizat faptul ca limba oficiala este limba romana. Pe de alta parte, cei care acorda finantarile stabilesc propriile reguli ale jocului, intre care si pe cele legate de limba oficiala in care se va incheia si derula relatia contractuala, cerinte pe care trebuie sa le respecti ca si aplicant, daca chiar doresti sa atragi acei bani.

In institutia noastra (bugetara), colegii dijn departamentul de proiecte europene insista pe semnarea intregii documentatii , inclusiv a contractelor de finantare si a anexelor acestora exclusiv in limba engleza, aceasta fiind limba agreata de finantatorul extern.

Noi din departamentul juridic (consilieri juridici pentru care nu a existat la angajare cerinta in fisa postului de a cunoaste limbi straine) pentru a studia si acorda aviz de legalitate pe aceste angajamente legale ale institutiei, le pretindem sa aiba alaturi de varianta in engleza si o varianta in limba romana, asumata de acestia din perspectiva traducerii si care sa poata fi analizata de catre noi fiind vorba despre termeni tehnici intalniti in cuprinsul aplicatiilor de proiect, pe care nu ii intelegem in mod clar totdeauna.
Cum ar trebui procedat in astfel de cazuri, in care pe de o parte trebuie sa respecti legea fundamentala si sa ai la nivel de institutie toate angajamentele traduse si in limba oficiala, pentru a putea fi prezentate organelor de control (audit , Curte de conturi samd) si instantelor de judecata (in marea majoritate a proiectelor exista litigii privind corectiile).

Variantele de lucru in viziunea noastra ar fi 1. ca alaturi de forma in engleza sa se intocmeasca si o forma in romana a acelui angajament care sa fie asumata de tot personalul implicat din institutie, de la executie pana la conducere

sau 2. ulterior semnarii actului in engleza de catre toate partile , sa se faca o traducere legalizata a acestuia, care sa poata fi folosita in caz de nevoie la institutiile de control sau jurisditionale mentionate mai sus.
Multumim pentru raspuns.
Stim ca pot fi combatute, dealtfel avem experienta pe acest segment, am desființat prin instanta mai multe astfel de masuri.
Numai ca mi se pare anormal sa consideri ca institutia nu poate observa ca raspunderea este prescrisa si sa procedeze la emiterea unei decizii de imputare care in materia noastra este executorie si deci omul incepe sa piarda bani desi conform legii răspunderea sa era prescrisa.
Mi se pare un adevarat abuz , pentru ca persoana chiar daca va merge la instanta de contencios si indubitabil va castiga, acest lucru se va intampla dupa o perioada de luni/ani de umblat prin instante si ne expunem noi pentru emiterea actului in astfel de conditii.
In plus nu se poate aviza pentru legalitate o astfel de decizie, este moarta de la stadiul de draft....
buna ziua, pe fondul unor discutii cu auditori ai Curtii de conturi, as dori sa stiu opinia dvs legat de posibilitatea legala a unei institutii publice de a mai emite o decizie de imputare fata de un salariat daca s-a implinit termenul de prescriptie a raspunderii sale patrimoniale (civila). opinia noastra a fost ca nu poate primi viza de legalitate un astfel de act, dar interlocutorii nostri opineaza in sensul ca numai persoana in favoarea careia curge prescriptia o poate invoca, nu si institutia. precizez ca e vorba despre fapte care intra sub incidenta prescriptiei pe decret nu pe noul Cod civil. desi cred ca nu are relevanta distinctia foarte mult din perspectiva institutiei.