avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 529 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Timp liber şi ocupaţii cu care ... Haideti sa scriem povesti!
Discuție deschisă în Timp liber şi ocupaţii cu care îl putem umple

Haideti sa scriem povesti!

Istoria lui Yakov-povestitorul

Binecuvântat şi slăvit fie numele Domnului peste lumea pe care El a facut-o prin voia Sa! Am să vă spun acum o poveste. O poveste pe care povestitorul-rătăcitor Mordechai a aflat-o de la alt povestitor. O poveste despre Baal Shem Tov, Stăpânul Cuvintelor Bune. O poveste despre rebba Israel ben Eliezer. O poveste frumoasă.

***

Aflaţi voi, ascultătorilor, că atunci când Baal Shem Tov a presimţit că Azra'El, îngerul morţii, va veni să-i taie firul vieţii i-a chemat în faţa sa pe toţi învăţăceii şi i-a dat fiecaruia din ei sfaturi pentru vremea când maestrul nu va mai fi lângă el ca să-l sfătuiască. Apoi, la despărţire, i-a dat fiecăruia câte o poruncă. Lui Yakov fiul lui Isaac, fiul lui Elie, care-l urma peste tot încă de la vârsta de 14 ani, i-a poruncit să colinde prin lumea cea largă spunând poveşti şi pilde.
- Rabbi! a zis Yacov speriat, eu mă tem de oameni şi nici nu-mi place să călătoresc. Am călătorit împreună cu tine pentru că nu puteam să mă despart de tine, de înţelepciunea şi sfinţenia ta, însă acum, a urmat Yakov lăcrimând, povara aceasta e prea grea pentru mine! Să colind mereu prin lume fară casă, fară soţie şi fară copii? Mă doare să spun, învăţatorul meu drag, însă dacă nu voi putea să duc până la capăt porunca ta ce voi face? ªi chiar de voi putea, cum am să ştiu dacă ţi-am îndeplinit porunca după cum doreşti tu? Cum am să aflu dacă ţi-am împlint voinţa până la capăt?
- Vei primi un semn de la Domnul Luminii şi vei afla din semnul acela ca porunca mea a fost împlinită, l-a linistit rebba Baal Shem Tov.

Yakov a pornit în lume să povestească şi a colindat peste 30 de ani ca povestitor. Avea un har atât de mare la povestit încât şi pruncii de ţâţă se opreau din plâns când îi auzeau glasul. Oamenii râdeau şi plângeau când ascultau poveştile lui, se bucurau ori se întristau după cum era povestea şi li se luminau ochii ascultând pildele lui înţelepte. Yakov primea de mâncare şi era găzduit cu bucurie în orice loc mergea şi până şi goy-ii îl cunoşteau şi se bucurau ascultându-l. Nu era loc unde să nu fie cunoscut şi nici sinagogă unde numele său să nu fie vestit pentru poveştile sale. Peste treizeci de ani a colindat aşa, învăţându-se să nu se mai teamă de oameni şi să-i placă să călătorească. Inima lui s-a înmuiat şi s-a obişnuit să asculte durerile altor inimi şi să le ajute să să se vindece de durere. Colindatul nu i se mai părea obositor ci plăcut şi se bucura când revedea aceleaşi locuri şi aceeaşi oameni după o perioadă de timp.

Apoi, într-o zi, a auzit că undeva foarte departe, tocmai în Italia, trăia un om foarte bogat, un baron care plătea fiecărui povestitor câte o punga de aur pentru fiecare poveste nouă auzită. Yakov ştia câteva zeci de văduve sărace şi sute de orfani care ar fi avut mare nevoie de o mulţime de lucruri aşa că şi-a zis: "Acolo e de mine!" şi a plecat în Italia ca să-l uimească pe baron nu cu o poveste nouă ori cu două ci cu sute de poveşti frumoase, cu poveşti triste, cu istorii vesele, cu înţelepte şi pilduitoare poveşti de prin ghetto-uri, cu uimitoare şi senine istorii de la ţară, cu pilde simple şi cu poveşti care te fac să cazi pe gânduri, cu poveşti minunate, cu toate poveştile extraordinare spuse de el în cei peste 30 de ani de când colinda povestind.

Yakov nu era deloc bogat aşa că şi-a cheltuit mai toţi banii pe care-i avea pentru drumul cel lung până în Italia visând că o va ajuta şi pe văduva Herschel şi pe copilaşii ei orfani de tată şi pe încă vreo câteva sute de sărmani cu banii câştigaţi spunând poveşti baronului.

Ajuns la castel a fost primit minunat de bine chiar de către domnul baron iar în prima seara a cinat la aceeaşi masă cu acesta şi cu încă vreo 10 alţii. Apoi, dupa cină, fiecare mesean a început să povestească câte ceva iar Yakov, cel mai mare povestitor al vremii sale, asculta zâmbind poveştile spuse de ceilalţi meseni pentru că le ştia pe toate. Ba mai mult, îşi aducea aminte şi toate variantele fiecărei poveşti spuse de fiecare povestitor. În cele din urmă, baronul s-a întors către Yakov şi i-a zis:
- Acum, rabbi Yakov, e rândul tău să ne uimeşti cu o poveste.

Când a fost însă să-şi înceapă povestitul ... Yakov nu-şi aducea aminte nici o poveste. Din noianul de poveşti ştiute, din miile de pilde minunate, din tot ce ştia el, nu-şi mai aducea aminte nimic. Nici macar un cuvant, nici măcar un sunet. Văzându-l că tace baronul a înclinat zâmbind capul şi a făcut semn ridicându-se că masa se sfârşise şi era timpul să meargă la culcare.

În seara a doua, afară de faptul că mâncarea era parcă mai bună iar baronul mai rabdător şi mai blând nu s-a întâmplat nimic altceva decât că mesenii au spus poveşti pe care Yakov le ştia foarte bine însă când i-a venit rândul nu a putut să zică nimic, pentru că uitase tot, absolut tot. Iar în a treia seară tot aşa s-au petrecut lucrurile iar poveştile pareau că au plecat pentru totdeauna din mintea lui iar Yakov simţea că e cea mai nefericită zi din viaţa lui după moartea maestrului. "Ce am să mai fac acum dacă nu mai pot să spun poveşti?" se întreba Yakov îngrijorat.

În ziua a patra, venind vremea să plece, Yakov s-a suit în caruţa lui veche şi sărăcăcioasă trasă cu greu de căluţul slab şi mic şi a scuturat hăţurile cu fruntea plecată de ruşine şi cu ingrijorarea nu mai avea nici un ban, nu mai poate spune poveşti şi nu va mai ajunge înapoi în locurile unde oamenii îl ştiau. Odată ce a scuturat hăţurile iar căruţa s-a mişcat din loc şi-a amintit, ca prin minune, o poveste pe care nu o mai spusese niciodată. Uimit de faptul că uitase povestea asta din tinereţe şi de faptul că tocmai acum şi-o amintea, Yakov a strigat plin de bucurie:
- Mi-am amintit! Domnule baron, mi-am amintit o poveste pe care n-aveţi de unde să o ştiţi pentru că nimeni n-a mai zis-o! Istoria aceasta mi s-a întâmplat chiar mie pe când eram foarte tânăr iar eu n-am mai povestit-o nimănui niciodată. Ce ciudat! Nici măcar nu mi-am mai amintit-o până astăzi!

Plin de bucurie, baronul l-a poftit să coboare din căruţă şi să se aşeze lângă el pe una din băncile din grădina castelului la umbra unui stejar.

Uimit şi el de întâmplarea aceasta ciudată Yakov a inceput sa povestească:

Povestea din poveste

Cu foarte mult timp în urmă pe vremea când eram foarte tânăr şi îl urmam pe rabbi Israel ben Eliezer doar de câţiva ani, am calătorit foarte mult. Nu ştiu cum făcea Besht dar reuşea să ne facă să-l urmăm în orice loc, oriunde dorea, în locuri bune ca şi în locuri rele, în locuri unde evreii erau primiţi bine, în locuri unde nimănui nu-i păsa dacă suntem evrei ca şi in locuri unde evreii erau primiţi rău sau alungaţi ori chiar în locuri unde evreii erau ucişi. Într-una din aceste călătorii am ajuns într-un oraş vestit pentru pogromuri. În oraşul acela se întâmplase de mai multe ori ca evreii să fie acuzaţi că sunt vinovaţi de o mulţine de lucruri: că răpesc şi omoară copii de creştini pentru a le folosii sângele în ritualuri macabre, că otrăvesc apa şi astfel provoacă ciuma şi holera, ba chiar şi că aduc seceta, şoarecii şi lăcustele (de parcă noua evreilor nu ne-ar dăuna bolile, seceta ori şoarecii iar Domnul ar asculta rugile celor care vor sa le faca rau semenilor lor) şi s-a întâmplat des ca aceste acuzaţii să se sfârşească cu pedepsirea câtorva evrei nevinovaţi care erau vânaţi prin oraş, prinşi şi târâţi în piaţa din mijlocul oraşului şi omorâţi fie cu bătaia, fie arzându-i de vii în rug ori lovindu-i cu pietre. Uneori se întâmplaseră lucruri chiar mai îngrozitoare pentru că fuseseră incendiate casele în care se ascundeau femeile şi copilaşii. Am intrat în oraş cu inima grea pentru că între zidurile acelea muriseră atâţia evrei încât mi-era greu să cred că mai există vreunul pe acolo.

Era tocmai săptămâna dinaintea Paştelui creştin iar oraşul acela îmi părea urât şi simţeam cât ne duşmănea. Am colindat pe străzile lui urmăriţi de privirile rele şi duşmanoase ale oamenilor. L-am urmat aşa pe Baal Shem Tov până am ajuns la o casă mare care avea toate ferestrele acoperite şi uşile zăvorâte. Maestrul Baal Shem Tov a părut însă că se bucură să găseasca acea casă şi a batut la uşa ei. Nimeni n-a răspuns însă Besht a bătut din nou şi din nou şi iar şi iar până când dinăuntru s-a auzit un glas zicând:
- Pleacă! Nu eşti binevenit!
- Sunt Israel fiul lui Eliezer si cer găzduire! a rostit Baal Shem Tov cu minunata lui voce clară.

Uşa s-a întredeschis pentru că încă din timpul vieţii maestrului nu era evreu care să nu fi auzit de numele lui Baal Shem Tov şi să nu-i cinstească înţelepciunea. Prin uşa întredeschisă am văzut o faţă temătoare care ne privea cu suspiciune însă văzându-ne s-a mai luminat iar uşa s-a deschis de tot şi am fost primiţi înăuntru. Se adăposteau acolo vreo sută de evrei, bărbaţi, femei şi copii şi toţi erau foarte speriaţi. Ne-au povestit că s-au strâns acolo pentru că aflaseră că se pregătea un pogrom şi urma ca evreii să fie vânaţi prin oraş cum sunt vânate fiarele în pădure. Prin obloanele închise se auzea cum primarul oraşului cuvânta în mijlocul pieţei incitând orăşenii să-i ucidă pe toţi evreii din oraş şi să scape lumea de jidanii băutori de sânge. Piaţa răsuna de răcnetele primarului şi de vuietul mulţimii pornite să ucidă. Dinăuntrul casei se auzeau suspinele femeilor şi plânsetul înfundat al copilaşilor care simţind groaza părinţilor lor scânceau din cauza fricii înfundată-n inimi.
- Yakov! mi-a poruncit atunci Baal Shem Tov, mergi şi spune-i primarului că vreau să vină la mine ca să-i vorbesc!
Eram imbrăcat ca un evreu şi purtam payos (perciuni) şi barbă şi haine lungi şi negre iar pe cap aveam kippah. Nu putea fi nici o îndoială că sunt evreu. Am început să tremur ca frunza-n vânt ori ca mielul în faţa shochet-ului. Faţa frumoasă a maestrului meu se făcuse însă de nerecunoscut, era atât de aspră încât mă înspăimânta iar privirea lui parcă era de gheaţă şi foc împreună, fermă, clară şi concentrată încât n-am avut încotro şi am plecat în stradă spre piaţa oraşului aşteptându-mă să fiu omorât în bătaie.

În timp ce mergeam către piaţa oraşului în minte îmi răsunau suspinele şi plânsetele copilaşilor acelora care abia apucaseră să vadă lumea frumoasă făcută de Domnul, iar suspinele lor m-au făcut să mă gândesc că dacă ei aşteaptă îngerul morţii plângând şi suspinând eu, care eram discipolul unui mare învăţător, trebuie să mă port cu curaj şi măcar de dragul lor şi al lui Baal Shem Tov să încerc să îndeplinesc porunca maestrului şi să primesc orice mi se va da, fie suferinţa fie moartea.

Aşadar, îmbrăcat cu haine mele evreieşti, cu kippah pe cap şi payosii legănându-mi-se pe lângă urechi am plecat eu, Yacov fiul lui Isaac fiul lui Elie, la porunca Stăpânului Cuvintelor Bune, să-mi primesc moartea din mâinile mulţimii din acel oraş străin. Am mers urmărit de privirile trecătorilor fără să mi se aducă însă nici un neajuns, afară de unele frânturi de vorbe pe care le auzeam în urma mea: "uite-l!", "jidanul!", "să-l prindem!" iar când am ajuns în piaţa unde mulţimea fremăta de ură strigând şi aplaudând cuvântarea primarului am auzit ceva ca un suspin uriaş.

Cu toate că îmi închipuiam că din cauza spaimei nu voi putea să rostesc nici un cuvât m-am auzit strigând cu o voce care nu semăna cu a mea că vreau să-i vorbesc primarului pentru că am pentru el un mesaj. S-a petrecut o minune pentru că mulţimea mi-a făcut loc să ajung în faţă. Auzeam în spatele meu voci şi murmure şi simţeam mişcări: "Să-l omorâm imediat, domnule primar! Asta e mai nebun decât toţi jidanii la un loc".
- Baal Shem Tov vrea să i te infăţişezi ca să-ţi vorbeasca. Am zis eu cu voce clară.
Primarul, care continuase să cuvânteze până am ajuns lângă el, a înmărmurit ... multimea murmura întărâtată ... apoi, primarul s-a întors cu faţa către mine şi a rostit cu voce slabă şi gâfâită:
- Când voi termina aici am să vin. Lăsaţi-l să plece, a mai poruncit el.

Parcă păşind pe nori m-am intors în faţa lui Baal Shem Tov ca să-i zic ce ispravisem.
- Primarul a zis că va veni îndată ce va termina în piaţă.
- Nu! A strigat maestrul meu lovind cu pumnul în masă, mai mâniat decât îl văzuse eu vreodată. Nu, Nu, Nu! Du-te înapoi şi spune-i că I-AM PORUNCIT să vină în faţa mea IMEDIAT!

Cu inima mai grea decât ghiuleaua legată de piciorul unui ocnaş am plecat din nou către mulţimea care fierbea de ură sub cuvintele primarului. Eu, Yacov fiul lui Isaac fiul lui Elie, prin nimic deosebit de alţi evrei afară de faptul că Baal Shem Tov s-a îndurat să-mi vorbeasca pe când eram foarte tânăr şi să mă facă învăţăcelul său, l-am înfruntat din nou pe Azra'El, îngerul morţii, care poposise flămând în acel oraş. M-am dus din nou pe străzile care-mi miroseau a moarte iar când am ajuns, mulţimea fremătândă a părut că mă înghite cum l-a înghiţit peştele cel mare pe Iona. Apoi, chitul cel uriaş şi fioros, fiara cu mii de ochi răi şi mii de braţe ucigaşe m-a scuipat în faţa primarului, scârbită parcă de jidanul nebun care se încăpăţâna să vină în locul unde i se pregătea pieirea.
- Baal Shem Tov, am strigat eu cu voce puternică, îţi porunceşte să i te înfăţişezi imediat! Însă primarul în loc să-şi pună oamenii să mă omoare părea că vrea să se ascundă după un alt om de lângă el pentru ca să nu-l văd şi să nu mă vadă. S-au auzit râsete şi urlete în spatele meu iar câteva braţe m-au prins culcându-mă la pământ.
- Lăsaţi-l! A strigat primarul. Lăsaţi-l pentru că am o treabă cu el.

Atât de mare era autoritatea primarului încât m-au lăsat. Apoi, primarul a strigat mulţimii să ne facă loc pentru că avea de mers undeva împreună cu mine şi s-a lăsat condus prin mulţime şi apoi pe străzi până la casa unde era maestrul Besht.

După ce am intrat, Baal Shem Tov i-a poruncit să meargă împreună cu el într-o încăpere care era goală şi au stat acolo amândoi de vorbă vreme de mai multe ceasuri. După aceasta, primarul a plecat în piaţă şi le-a zis oamenilor să meargă imediat către casele lor. În acel an n-a mai fost nici un pogrom şi nici un evreu nu a mai murit bătut de creştini şi nici în anii următori nu s-au mai întâmplat astfel de lucruri.
- Niciodata n-am aflat ce i-a zis Baal Shem Tov primarului a mai zis Yakov.

S-au scurs câteva clipe iar baronul tăcea impresionat. Apoi, cu vocea lui plăcută de bariton, baronul a zis:
- ªtiu eu ce a zis Baal Shem Tov! Eu am fost primarul acela!

Yakov l-a privit uimit şi a început să observe că trăsăturile baronului îi aduceau în minte un chip văzut cu multă vreme în urmă. Apoi chipul baronului şi cel al primarului s-au unit în mintea lui Yakov şi s-au făcut un singur chip. Chipul unui om care îmbătrânise dar ale cărui trasături îi păreau din ce în ce mai cunoscute.
- M-am născut într-o familie bogată şi am primit o educaţie aleasă, a început să povestească baronul, însă când eram încă foarte tânăr am crezut că am găsit adevărul în credinţa că Dumnezeu nu există, că nu este decât un cuvânt inventat de oameni. De asemenea, credeam că unii oameni sunt prin naştere mai de soi decât alţii şi că doar cei mai de soi, care erau neamul meu, merită să trăiască, să facă copii şi să stăpânească lumea. Credinţele acestea m-au condus mulţi ani şi am fost un om care umbla să câştige bani, să-i conducă pe alţii şi să facă un presupus bine celor din neamul său, singurii pe care-i credeam demni pentru a trăi, scăpând lumea de "jumătăţile de oameni" cum credeam eu că sunt evreii, ţiganii, tătării ori orice alte neamuri care erau prea diferite de neamul meu. Apoi, a continuat baronul, într-o noapte în care mă culcasem fără gânduri şi fără griji după ce-mi petrecusem după-amiaza şi seara cu o cină minunată şi o tânără foarte frumoasă, am avut un vis ciudat şi foarte, foarte puternic, un vis care m-a înfiorat. Am visat că un suflet era înaintea judecăţii Domnului. Era în faţa unei mese uriaşe într-o încăpere măreaţă iar o mulţime de înţelepţi judecători erau în jurul mesei aceleia. Fiecare din ei vorbea şi îşi spunea părerea despre sufletul judecat însă niciunul dintre judecători nu găsea ceva curat, ceva bun, ceva care să merite să fie salvat din acel suflet păcătos şi murdar. În cele din urmă a luat cuvântul un tzaddik căruia toţi ceilalţi îi arătau un mare respect şi pe care păreau să-l cinstească foarte mult. Zâmbind cu căldură, tzaddik-ul s-a ridicat de la masă şi s-a apropiat de sufletul acela zbuciumat şi urât de toţi, a întins mâna lui dreaptă şi a atins cu degetul arătător partea de sus. Imediat ce a fost atinsă, partea aceea a început să palpite ca o inimă şi să lumineze din ce în ce mai tare până totul s-a făcut o lumină albă, foarte strălucitoare şi curată.
- Vedeţi? a zis tzaddik-ul, ceea ce este curat şi nedespărţit de Domnul ramâne tot curat, indiferent ce se întâmplă, murdăria nu intră înauntrul său ci rămâne pe deasupra ca o spoială! E nevoie doar ca un alt suflet să-i readucă aproape o frântură din focul Domnului. Doar o frântură mai mică decât un bob de mac din focul inimii oricăruia din cei care ard focul Domnului pe altarul din suflet e destul ca să reaprindă focul din oricare suflet, oricât de păcătos ar fi el. Iar sufletul care poate arde focul Domnului în altarul dinăuntrul său trăieşte în lumină şi este salvat.

Înainte de a mă trezi am aflat că sufletul acela damnat era sufletul meu şi că numele tzaddik-ului care mă apărase era Baal Shem Tov. În aceeasi zi ai venit tu, un evreu înfruntând o multime înfuriată şi pornită să omoare evrei şi mi-ai zis că Baal Shem Tov mă cheamă la el iar în vocea ta nu era umilinţă ci poruncă. M-am cutremurat şi m-am înspăimântat. Am fost atât de înspăimântat încât prima dată n-am vrut să vin însă a doua oară n-am putut să nu mă supun poruncii. De la Baal Shem Tov am aflat că trebuie să fac pace cu Domnul. Că trebuie sa renunţ la viaţa pe care o aveam, să merg în altă ţară şi să fac alte lucruri decât făcusem până atunci. Baal Shem Tov mi-a zis că atunci când voi gasi pe acela care-mi poate spune povestea voi şti că Domnul Luminii m-a iertat. Eram un om foarte bogat iar Besht mi-a poruncit să vând tot ce am şi să împart banii în trei părţi egale. Mi-a poruncit ca prima treime să o dau săracilor, a doua să o folosesc pentru mine iar a treia să o împart, pungă cu pungă, celor care-mi vor spune poveşti pe care nu le ştiu. Când te-am văzut venind la mine inima mi-a săltat de bucurie pentru că te recunoscusem. ªtiam cine eşti. Îţi dai seama cât de nerăbdător am fost în prima seară? Apoi când am văzut că taci mi-am zis că trebuie să am răbdare. În seara a doua văzând că taci am început să mă tem iar în a treia m-a cuprins spaima iar văzându-te că urci în căruţă în ziua a patra şi că porneşti la drum am simţit că-mi fuge pământul de sub picioare. Apoi, când te-am auzit că strigi: "Mi-am amintit!" am ştiut că s-a sfârşit şi că în cele din urmă făcusem pace cu Domnul.

Cititorule! Povestea de mai sus nu este a mea, eu doar am repovestit-o şi păstrând oarecum tradiţia povestitorilor am pus unele lucruri de la mine într-o frumoasa poveste hassidică. Povesteşte-o şi tu mai departe pentru că poveştile trăiesc câtă vreme sunt spuse.
=D> M-am tot gândit la tonul minunat al povestirii, din perspectivă creştină spunea Sf. Augustin în Confesiuni
Cui povestesc acestea? Căci nu Ţie Dumnezeul meu le spun, ci, în faţa Ta, povestesc neamului meu, neamului omenesc, oricât de mică ar fi partea neamului omenesc care ar putea să dea de aceste însemnări. ªi ce este mai aproape de urechile Tale decât o inimă care mărturiseşte?



Deci, o poveste cu Preafericitul Augustin (citatul e autentic)

În 415 e.n., Augustin era episcop de Hippo (nordul Africii), oraş între sute de sate, fiecare cu nobilul său dominus local, care colecta birul prin perceptor şi-l dădea mai departe statului roman, după ce reţinea o parte considerabilă. Din aceasta îşi plătea vilele, casa de oraş, participaţiile la teatru, orele de retorică. Din dorinţă de astfel de plăceri, dominus avea perceptori ce intrau în casele sătenilor să le confişte recolta sau să-i oblige la corvoadă. În cariera de episcop a lui Augustin, la urechile lui au ajuns mii de astfel de plângeri, fără prea multe rezultate.

Într-o zi însă, un sat întreg îl vizită pe Augustin la Hippo. Spuneau că perceptorul Valentinus al nobilului Paustus se certase cu starostele satului, omorâse în bătaie cea mai săracă familie de ţărani. Promisese apoi starostelui satului care le luase apărarea că acesta, nevinovat, va fi judecat pentru crima petrecută. Sătenii i-au adus lui Augustin în dar vin şi mei şi mierea pe care o mai aveau dosită, împreună cu ulcioarele decorate care făceau numele provinciei Africa pe toate coastele Mediteranei. Aveau o singură rugăminte: să facă dreptate.

E adevărat, Augustin auzise demult de abuzurile lui Valentinus. Îi chestionă în parte pe ţărani şi când a fost deplin convins de adevărul pe care-l povesteau, i-a trimis acasă cu promisiunea că se va ocupa. Din acea zi, Augustin discută cu Paustus să rupă relaţiile cu Valentinus, să transfere diocezei proprietatea asupra satului, contra unor alte sale ale Bisericii. Timp de două luni până la proces, Augustin vorbi cu toate persoanele de vază din Hippo să nu-l ia ca client pe Valentinus, să nu-i dea protecţia lor. Aranjă chiar ca starostele nevinovat să apară la proces alături de şefii celor două şcoli de retorică din Hippo.

Descrierea păstrată a unui contemporan asupra procesului spune:

Iată, mai întâi a intrat primul acuzat, nevinovatul. Este însoţit de multă lume, doi patricieni din Hippo îi stau alături, familii de vază şi-au trimis reprezentanţii să stea în banca sa. Apoi, cu privirea în pământ şi singur, intră vinovatul. Nimeni nu merge alături de el, până şi patronul său Paustus asistă din galeria spectatorilor. Doar fraţii îi şed alături pe bancă.
Potrivit obiceiului, vinovatul e supus la tortura cu faşele şi nu durează mult până îşi mărturiseşte fapta. Soldaţii îl iau în grija lor.


În seara aceea, Augustin s-a întors la cărţile sale. Mulţumit: cumva, ieşise bine. Nemulţumit: în Cetatea lui Dumnezeu, nu aşa arată dreptatea.
Ultima modificare: Duminică, 6 Martie 2011
eumarian, utilizator

ovi_dragomir a scris, la Cultura generala:

Intamplare, destin...

Numele lui era Fleming si era un sarman fermier scotian. Intr-o zi, pe cand muncea, a auzit un strigat de ajutor venind dintr-o mlastina invecinata. Si-a lasat uneltele si a alergat la mlastina. Acolo, plin de namol, se afla un baietel ingrozit care se lupta sa scape. Fermierul Fleming l-a salvat din ceea ce urma sa fie o moarte inceata si ingrozitoare.

A doua zi, o trasura luxoasa s-a oprit la usa fermierului. Un nobil elegant a coborat din ea si s-a prezentat ca tatal baiatului pe care fermierul il salvase.
“Vreau sa te platesc”, a spus nobilul. “Ai salvat viata fiului meu”.
“Nu, nu pot sa accept bani pentru ceea ce am facut,” i-a raspuns fermierul refuzand oferta. In acelasi moment, fiul fermierului a aparut in usa casei.
“Acesta este fiul tau ?” l-a intrebat nobilul .
“Da”, a raspuns mandru fermierul .
“Hai sa facem o afacere. Lasa-ma sa-i ofer aceeasi educatie pe care o va primi si fiul meu. Daca si el este ca tatal lui, cu siguranta va deveni un om cu care sa te mandresti.” Si asta a facut.
Fiul fermierului Fleming a urmat cele mai bune scoli ale vremii, a absolvit Scoala de Medicina St. Mary’s Hospital Medical School din Londra si a ajuns cunoscut in lume ca Sir Alexander Fleming , inventatorul penicilinei.

Ani mai tarziu, fiul nobilului care fusese salvat din mlastina s-a imbolnavit de pneumonie.

Ce i-a salvat viata de data aceasta? Penicilina.

Numele nobilului ? Lord Randolph Churchill. Numele fiului sau ? Sir Winston Churchill.
Se accepta traduceri? :tomato: Am respectat metrica originalului englez al The Gruffalo (Julia Donaldson), aveti o alta varianta de traducere aici [ link extern ]

BARABUCUL

Un şoarece prins în codrul adânc,
Vulpea îl vede – „e bun să-l mănânc!”
- Încotro goneşti, şoarece domnesc?
Hai în vizuină, prânzul ţi-l servesc!
- Eşti nespus de bună, vulpe, dar mă duc,
La doi paşi, la prânzul dat de barabuc.
- Barabuc, zici tu, ce-i un barabuc?.
- Barabuc, nu ştii? Doar nu eşti năuc?!
Are gheare şi coarne şi fălci,
Are colţi groaznici pe groaznice hălci!
- Unde-l vezi?
- Aici, după copac,
ªtii, el iubeşte vulpe în proţap.
- Vulpe în proţap! Eu fug!, vulpea spuse,
Rămas bun îşi ia şi se duse.

„Proastă e vulpea, a luat-o din loc,
Deşi barabucul nu există deloc!”

Mergea şoricelul prin codrul adânc,
Bufniţa îl vede – „e bun să-l mănânc!”.
- Încotro goneşti, şoarece regesc?
Hai la mine-n pom, ceaiul ţi-l servesc!
- Mă doare, zău, să refuz, dar mă duc,
La doi paşi, la ceaiul dat de barabuc.
- Barabuc, zici tu, ce-i un barabuc?
- Barabuc, nu ştii? Doar nu eşti năuc?!
Are copite şi e tare bubos,
Are negi otrăviţi şi e tare năsos!
- Unde-l vezi?
- Aici, după izvor,
ªtii, iubeşte bufniţă la dozator
- Bufniţă la dozator! Ptiu, ptiu!
Rămas bun îşi ia, „Bu-hu-hu!”.

„Proastă bufniţă, a luat-o din loc,
Deşi barabucul nu există deloc!”

Mergea şoricelul prin codrul adânc,
ªarpele îl vede – „e bun să-l mănânc!”
- Încotro goneşti, şoarece divin?
Hai la mine-n casă, pentru un festin!
- Eşti atât de bun, şarpe, dar mă duc,
La festinul mare dat de barabuc.
- Barabuc, zici tu, ce-i un barabuc?
- Barabuc, nu ştii? Doar nu eşti năuc?!
Are ochi oranj, limba întunecată
ªi ţepi mov înfipţi în spinarea lată!
- Unde-l vezi?
- Aici, lângă ape,
ªtii, el iubeşte omletă de şarpe.
- Omletă de şarpe? spuse alunecând,
Rămas bun îmi iau, fug să mă ascund!.

„Prost şarpe, a luat-o din loc,
Deşi barabucul nu există del... OH!

Dar cine-i în faţă?! Are gheare şi fălci
Are colţi groaznici pe groaznice hălci!
Are copite si e tare bubos,
Are negi otrăviţi şi e tare năsos!
Are ochi oranj, limba întunecată,
ªi ţepi mov înfipţi în spinarea lată!
Oh nu! Vreau o batistă!
Barabucul există!”

- Eşti gustarea ce-o iubesc,
Bun cu pâine! barabucul insistă firesc
- Bun??? strigă şoricelul, sunt cel mai temut!
Animalele fug când m-au văzut!
Vino cu mine şi vei vedea
Ce frică le e de privirea mea!
- Sigur că da, zise barabucul râzând
Treci înainte, să mergem pe rând.

ªi mergeau, dar barabucul, stop, s-a oprit:
- Prin iarbă se-aude un sâsâit!
- Hei şarpe! strigă şoricelul voios.
ªarpele iese, vede barabucul hidos:
- Oh zei, pa-pa şoricel, zise demn
ªi alunecă iute spre casa de lemn.
- Vezi, zise şoricelul, ţi-am arătat!
- Uau! Barabucul era intrigat.

Au mers iar, dar barabucul, stop, s-a oprit
- Prin crengi se-aude un hu-huit!
- Hei bufniţă! strigă şoricelul voios.
Bufniţa coboară, vede barabucul bubos:
- Oh viaţa mea, pa-pa şoricel, mă duc!
ªi zboară iute spre casa din nuc.
- Vezi, zise şoricelul, ţi-am arătat!
- Uau! Barabucul era perplexat.

Au mers iar, dar barabucul, stop, s-a oprit.
- Aud paşi pe cărare venind!
- Hei vulpe! strigă şoricelul voios.
Vulpea apare, vede barabucul fălcos:
- Oh nu, pa-pa şoricel, pace deplină!
Zice vulpea şi fuge în vizuină.

- Vezi, Barabuc? Sunt cel mai temut,
Animalele fug când m-au văzut,
Dar burta cere acum de mâncat,
ªtii, eu iubesc barabucul pisat!
- Barabucul pisat? Barabucul întreabă,
ªi precum vântul fuge degrabă.

Tăcerea domnea în codrul adânc
ªoricelul găsi o alună: „hai s-o mănânc!”
Ultima modificare: Sâmbătă, 30 Aprilie 2011
eumarian, utilizator
Din ”Brasovul de altadata”, de Sextil Puscariu (1877-1948)

Scoala: ”pe norme” si in ”gimnaziul inferior” si ”superior”
(fragment)

Nu demult am intalnit in cimitirul Belu pe un bucurestean, mort si el de atunci. ”De la o vreme pe prieteni nu-i mai intalnesti pe strada, ci aici”, mi-a zis el, cu un zambet plin de resemnare. De fapt, daca ma gandesc la colegii mei de scoala, spre cimitire ar trebui sa ma indrept. Cornel Popea, cel frumos si inalt ca un brad, a cazut la Ciresoaia, mergand la atac in fruntea regimentului pe care il comanda cu gradul de colonel in razboiul trecut. In gimnaziul din Brasov invatase el sa fie in randurile prime, unde il gasi moartea si ca ostean, cand neamul ii cerea jertfa suprema. Varul sau Neagoe, si veselul Valentin Bude, unul secelean, altul zarnastean, ingrasa si ei pamantul Moldovei, unde au fost doi din dascalii ardeleni care au pus atata suflet curat in cursurile lor. In Bucuresti s-a stins si Ioan Scurtu, bunul meu prieten care, venind din Brasovechi, trecea totdeauna pe la casa noastra de pe Straja si sufland intr-o fluierita imi semnaliza prezenta. El era fiul profesorului Scurtu care facuse ”matura” in rand cu cei dintai absolventi. O boala grea il sili sa se retraga cu o pensie de mizerie, ca vaduv, cu o casa de copii, la mahala. Copilul lui cel mai mic, colegul meu Iancu, lovit insusi mai tarziu de aceeasi boala necrutatoare, a fost cel mai jertfitor idealist, eliminat de la Universitatea Cluj pentru ca depusese o cununa cu panglica tricolora pe un mormant scump romanilor.Tot in liceul din Brasov, unde el era oratorul clasei noastre, sorbise el dragostea inflacarata de neam...

E curios cum de multe ori marile sperante, pe care le legi de un coleg de scoala, nu se implinesc si, dimpotriva, elevi mediocri devin barbati cu greutate sau artisti de talent. Cei ce vor sa reformeze invatamantul pe baza unei selectiuni a elitelor ce se recunosc in liceu ar trebui sa tina seama de aceasta experienta. Aici voi aduce numai cateva exemple de la liceul sasesc la care am umblat in clasa a treia si a patra. De elev slab trecea Edi Orendi, care era insa considerat ca un desenator de mare talent. L-am intalnit apoi la Lipsca, unde studia muzica la conservator. Am fost la el acasa si mi-a cantat o sonata pe care o compusese si pentru care gasise multa recunoastere la profesorii sai. Din nenorocire a murit scurt timp dupa aceea. Dimpotriva, pretuit pentru vocea lui frumoasa de bas, dar tot elev mediocru, era Tamas, care a fost mai tarziu unul din pictorii cei mai de talent ai sasilor. Aproape nebagat in seama de colegi si profesori era sfiosul Schullerus. Si totusi el se adeveri ca un poet liric de mare adancime de sentiment, inainte de moartea lui prematura.
Fala clasei pentru inteligenta lui sclipitoare si talentul lui poetic era elevul Leo Greiner. In clasa a treia el imi citea traduceri din Ovidiu si drame originale in versuri. Umpland odaia cu fum de tigara, stateam ceasuri intregi discutand despre autorii nostri favoriti, intre care erau mai tarziu si scriitorii rusi. Si romaneste invata de la mine, facand cateva traduceri din Eminescu, pe care il aprecia mult. Pentru Cosbuc, dimpotriva, nu se putea incalzi. Dupa ce am parasit amandoi liceul si Brasovul, el ajunse in Munchen sa-si faca un nume in cercurile boemilor munchenezi, mai ales ca recitator de versuri de cabaret. A scris si o epopee moderna. ”Ein neues Epos” ii zicea. Aratandu-mi-o odata la Brasov, i-am raspuns ca sunt curios sa citesc si eu ”Eppes Neues”. Gluma, care facea aluzie la originea lui evreiasca i-a placut atat de mult, ca am citit-o nu peste multa vreme in ”Fliegende Blatter”.

Si fiindca am vorbit de Greiner, unul din prietenii care au avut o influenta mare asupra mea, am sa povestesc si un episod duios. In clasa a patra de liceu incepusera sa dispara, de la o vreme, o multime de obiecte, creioane, caiete, carti s.a. Era evident ca unul dintre colegi era hotul. El fu descoperit curand. Era unul dintre elevii eminenti, fiul unei vaduve sarace. Nu mi-a fost dat sa vad de multe ori atata ura in privirile colegilor, intre care in preziua avusese prieteni multi, ca atunci. Simtul de proprietate al sasilor era ultragiat si revolta impotriva celui ce iesise din cadrele legii, ce trebuia respectata, era unanima. Intre toti nu se gasira decat un evreu si un roman, care avura mila cu copilul palid si speriat de toata ura dezlantuita impotriva lui. Greiner si cu mine, cand trebui sa paraseasca scoala, noi singuri l-am petrecut. Peste doua luni a si murit...
Ultima modificare: Miercuri, 8 Iunie 2011
trope_doi, utilizator
O poveste hassidica plina de intelepciune

Bunicul lui Mordechai Buxbaum, tot Mordechai Buxbaum şi el, trăia într-un sat amărât din fundul Poloniei şi cu toate cã era sãrac lipit avea un vis mãreţ. Aşa cã a strâns câţiva ani toţi banii pe care îi câştiga din croitorie ca să meargă sã vadã Parisul, visul lui dintotdeauna.
Cum a ajuns la Paris, s-a întâlnit cu un alt evreu şi nu e lucru mare dacã vã scriu cã era tocmai un cunoscut de-al lui Mordechai pe numele sãu Aaron Goldstein. Prieteni din copilărie, Mordechai şi Aaron Goldstein s-au îmbrăţişat, s-au felicitat, si au binecuvântat soarta care îi adusese din nou împreună. Aaron Goldstein era îmbrãcat foarte bine şi i-a mãrturisit lui Mordechai cã are vreo 9 bãnci rãspândite prin toatã Europa şi câştigã atât de mulţi bani încât e o mare problemã sã-i numere.
Aaron Goldstein l-a luat imediat pe Mordechai sub aripa sa ocrotitoare si l-a mutat de la hotelul de douã parale unde acesta se cazase poftindu-l la el acasã, unde i-a dat o cameră minunată, tapetatã cu mãtase chinezeascã azurie, cu baie şi valet.
Apoi, Aaron Goldstein l-a plimbat pe Mordechai peste tot ... l-a dus la Moulin-Rouge şi la cazinouri, la turnul Eiffel, Luvrul, Folies-Bergere şi celelalte minunãţii din Paris. L-a dus la cabaret si la Maxim's. L-a dus la Monte-Carlo şi pe valea Loarei. Pe scurt, i-a arătat tot ce era mai frumos şi mai însemnat în Franţa. După o lună de încântare, Mortdechai i-a mulţumit prietenului regăsit şi s-a întors în Polonia.
Au trecut câţiva ani. Soarta a vrut ca o afacere financiară să-l ducă pe Aaron Goldstein în Polonia, foarte aproape de satul unde locuia prietenul său. Deşi avea o locuinţă foarte modestă, Mordechai a stăruit să-şi găzduiască prietenul şi s-a ocupat de el cât a putut de bine. În dimineaţa celei de-a opta zile, Mordechai l-a condus pe Aaron Goldstein la gară, pentru că omul de afaceri trebuia să plece. Au ajuns la gară mai devreme. Deodată, Mordechai i-a spus lui Aaron Goldstein:
- Îmi datorezi şaptezeci de dolari.
- Pentru ce ?
- Pentru că ai stat la mine şapte zile. ªapte zile a zece dolari pe zi înseamnă şaptezeci de dolari.
Aaron Goldstein a fost la început mirat, apoi s-a arătat de-a dreptul jignit. Credea că Mordechai îi este prieten şi iată că-i cerea şaptezeci de dolari pentru că-l găzduise!
Pentru ca desi era bogat, era si un om foarte incapatanat, Aaron Goldstein n-a vrut să-i dea banii iar Mordechai n-a vrut sa se lase. Voia cei şaptezeci de dolari. Încetul cu încetul, discuţia s-a aprins iar Mordechai i-a spus deodată prietenului său din copilărie:
- Lucrurile astea trebuie lămurite la rabin. Aşa se obişnuieşte la noi. Eu sunt gata să mă supun hotărârii rabinului. Dar tu ?
- ªi eu la fel, a zis hotãrât Aaron Goldstein.
Deoarece mai rămăsese destulă vreme până la sosirea trenului, s-au dus la rabin, un om vârstnic cu o barbã lungã, care i-a primit şi i-a ascultat. Rabinul îşi mângâia uşurel barba, ţinând ochii aproape închişi. La sfârşit, a spus fără şovăire că Mordechai are dreptate şi că Aaron Goldstein trebuia să-i dea banii.
În tăcere, roşu de mânie, Aaron Goldstein a numărat şaptezeci de dolari şi i-a dat lui Mordechai. Pe urmă, strângând din dinţi, a pornit singur spre gară.
Trenul tocmai oprise iar Aaron Goldstein, plin de amărăciune, s-a aşezat într-un compartiment de clasa întâi, unde avea loc rezervat. Deodată a auzit glasul lui Mordechai, care-l striga. S-a uitat pe fereastră şi l-a văzut pe vechiul lui prieten alergând spre el şi fluturând banii.
- Ţine! i-a spus Mordechai lui Aaron Goldstein. Ia-i! N-am nevoie de ei! Ţi-i dau înapoi!
Aaron Goldstein se tot codea să ia banii. Nu pricepea această schimbare în purtarea lui Mordechai. Până la urmă, l-a întrebat ce se întâmplase, fiindcă Mordechai era din ce în ce mai stăruitor.
- Ce rost are toată povestea asta ? A spus el. De ce mi-ai cerut şaptezeci de dolari, ca să alergi pe urmă după mine şi să mi-i înapoiezi ?
Iar Mordechai a răspuns iute, în vreme ce şeful de tren închidea uşile:
- Uite, la Paris şi în Franţa, mi-ai arătat Turnul Eiffel, Moulin-Rouge şi Lido. M-ai dus la Folies-Bergere şi la cazino la Monte-Carlo. Iar eu m-am gândit: ce-am să-i pot arăta în satul meu?
S-a dat semnalul de plecare. Trenul s-a pus în mişcare. Mordechai a încheiat, alergând pe lângă tren:
- Aşa că m-am gândit: singurul lucru pe care pot să ţi-l arăt şi cu care te pot uimi este sa-ti arat ce rabin tâmpit avem.
Ultima modificare: Sâmbătă, 25 Iunie 2011
Adalbert Gabriel Gazdovici, Avocat

Alte discuții în legătură

Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
Poezii care ne-au mangaiat sufletul de-a lungul timpului... Andreea-Ionescu Andreea-Ionescu Am deschis acest topic din dorinta de a se posta aici poezii care v-au marcat in evolutia Dvs. ca personalitate. In spatele fiecarei poezii, poem, exista o ... (vezi toată discuția)
Poezii despre românia, despre guverne trecãtoare și despre noi Gabriela  Pintea Gabriela Pintea Treceţi, batalioane române, Carpaţii! Un cântec istoric ne-aduce aminte Că fraţii în veci vor fi fraţi, Un cântec de luptă, bătrân ca ... (vezi toată discuția)