avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 726 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Cum trebuie sa ma comport cand ma opreste Politia ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Cum trebuie sa ma comport cand ma opreste Politia Rutiera?

Buna ziua, va rog daca puteti sa imi dati niste sfaturi cum trebuie sa ma comport cand ma opreste Politia Rutiera .

Din cautari pe goagal am gasit :

"Politistul care v-a oprit trebuie sa se prezinte. Aveti dreptul sa-i cereti legitimatia, iar el este obligat sa v-o arate. Retineti numarul actului.


2. Politistul trebuie sa va comunice si motivul opririi. Nu puteti fi sanctionat decat pentru acel motiv (exceptie fac diferite neregularitati gasite ulterior, de genul ITP expirat, lipsa asigurarii, lipsa rovinietei, portul de arme albe etc).


3. Daca sunteti opriti de un filtru de politie, aveti dreptul sa cereti echipajului ordinul de serviciu in care trebuie sa se regaseasca data, orele pentru care actiunea a fost autorizata, strazile pe care actioneaza si numele politistilor.


4. Pe tichetul de amenda trebuie sa semnati in doua locuri: unul, prin care recunoasteti fapta si al doilea - ca luati la cunostinta de contraventie. Sunteti liberi sa semnati doar pentru a lua la cunostinta amenda si sa nu va recunoasteti fapta pentru care ati fost taxat. Astfel, il veti convoca pe politist la tribunal, sub asistenta juridica competenta.


5. Daca ati fost surprins de aparatul radar puteti solicita politistilor din echipaj sa va prezinte:

a. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina dotata cu un astfel de aparat. Actul trebuie sa aiba vizele la zi;

b. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria acestuia;

c. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne, cu vizele la zi;

d. Daca este nevoie, le puteti cere sa va arate “ordinul de serviciu”. Acesta este un fel de foaie de parcurs in care apar toate locurile unde au voie sa-si desfasoare activitatea respectiva.


6. Si cel mai important este ca, atunci cand sunteti oprit de agentii Politiei Rutiere, nu este nevoie sa va dati jos din masina."

Ce este adevarat ? sau ce mai poate fi adaugat ? Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: robert900 , utilizator 11:58, 14 Februarie 2011
Nu ar trebui, de fapt sa cereti nimic politistului. El are indatorirea sa faca dovada ca este in misiune ordonata, ca intruneste conditiile pentru a actiona intr-un anumit loc si ca dotarea autovehiculului corespunde normelor metrologice specifice. In legatura cu masurarea vitezei, este interesant de vazut conditiile stabilite in nomele metrologice privind utilizarea cinemometrelor.
Daca sunteti sanctionat contraventional aveti posibilitatea sa nu semnati procesul-verbal de contraventie si sa cereti sa va fie comunicat prin posta. In felul acesta obtineti un ragaz pentru a va gandi daca platiti amenda sau faceti plangere impotriva procesului-verbal. Totodata, la incheierea procesului-verbal de contraventie aveti dreptul ca agentul sa consemneze obiectiunile dvs. Daca in masina cu dvs. este un martor la cele intamplate puteti cere agenttului sa consemneze in procesul-verbal numele martorului. Trebuia sa mai stiti ca procesul-verbal de contraventie se bucura de veridicitate pana la proba contrara. Adica, ceea ce scrie agentul in procesul-verbal este considerat de lege ca fiind corespunzator adevarului. E o hiba a legislatiei noastre. Potrivit practicii Curtii Europene a Drepturilor Omului, acuzatia in materie contraventionala este o acuzatie de natura penala iar proba savarsirii contraventiei cade in sarcina agentului. Deci, agentul trebuie sa faca dovada ca ceea ce a constatat el si a mentionat in procesul-verbal este adevarul gol golut. De aceea, este bine, spre exemplu, cand sunteti acuzat ca ati trecut pe rosu, sa-l intrebati - politicos si suav !!!:P cum probeaza aceasta constatare. Sigur, cineva o sa spuna ca agentul se va infuria si va cauta sa va mai gaseasca ceva. E posibil. Se intampla si asa, din pacate de cele mai multe ori. Insa, cred ca agentul de circulatie poate fi educat prin forta opiniei publice. Daca va intelege ca el nu este Dumnezeul soselei, va fi un pas inainte spre statul de drept. In alta ordine de idei, politia rutiera de astazi face foarte putin pentru prevenirea abaterilor generatoare de accidente rutiere. Pe autostrazile din Canada, pentru a da un singur exemplu, din loc in loc sunt panouri pe care scrie cat costa viteza - adica care este amenda. Mesajul ,insa ,e civilizat : VITEZA COSTA si dedesub sunt aratate cuantumurile pentru depasirea limitei de viteza iar canadienii in cunostinta de cauza merg la pas, nu depasesc viteza impusa, nu semnalizeaza cu farurile sa te dai din calea lor, nu se streseaza unui pe altii, si rulezi sute de km in cel mai deplin conform ambiental. =D>

"De aceea, este bine, spre exemplu, cand sunteti acuzat ca ati trecut pe rosu, sa-l intrebati - politicos si suav !!! cum probeaza aceasta constatare"


Pt orasele in care intersectiile sunt monitorizate prin camere ( trebuie sa existe si placuta "Monitorizare trafic", care, de regula, nu lipseste ) in instanta se aduce proba video.


De pe site-ul oficial:

Obligaţiile poliţistului rutier la oprirea autovehiculelor

* să aleagă un loc adecvat astfel încât să permită poziţionarea acestora în afara părţii carosabile, în parcări ori alte spaţii în care nu se stânjeneşte circulaţia. Pe timpul nopţii aceste locuri trebuiesc să fie de regulă, iluminate, evitându-se pe cât posibil, oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege;
*să efectueze semnalul de oprire regulamentar cu braţul pe timp de zi, iar pe timp de noapte, cu bastonul iluminat sau reflectorizant, iar în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumină de culoare roşie. În ambele situaţii poate folosi şi fluierul din dotare;
*să se posteze în banda de circulaţie a vehiculului ce urmează a fi oprit, fără a depăşi însă axul longitudinal al drumului, iar noaptea cât mai aproape de acostamentul acestuia, în momentul executării semnalului de oprire. Aceste poziţii îi vor asigura protecţia şi vor permite conducătorului auto să observe din timp semnalul şi să oprească în condiţii de siguranţă;
*la deplasarea pe motocicletă, să efectueze semnalul de oprire prin balansarea în plan vertical a braţului drept în timp ce se deplasează paralel cu autovehiculul care urmează a fi oprit;
* pe autostrăzi, să efectueze semnalul de oprire exclusiv din autovehiculul poliţiei, conducătorul autovehiculului fiind invitat să urmeze autovehiculul poliţiei până în prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu zis.

Pe celelalte categorii de drumuri în cazul când vehiculul ce urmează a fi oprit circulă în aceeaşi direcţie, echipajul trebuie să pună în funcţiune semnalele luminoase de culoare roşie şi albastră şi pe cele sonore, după care, de regulă, va circula în spatele autovehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor şi opreşte.

Oprirea se poate face şi prin punerea în funcţiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe poziţia ‘’Stop, Poliţia’’, sau cu braţul.

Dacă conducătorul auto vizat nu dă curs semnalelor efectuate, echipajul de poliţie rutieră va utiliza dispozitivul de amplificare a vocii, somându-l să oprească şi executând după caz şi semnalul regulamentar cu braţul, pe timp de zi, ori cu bastonul reflectorizant, pe timp de noapte.

Atunci când autovehiculul ce urmează a fi oprit circulă din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul Poliţiei, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a braţului ori a bastonului reflectorizant.

După oprirea autovehiculului, unul dintre poliţişti va desfăşura procedura de constatare, în timp ce partenerul său îl va supraveghea pe conducătorul autovehiculului oprit şi pe restul ocupanţilor, fiind pregătit să intervină la nevoie în sprijinul colegului.

Alte obligaţii ce revin poliţistului care efectuează controlul, sunt:

*să se deplaseze până în dreptul uşii conducătorului autovehiculului, păstrând o distanţă suficientă pentru a nu fi lovit cu portiera în cazul deschiderii bruşte a acesteia, unde se va adresa cu formula: ’’Bună (dimineaţa, ziua, seara) sunt (gradul profesional, numele şi unitatea de poliţie din care face parte)‘’, după care va solicita pe un ton politicos dar ferm, să i se înmâneze documentele pentru control;
*să comunice conducătorului auto motivul opririi, abaterea comisă şi sancţiunea prevăzută de lege, după care se va proceda la întocmirea documentelor de constatare, solicitând conducătorului auto să rămână în autovehicul. Dacă acesta manifestă intenţia de a coborî cu scopul de a veni la autovehiculul poliţiei, poliţistul va insista ferm să rămână în autovehicul până la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare;
*să restituie, la finalizarea controlului, documentele conducătorului (mai puţin cele reţinute odată cu constatarea abaterii) şi să-i acorde acestuia explicaţiile necesare privind situaţia creată, modul de soluţionare, dreptul privind efectuarea de menţiuni în procesul-verbal de contravenţie, precum şi termenul de folosirea căilor de atac împotriva documentelor întocmite. Dacă se constată că starea psiho-fizică a celui de la volan nu îi mai permite conducerea în condiţii de siguranţă, poliţistul rutier trebuie să întrerupă deplasarea până la încetarea cauzei ce a generat-o. Excepţie face cazul când autovehiculul poate fi condus de o altă persoană din vehicul care posedă permis de conducere valabil pentru categoria respectiva ce se află într-o stare generală corespunzătoare;
* să ia măsuri de a permite reintrarea în siguranţă a autovehiculului în trafic.
Corect ce a spus @ Leote Tudor: "Nu ar trebui, de fapt sa cereti nimic politistului."

Parerea mea personala este ca daca am fost sanctionati pe nedrept, mai bine
este ca procesul verbal sa fie contestat la judecatorie.

Succes!
Interventie moderator

Reamintesc participantilor la discutie ca prin postarea mesajelor declara ca sunt de acord si respecta regulamentul Forumului Avocatnet.ro, regulament care poate fi citit aici:
www.avocatnet.ro/content/tag...

Mesajele consecutive, mesajele fara nicio legatura cu subiectul, mesajele prin care sunt jigniti utilizatorii Forumului sau injuriile la adresa institutiilor statului sau a reprezentantilor lor sunt interzise.

Generalizarile la adresa categoriilor socio-profesionale nu isi au locul aici, ci in presa scrisa de scandal sau pe site-urile si blogurile cu acest specific.

Gabriela Pintea
Ultima modificare: Joi, 10 Februarie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic
VilceanuOvidiu a scris:


5. Daca ati fost surprins de aparatul radar puteti solicita politistilor din echipaj sa va prezinte:

a. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina dotata cu un astfel de aparat. Actul trebuie sa aiba vizele la zi;

b. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria acestuia;

c. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne, cu vizele la zi;

d. Daca este nevoie, le puteti cere sa va arate “ordinul de serviciu”. Acesta este un fel de foaie de parcurs in care apar toate locurile unde au voie sa-si desfasoare activitatea respectiva.

Ce este adevarat ? sau ce mai poate fi adaugat ? Va multumesc.

Nici unul dintre punctele de mai sus nu este adevarat.
Am cerut acestea in momentul in care am fost oprit de politst , depasisem viteza, mi a spus ca toate acestea imi vor fi prezentate la tribunal, ceea ce a si facut, departamentul juridic al politiei, la proces.
Cert este ca, politistul, nu va va oferi niciunul dintre aceste documente.

Alte discuții în legătură

Obligatiile politistului kuky666 kuky666 un politist de la rutiera are voie sa fie si operator radar si agent constatator din moment ce este singur in masina? (vezi toată discuția)
Dispozitiile politistului rutier tichil tichil Care sunt si unde sunt reglementate dispozitiile agentului rutier. (vezi toată discuția)
Anulare proces verbal de contraventie - numar de inmatriculare gresit craciunisabela craciunisabela Un proces verbal de contraventie poate fi lovit de nulitate absoluta daca este completat gresit? În fapt,conform pv contraventie am fost sancționată cu ... (vezi toată discuția)