avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 414 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... DE DOUA ORI DAUNA TOTALA? ESTE POSIBIL?
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

DE DOUA ORI DAUNA TOTALA? ESTE POSIBIL?


Va prezint un caz rar intalnit.
Pe data de 15-07-2008 am fost tamponat la o trecere de pietoni ,din spate[central].Deschid dosar de dauna si nu apuc sa repar masina si pe data de 01-08-2008,alta tamponare din spate[jumatate stanga].Deschid alt dosar de
dauna[alta societate de asigurari].Loviturile se suprapun 50%.
La primul dosar de dauna doar piesele, ating maximul valorii pe care o poate platii asigurarea. Am depus la dosar o factura proforma pentru piese .Societatea de asigurari poate sa conteste aceasta factura?
La al doi-lea urmeaza sa fac un deviz estimativ.Daca si aici se depaseste valoarea de maxim pe care o poate acoperii asigurarea, rezulta tot dauna totala?Poate contesta asiguratorul acest deviz[facturat, oficial,la un service autorizat]?
Cum se procedeaza in astfel de cazuri?Va mentionez ca la al doi-lea dosar am specificat ca masina a mai fost implicata intr-un alt eveniment rutier

Este vorba de R.C.A.
Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Ioan Ciobanu , Expert judiciar 23:04, 13 August 2008
POPESCU NICULAE a scris:


Daca trebuie facuta o expertiza ,cine o plateste?
Sper ca aceste detali sa va ajute sa va faceti o imagine completa asupra cazului.
Puteti sa explicati ce inseamna "dauna totala"? Poate nu m-am exprimat eu bine.[ inseamna ca masina este total avariata ?]
Cum se calculeaza valoarea despagubirii in regie proprie?[mi se cere mai mult sau mai putin direct sa accept regie proprie]
Va multumesc.



Referitor la efectuarea expertizei nu ati precizat in conditii trebuie efectuata expertiza. De regula, cine solicita efectuarea expertizei o plateste. In cazul expertizelor judiciare (efectuate in dosare civile si penale) contravaloarea expertizelor intra in cheltuielile de judecata.
Art. 50. din ordinul CSA prevede:

(1) Despagubirile pentru vehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, valoarea vehiculului
la data producerii accidentului si nici limita de despagubire prevazuta în polita de asigurare RCA.
.
(3) Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale
pieselor avariate ori cu costul de înlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si
cele de demontare si montare, aferente reparatiilor si înlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor
produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile de specialitate,
la care se adauga cheltuielile de transport ale vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea
pagubelor, dovedite cu documente justificative, mentionate la art. 55. Prin unitati de specialitate se
întelege persoanele juridice legal autorizate, care au în obiectul lor de activitate comercializarea de
vehicule, parti componente, piese înlocuitoare si a materialelor pentru acestea, cu exceptia celor în
regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de întretinere si reparatie la vehicule.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia în considerare înlocuirea numai a partilor
componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care necesita înlocuirea se întelege numai cele a caror
reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibila din punct de vedere tehnic datorita gradului
de avariere a acestora ori, cu toate ca repararea este posibila, costul de reparatie, inclusiv cheltuielile
pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente depasesc valoarea de nou a partii
componente sau a piesei respective, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de
demontare si montare aferente.

(7) Preturile partilor componente, ale pieselor înlocuitoare noi si ale materialelor sunt cele practicate
de unitatile de specialitate.
.
(9) Costul reparatiilor efectuate la vehicule se stabileste pe baza documentelor eliberate de unitatile
de specialitate.
(10) În cazul în care reparatiile vehiculului se efectueaza în regie proprie sau se solicita plata
despagubirii înainte de efectuarea reparatiilor, costul acestora se stabileste pe baza evaluarii
asiguratorului si, daca este cazul, a documentelor justificative privind platile facute, prezentate ulterior
efectuarii reparatiilor. În astfel de cazuri cheltuielile cu manopera si costul reparatiilor nu pot depasi,
pentru parti componente, piese sau materiale, preturile de vânzare si tarifele pentru manopera
practicate de unitatile de specialitate.

(12) Despagubirile nu pot depasi:
a) cuantumul despagubirii, valoarea vehiculului la data producerii evenimentului si nici limita de
despagubire prevazuta în polita de asigurare RCA, în cazul unei daune totale, în situatia în care
pagubitul face dovada repararii vehiculului;
b) cuantumul despagubirii, diferenta dintre valoarea vehiculului la data producerii accidentului si
valoarea ramasa si nici limita de despagubire prevazuta în polita de asigurare RCA, în cazul unei
daune totale în situatia în care pagubitul nu face dovada repararii vehiculului si în cazul daunelor
partiale.
(13) Se defineste dauna totala ca fiind situatia în care cuantumul daunei, asa cum a fost definit la
alin. (3), depaseste 75% din valoarea vehiculului la data producerii evenimentului.


Devizul facut astazi are caracter estimativ. Pe parcursul reparatiei pot sa apara noi piese ce trebuie inlocuite sau reparate. In aceste cazuri trebuie facuta o constatare suplimentara.
Din acest motiv nu va recomand sa acceptati regia proprie.
Numai bine va doresc
Ioan Ciobanu - expert tehnic auto
Buna ziua cu respect.Am gasit ordinul CSA din care probabil a-ti extras articolele.

Ordinul CSA nr. 8/2008 - Normele privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule
Exista totusi un articol pe care va rog sa-l interpretati :
Art. 48. — (1) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii ori a distrugerii bunurilor apartinand mai multor persoane in unul si acelasi accident
.
depaseste, la data producerii accidentului, limita de despagubire stabilita prin polita de asigurare RCA, exclusiv cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile se acorda, in limita acestei sume, fiecarei persoane pagubite, proportional cu raportul dintre limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare si totalul cuantumului despagubirilor.
(2) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor corporale sau a decesului mai multor persoane in unul si acelasi accident de vehicul depaseste, la data producerii accidentului, limita de despagubire stabilita prin documentul de asigurare RCA, exclusiv cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea prejudiciului, despagubirile se acorda in limita acestei sume, proportional cu prejudiciul suferit de fiecare persoana vatamata, fara insa a se depasi, la data producerii accidentului, pentru fiecare persoana accidentata, limita de despagubire pe persoana, stabilita prin polita de asigurare RCA.

In cazul prezentat de mine exista doua accidente ! De aici pleaca intrebarea mea.
La expertiza ma refeream in cazul in care cele doua soc. de asig. isi vor pasa responsabilitatea pagubelor
ce nu se vad in poze.

Va multumesc pentru ajutor.
Articolul reprodus de Dvs. din ordinul CSA nu se refera la situatia Dvs. Se refera la o situatia ceva mai rar intalnita. Sa presupunem ca autoturismul A datorita nerespectarii de catre conducatorul auto a regulilor de circulatie provoaca un accident in care sunt avariate autoturismele B si C. Cred ca un exemplu ar fi mai elocvent. Precizez ca valorile numerice au caracter exemplificativ si nu corespund realitatii.
Reparatia autoturismului B in urma accidentului costa 16000 euro, iar cea a autoturismului C 8000 euro. Dar limita despagubirii stabilita prin lege este de 12000 euro. Costul cumulat al reparatiilor celor doua autoturisme (B si C) este de 24000 euro. Dar, conform articolului precizat de Dvs., societatea de asigurare nu poate in total ami mult de 12000 euro. In acest conducatorul autoturismului B va primi 8000 euro, iar cel al autoturismului C 4000 euro.

In legatura cu problema din ultimul aliniat nu vad vreun aspect ingrijorator intrucat s-a declarat dauna totala in ambele accidente. Este adevarat ca exista piese avariate care nu au putut sa fie constatate ca avariate decat in cursul efectuarii reparatiei. In aceste cazuri se face o constatare suplimentara. Dar existenta acestor piese nu influenteaza cuantumul despagubirii, fiind vorba de dauna totala.

Va doresc numai bine.

ing. dipl. Ioan Ciobanu - expert tehnic auto

Va multumesc pt. observatie. Este adevarat,nu se potriveste situatiei mele.
Am gasit totusi un articol,dar nu stiu daca mai este valabil:
Ordin nr. 3113 din 03 decembrie 2003
privind aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule si autorizarea asiguratorilor care vor practica aceasta asigurare in anul 2004
Emise in 28 noiembrie 2003 si publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 858 din 03.12.2003

Art. 10. - (1) In unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubelor, asiguratorul acorda despagubiri, inclusiv pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in urmatoarele limite:

a) de la 1.000.000 lei pana la maximum 2.000.000.000 lei, indiferent de numarul persoanelor pagubite, in caz de avariere ori de distrugere a bunurilor, pentru pagube materiale directe si indirecte de peste 1.000.000 lei;

Rationamentul meu este urmatorul:vinovatul din primul accident sa repare ce a sticat,cel de-al doi-lea la fel.
Corect?Totusi din cele spuse de d-voastra intr-o interventie anterioara,daca prima asig. plateste dauna totala,cea de
a doua nu mai plateste nimic ! asta nu este corect !
Deoarece elem. avariate in primul evenim.au legatura cu cele din al doi-lea,reparatia nu se poate face decat in
acelasi service .Este greu sa gasesti un service "agreat" de doua soc. de asig. Eu am fost la un service autorizat ,dar
care nu este"agreat" de asig.Sper sa nu fie nici o problema !
Va reamintesc ca este o discutie de principiu,inca nu am facut nici o cerere de despagubire[am sesizat ca ati facut referire in interventia anterioara la "dauna totala" ca si cand ar fi fost acceptata].
Deocamdata vreau sa ma informez cat mai bine ca sa nu fiu pacalit.Nu vreau nici sa pacalesc asig.
O discutie ar fi totusi la art.50(12) din ordinul csa[nr8 /2008] :daca prima asig. acorda dauna totala,cea de a doua cum calculeaza valoarea maxima de despagubire? Conform :Ordin nr. 3113 din 03 decembrie 2003
privind aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule si autorizarea asiguratorilor care vor practica aceasta asigurare in anul 2004 ,
Art. 36. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa si nici valoarea maxima a despagubirilor prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. a).
Deci, la data producerii accidentului nr.2 masina era avariata.Exista prevederi in acest sens?
Va multumesc.
Toata discutia de pana acum am purtat-o in ideea ca in ambele accidente s-a declarat dauna totala. In cazul daunelor partiale in ambele accidente Dvs. aveti dreptate. Prima societate va plati despagubirea aferenta primului accident, iar cea de a doua societate de asigurare va plati repararea avariilor ce se datoreaza exclusiv celui de al doilea accident, CU CONDITIA ca suma celor doua despagubiri sa nu depaseasca limita maxima a despagubirii stabilita prin ordin CSA.

Am vazut ca nu agreati punctul meu de vedere cu privire la faptul ca limita maxima a despagubirii nu poate depasi, per total, valoarea autoturismului la data producerii accidentului.
Sa luam un exemplu ipotetic. Aveti un autoturism ce a avut valoarea de nou de 15000 euro, iar la data accidentului avea o uzura de 35%. Prin urmare, la data accidentului autoturismul respectiv valora 9750 euro, iar valoarea maxima a despagubirii in cazul unei daune totale este de 7312,50 euro. prin doua accidente succesive cu dauna totala pagubitul ar trebui sa primeasca 14625 euro, deci, aproape valoarea unui autoturism nou. Este corect? Clar, ca nu. Din aceasta cauza s-a limitat valoarea despagubirii.

Cu privire la ordinele CSA se poate discuta multe, atat pro cat si contra. Nu este locul sa facem acest lucru.

In ceea ce priveste service-ul mi-am expus punctul de vedere in interventia anterioara.

Va urez nu mai bine.

Ioan Ciobanu

Ordinul 3113/2003 a fost inlocuit cu un alt ordin, care la randul sau a fost inlocuit ..... ajungandu-se in final la ordinul nr. 8/2008. Cele doua ordine merg pe principii similare, existand totusi unele diferente. Chiar acum observ ca exista o diferenta in ceea ce priveste valoarea maxima a despagubirii.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

O banala tamponare si r.c.a.-ul nu poate acoperi paguba! POPESCU NICULAE POPESCU NICULAE UN MERCEDES W126 AN 1983 ESTE TAMPONAT IN SPATE DE UN JEEP GRAND CHEROKEE 2007. ASIGURAREA POATE ACOPERI DECAT APR. 20 MIL. LA SERVICE MERCEDES NUMAI ... (vezi toată discuția)
Proleme daune asigurare rca nebundlegat nebundlegat Buna ziua. Ma adresez dvs pt ca am o mare problema. In data de 18.03.2009 circuland regulamentar am fost izbit frontal de o dacie 1310 din 90`, in urma ... (vezi toată discuția)
Accident, despagubire rca, dauna totala - legislatie felisc felisc Buna ziua, Am avut un accident, fiind nevinovat, partea vinovata avand RCA. Care sunt legile pe care trebuie sa le citesc sa fiu complet informat cu ... (vezi toată discuția)