avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 752 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Pensie de urmas
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Pensie de urmas

Am 22 de ani , sunt student si am o pensie de urmas de 500 lei ( in urma decesului tatalui ) . As vrea sa stiu care este plafonul maxim de salariu daca ma angajez care imi permite sa pastrez si pensia !
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 16:16, 10 August 2011
ART. 114
(1) În sistemul public de pensii, plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care a intervenit una dintre urmatoarele cauze:
a) pensionarul si-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat, cu care Romania a incheiat conventie de reciprocitate in domeniul asigurarilor sociale, daca, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plateste de catre celalalt stat;
b) pensionarul, beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partiale, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I, II sau IV, cu exceptia consilierilor locali sau judeteni;
c) pensionarul de invaliditate sau pensionarul urmas prevazut la art. 84 lit. c) ori cel prevazut la art. 86 alin. (1) nu se prezinta la revizuirea medicala obligatorie sau la convocarea Institutului National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca, a centrelor regionale de expertiza medicala a capacitatii de munca sau a comisiilor centrale de expertiza medico-militara ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii;
d) pensionarul de invaliditate nu mai urmeaza programele recuperatorii, intocmite de medicul expert al asigurarilor sociale, prevazute la art. 81 alin. (1);
e) pensionarul de invaliditate, incadrat in gradul I sau II, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I, II sau IV, cu exceptia consilierilor locali sau judeteni;
f) pensionarul de invaliditate, incadrat in gradul III, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I sau II, depasind jumatate din programul normal de lucru al locului de munca respectiv;
g) pensionarul urmas, prevazut la art. 84 lit. a), a implinit varsta de 16 ani si nu face dovada continuarii studiilor;
h) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii de urmas, realizeaza venituri brute lunare pentru care, potrivit legii, asigurarea este obligatorie, daca acestea sunt mai mari de 35% din castigul salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5);
i) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii de urmas, s-a recasatorit;
j) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, opteaza pentru o alta pensie, potrivit legii, din acelasi sistem, sau dintr-un alt sistem de asigurari sociale, neintegrat sistemului public de pensii;
k) pensionarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege, referitoare la cumulul pensiei cu salariul.
(2) În situatia copilului, beneficiar al unei pensii de urmas, in conditiile prevazute la art. 84 lit. b), care nu face dovada continuarii studiilor, plata pensiei se suspenda incepand cu data de 1 octombrie a anului in curs.
(3) Plata indemnizatiei pentru insotitor prevazute la art. 77 alin. (1) se suspenda pe perioada in care pensionarul este internat intr-o institutie de asistenta sociala sau intr-o unitate medicala specializata, in care se asigura supraveghere si ingrijire permanente, cu exceptia situatiilor in care pensionarul este nevazator.
(4) Suspendarea platii pensiei si/sau a indemnizatiei pentru insotitor se poate face si la cererea pensionarului, situatie in care suspendarea platii se face incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata cererea.

ART. 83
Pensia de urmas se cuvine copiilor si sotului supravietuitor, daca sustinatorul decedat era pensionar sau indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii.
ART. 84
Copiii au dreptul la pensie de urmas:
a) pana la varsta de 16 ani;
b) daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani;
c) pe toata durata invaliditatii de orice grad, daca aceasta s-a ivit in perioada in care se aflau in una dintre situatiile prevazute la lit. a) sau b).
Continutul acestui articol il stiu . Eu ma refer la situatia in care fiind inca student , daca m-as angaja , care este salariul maxim pe care il pot primi fara riscul de a pierde pensia ! Exista un plafon maxim rezultat al cumularii salariului cu pensia ? Din cate stiu era undeva la 800 lei ! A aparut ceva nou in legislatie care sa mareasca acest plafon sau s-a eliminat cumva aceasta prevedere ? Din surse neoficiale am aflat ca s-ar fi eliminat plafonul , dar nu vreau sa risc pana nu aflu o prevedere legala !
Un plafon era prevazut in Legea nr. 19/2000, acum nu mai exista. Legea nr. 19/2000 a fost abrogata prin Legea nr. 263/2010, in vigoare de la 1 ianuarie 2011. Potrivit Legii nr. 263/2010 puteti sa cumulati pensia de urmas cu veniturile provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, respectiv cu veniturile pentru care se retine si vireaza CAS.

Situatiile pentru care asigurarea este obligatorie sunt prevazute la art. 6 din Legea nr. 263/2010. Prevederile de mai jos sunt din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Art. 118. – (1) În sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situaţii pentru care asigurarea este obligatorie, în condiţiile legii, următoarele categorii de pensionari:
a) pensionarii pentru limită de vârstă;
b) nevăzătorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum şi copiii, pensionari de urmaş, încadraţi în gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmaş, prevăzuţi la art. 84 lit. a) şi b).

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Suspendarea/incetarea pensiei nety87 nety87 Buna dimineata! mai este indreptatit cine ex casa de pensii sa suspende pensia de invaliditate in afara de medicul de la comisia de exp? care lege face ref ... (vezi toată discuția)
Plata pensiei de urmas inceteaza daca ma casatoresc? Ganna Ganna Buna ziua. Am primit pensie de urmas de la varsta de 16 ani dupa decesul tatalui. M-am imbolnavit inainte de 18 ani si aceasta pensie a devenit pensie de ... (vezi toată discuția)
Cumul salariu-pensie de urmas Luciana31 Luciana31 Buna ziua, Sunt interesata daca salariul se cumuleaza cu pensia de urmas. Mentionez ca lucrez in redactia unui ziar si am un contract de cesiune pentru ... (vezi toată discuția)