avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1294 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Fonduri europene, finanţări ... Obtinerea dreptului de folosinta
Discuție deschisă în Fonduri europene, finanţări nerambursabile, grant-uri

Obtinerea dreptului de folosinta

In ghidul pentru obtinerea fondurilor europene nerambursabile din cadrul masurii 313 se spune:" Beneficiarul trebuie sa dovedeasca dreptul de proprietate asupra terenului pe care urmeaza sa realizeze investitia sau dreptul de folosinta pe o perioada de cel putin 10 ani;
Ce act notarial ar trebui sa fac intre mine proprietar si fiul meu pentru ai acorda dreptul de proprietate pe o perioada de cel putin 10 ani?
Cel mai recent răspuns: Ion Vasilescu , Consultant credite si finantari 16:20, 27 Iulie 2011
In cazul de fata, dreptul de proprietate se transfera prin contract de vazare-cumparare.

Daca transfeati numai dreptul de folosinta, nu va fi eligibila cheltuiala cu realizarea eventualei constructii.

Daca deja aveti aceasta dilema marunta, va recomand sa contactati un consultant, caci pentru un proiect pe Masura 313 exista multe alte probleme mult mai complexe.
La intrebarea, corecta interpretata, adica cum pot sa implinesc conditiile pentru ca fiul meu sa dovedesc dreptul de folosinta pe un perioada de 10 ani, si nu altceva, sunt cateva posibilitatii: cesiunea prin notar a dreptului de arendare terenului, cesiunea a dreptului de usufructul constituit prin notar pentru un perioada de 10 ani; cesiunea tot prin notar, a dreptului de suprafata terenului -mai rar- pentru cel putin 10 ani, precum servitutiile necesare pentru a folosi cladirea, si partiile comune, etc. Si in ultimul rand, si cu posibilitatii de a valorifica pretul de anumite cheltuiele ale proiectele (studiu de fezabilitatea, proiectul tehnic, etc), la obtinerea fonduri,precum valorificarea ca suma de coplata in limita -impreuna cu altele cheltuiele prevazute in ghidul- de 10% din valoarea totala ai proiectului, contract de vanzare cumparare sau donatia. Nu este cheltuiele elegibile achizitionare terenului la masura 313. incurajarea activitatilor turistice in cadrul axa III "imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale si diversificare economia rurale".
alvarolipo a scris:

La intrebarea, corecta interpretata, adica cum pot sa implinesc conditiile pentru ca fiul meu sa dovedesc dreptul de folosinta pe un perioada de 10 ani, si nu altceva, sunt cateva posibilitatii: cesiunea prin notar a dreptului de arendare terenului, cesiunea a dreptului de usufructul constituit prin notar pentru un perioada de 10 ani; cesiunea tot prin notar, a dreptului de suprafata terenului -mai rar- pentru cel putin 10 ani, precum servitutiile necesare pentru a folosi cladirea, si partiile comune, etc. Si in ultimul rand, si cu posibilitatii de a valorifica pretul de anumite cheltuiele ale proiectele (studiu de fezabilitatea, proiectul tehnic, etc), la obtinerea fonduri,precum valorificarea ca suma de coplata in limita -impreuna cu altele cheltuiele prevazute in ghidul- de 10% din valoarea totala ai proiectului, contract de vanzare cumparare sau donatia. Nu este cheltuiele elegibile achizitionare terenului la masura 313. incurajarea activitatilor turistice in cadrul axa III "imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale si diversificare economia rurale".

Raspunsul dat de @alvarolipo, desi corect in cazul general, pentru intrebarea de fata este inutil spre eronat.

Dupa cum bine afirma domnia sa, intrebarea trebuie pusa in contextul corect si nu in alt context. Contextul corect este transferul dreptului de folosinta asupra unui teren, cu scopul accesarii Masurii 313 a PNDR. Daca veti avea curiozitatea sa corelati prevederile de eligibilitate ale cheltuielilor privind realizarea unei constructii prin aceasta Masura cu prevederile Legii 50/1991 modificata, veti constata ca, desi modalitatile de transfer ale dreptului de folosinta indicate de dvs. sunt corecte in cazul general, utilizatorului care a pus intrebarea orice alta modalitate de transfer decat vanzarea (si, poate, donatia) i-ar face neeligibile cheltuielile de constructie.

Presupunerea ca un potential beneficiar ar dori sa realizeze si o constructie prin Masura 313 este rezonabila, pentru ca altfel, ca sa poata accesa aceasta Masura, constructia ar trebui sa fie existenta si proiectul sa se limiteze numai la dotarea acesteia.

In fine, ultima parte a raspunsului este si aceasta eronata, pentru ca achizitia de teren pe Masura 313 este cheltuiala eligibila.

Ii recomand si domnului @alvarolipo ca, atunci cand va dezvolta un eventual proiect pe Masura 313 (fie pentru sine, fie pentru un client) sa contacteze un consultant cu experienta. :D
Le multumesc dlui. Vasilescu (sucesorul de fapt ai firmei HG) ca ma da sfaturi bune pentru a depune o cerere de finantare, si eu asa voi face mereu, pentru ca avem nevoi de tehnici pentru SF si PT. Dar cu tot, sper sa ma spuna unde zice in legea mentionata ce un titular al dreptului real de folosinta prin cesionarea dreptul de suprafata, sau de usufructul, nu poate sa cer certificat de urbanism. Face remisiunea la o legea care nu citeste dv?. Eu am citit (in orice caz nu putea sa spune altceva aplicand logica juridica) va dau norma specifica cu rol de a intocmi cererea pentru autorizatia de constructie: Norme metodologice a legea mentionata, aprobate
ARTICOLUL 17
Documentele necesare emiterii autorizatiei de construire/desfiintare

(1) Dosarul (documentatia) care se depune in vederea emiterii autorizatiei de construire va cuprinde urmatoarele documente:

a) cerere pentru emiterea autorizatiei de construire - inclusiv anexa (se utilizeaza formularul-model F.9, obtinut, contra cost, de la emitent), completata cu elementele de identificare si datele tehnice conform P.A.C.;

b) actul doveditor al titlului asupra imobilului, care sa ii confere solicitantului dreptul de executie a lucrarilor de constructii (in copie legalizata);

c) certificatul de urbanism (in copie);

d) proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire - P.A.C., intocmit in baza prevederilor anexei nr. 1 la Lege si a prevederilor art. 23 alin. (2) din prezentele norme metodologice, inclusiv referatele de verificare si, dupa caz, referatul de expertiza tehnica - semnate si stampilate in original (doua exemplare);

e) fisele tehnice pentru obtinerea avizelor cerute prin certificatul de urbanism, necesare emiterii acordului unic, precum si, dupa caz, documentatiile tehnice necesare emiterii avizelor si acordurilor care sunt in competenta de obtinere a emitentului (doua exemplare);

f) avizele si acordurile obtinute de solicitant, altele decat cele din competenta de obtinere a emitentului, stabilite prin certificatul de urbanism (in copie);

g) declaratie pe propria raspundere privind inexistenta unor litigii asupra imobilului;

h) documentul de plata a taxei de emitere a autorizatiei de construire (in copie);

i) documentele de plata a taxelor legale pentru avizele si acordurile necesare emiterii acordului unic, conform listei avizelor si acordurilor necesare, comunicate o data cu certificatul de urbanism (in copie).

Cred ca dv. nu intelege bine ce inseamna dreptul real a usufructului si de suprafata, acest ultim este la baza a multor cereri de autorizatia de constructie.

Pe de alta parte, ghidul solicitantului, pe care eu am citit ultima versiunea, versiunea 5 din 11 februarie 2011, pag 15: zice clar: Prin Măsura 313 nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli: ...8. Achiziţionarea de teren/clădiri;
Cred ca dv are nevoie si de sfatul absolventi de drept, pentru ca cred ca nu are o visiunea juridica asupra cerintelor prevazute in ghidurilor de finantare comunitara. Si visiunea juridica este importanta si pentru ingenieri si arhitecti, precum comisii de urbanisme ale primariilor.
Va doresc succes in continuare la sfaturi pentru terti.:)

Ultima modificare: Marți, 26 Iulie 2011
Alvaro Liniers, Avocat
alvarolipo a scris:

Cred ca dv are nevoie si de sfatul absolventi de drept, pentru ca cred ca nu are o visiunea juridica asupra cerintelor prevazute in ghidurilor de finantare comunitara. Si visiunea juridica este importanta si pentru ingenieri si arhitecti, precum comisii de urbanisme ale primariilor.
Va doresc succes in continuare la sfaturi pentru terti.:)

Chiar si fara sa fi fost jurist, daca intr-adevar ati practica activitatea de consultanta si nu doar v-ati limita la sfaturi pe forum, ati fi poate la curent cu textul urmatoarei note emisa de APDRP:
NOTÃ DE CLARIFICARE CU PRIVIRE LA MODIFICÃRILE ªI COMPLETÃRILE ADUSE LEGII 50/1991 PRIVIND AUTORIZAREA EXECUTÃRII LUCRÃRILOR DE CONSTRUCŢII

Având în vedere modificările şi completările ce au fost aduse Legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii prin intermediul Legii nr. 261 din 7 iulie 2009, facem următoarele precizări:

Documentele asupra construcţiei şi/sau terenului pe care trebuie să le prezinte solicitantul la depunerea cererii de finanţare trebuie să fie în conformitate cu prevederile, pct. 10 din Anexa 2 a Legii 50/1991, modificată după cum urmează:

„10. Drept de execuţie a lucrărilor de construcţii:

Dreptul asupra construcţiei şi/sau terenului care conferă titularului dreptul de a obţine, potrivit legii, din partea autorităţii competente, autorizaţia de construire/desfiinţare:
1. dreptul real principal: drept de proprietate, uz, uzufruct, superficie, servitute (dobândit prin: contract de vânzare – cumpărare, de schimb, de donaţie, certificat de moştenitor, act administrativ de restituire, hotărâre judecătorească);
2. drept de creanţă dobândit prin: contract de cesiune, concesiune, comodat, locaţiune (închiriere).

Emiterea autorizaţiei de construire în baza unui contract de comodat / locaţiune (închiriere) se poate face numai pentru construcţii cu caracter provizoriu şi acordul expres al proprietarului de drept ”.

În conformitate cu prevederile pct. 7 din Anexa 2 a Legii 50/1991, construcţiile cu caracter provizoriu reprezintă:
„Construcţiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin specificul funcţiunii adăpostite ori datorită cerinţelor urbanistice impuse de autoritatea publică, au o durată de existenţă limitată, precizată şi prin autorizaţia de construire. De regulă, construcţiile cu caracter provizoriu se realizează din materiale şi alcătuiri care
permit demontarea rapidă în vederea aducerii terenului la starea iniţială (confecţii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori altele asemenea) şi sunt de dimensiuni reduse. Din categoria construcţiilor cu caracter provizoriu fac parte: chioşcuri, tonete, cabine, locuri de expunere situate pe căile şi în spatiile publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi
reclame, copertine, pergole ori altele asemenea. În sensul prezentei legi realizarea construcţiilor provizorii se autorizează în aceleaşi condiţii în care se autorizează construcţiile
definitive”.

În acest sens solicitantul va prezenta pentru construcţiile definitive documente care să certifice dreptul real principal asupra construcţiei şi/sau terenului pe care urmează a se realiza investiţia, precum şi contract de concesiune.

Pentru construcţiile cu caracter provizoriu, definite conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, solicitantul poate prezenta şi un contract de comodat/ locaţiune (închiriere) asupra construcţiei şi/sau terenului.

În situaţia în care exista deja în sistem astfel de proiecte, atragem atenţia că certificatul de urbanism prezentat la cererea de finanţare este acel act emis de autorităţile administraţiei publice prin care se fac cunoscute solicitantului elementele care caracterizează regimul juridic, economic şi tehnic al unui imobil, stabilite prin evidentele existente şi documentaţiile
de urbanism aprobate, din certificatul de urbanism reiese dacă solicitantul are voie şi cum poate construi (dar acest certificat nu dă dreptul la începerea/ demararea procedurilor de construire), iar autorizaţia de construire pentru construcţii definitive nu va fi eliberată pe baza unui contract de comodat/locaţiune (închiriere), solicitantul FEADR urmând să soluţioneze acest lucru cu instituţia emitentă a acestor documente.

Asa cum sfatuiti dvs. in acest thread, un biet solicitant ar depune proiectul si apoi s-ar trezi ca ii este respins ca fiind neeligibil.

Nu pot decat sa va recomand in continuare studiu ceva mai temeinic si moderatie atunci cand nu stapaniti bine subiectul (caci, din pacate, subiectul fonduri europene nu-l stapaniti prea bine, dupa cum ati aratat in numeroase randuri).

Faptul ca in citatul dvs. apare termenul "P.A.C." ma face sa cred ca este posibil sa citati dintr-o varianta veche a actului normativ. Asigurati-va ca aveti la dispozitie varianta in vigoare, cu toate modificarile.
Ultima modificare: Marți, 26 Iulie 2011
Ion Vasilescu, Consultant credite si finantari

Alte discuții în legătură

Construire teren artificial de fotbal mateiviorel mateiviorel Posed un teren intravilan pe care doresc sa costruiesc un teren artificial de fotbal.Ce documente imi trebuiesc pt demararea constructiei si daca pot beneficia ... (vezi toată discuția)
Pensiune turistica lungu nicolae lungu nicolae acum 4 ani in comuna saes jud sibiu am vrut sa construiesc o pensiune turistica.Planul meu era sa inchei contracte cu grup operator pentru maxim 8 persoane ... (vezi toată discuția)
Pensiune agroturistica - masura 313 BogdanD BogdanD buna ziua, as dori sa-mi construiesc o pensiune agroturistica prin masura 313, dar ma lovesc de prevederile Legii 350/2011 actualizata care prevede la art.32 ... (vezi toată discuția)