avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 404 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii diverse Discuţii politice şi legislaţie ... Legislatie electorala si informatii generale despre ...
Discuție deschisă în Discuţii politice şi legislaţie electorală

Legislatie electorala si informatii generale despre alegeri

Pentru ca suntem in an electoral si intrebarile legate de alegeri (ale celor care ar dori sa candideze sau ale votantilor) sunt din ce in ce mai multe, am adunat in acest topic legile care in prezent reglementeaza acest domeniu.

- Legea nr. 67 din 2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare cu hotarari de guvern de aplicare a ei;
- Legea nr. 35 din 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali cu hotararile de guvern aferente
- Legea nr. 370 din 2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 33 din 2007 pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificarile si completarile ulterioare.
Toate acestea sunt postate si pot fi consultate pe site-ul Autoritatii Electorale Permanente, care este o institutie cu o structură administrativă de gestionare a procesului electoral doar cu atribuţii tehnice şi de educaţie electorală.

[ link extern ]

Indiferent daca discutam de alegeri locale sau generale, de cele pentru Presedinte sau pentru europarlamentari, in aceste legi:
- este reglementat sistemul listelor electorale care cuprind informatii despre cetatenii cu drept de vot;
- sunt detaliate conditiile pentru cei ce vor sa candideze atat din partea formatiunilor politice cat si ca si candidati independenti;
- sunt reglementate procesul de organizare si desfasurare al votului, validarea rezultatelor alegerilor si alocarea mandatelor.


Informatii generale

Campania electorala incepe cu 30 de zile inainte de data desfasurarii alegerilor si se incheie in ziua de sambata care precede data alegerilor, la ora 7:00.
In campania electorala candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, precum si cetatenii au dreptul sa-si exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin intermediul mitingurilor, adunarilor. televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa.

Organizarea actiunilor de campanie electorala este interzisa in unitatile militare, precum si in spatiile din scoli si universitati in perioada de desfasurare a cursurilor.

Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj electoral. In alte locuri decat cele stabilite afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor.

Presedintele biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa ia masurile necesare pentru ca alegerile sa decurga in bune conditii. In acest scop puterile lui se intind si in afara localului sectiei de votare, pana la o distanta de 500 metri.
Pentru mentinerea ordinii in localul sectiei de votare si in imprejurimile acestuia, presedintele biroului electoral al sectiei de votare are la dispozitie mijloacele de ordine necesare, puse la dispozitie prin grija prefectilor.

Prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care voteaza, este interzisa.

Pentru alegatorii netransportabili din cauza de boala sau invaliditate, presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate aproba, la cererea scrisa a acestora, ca o echipa formata din cel putin 2 membri ai biroului electoral sa se deplaseze cu o urna speciala la locul unde se afla alegatorul, pentru a se efectua votarea.

Birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti acrediteaza ca observatori interni numai pe cetatenii cu drept de vot imputerniciti de o organizatie neguvernamentala care are ca obiect de activitate apararea drepturilor omului, infiintata legal cu cel putin 6 luni inaintea inceperii campaniei electorale.

Orice completare este binevenita :)
Ce atributii are Biroul Electoral Central?
Legea 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale prevede, la art.37, urmatoarele atributii:

a) urmareste întocmirea copiilor de pe listele electorale permanente si a copiilor de pe listele electorale complementare;
b) asigura publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a denumirii si a semnelor electorale ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinând minoritatilor nationale, legal constituite, care au dreptul sa participe la alegerea autoritatilor administratiei publice locale, si comunica lista tuturor birourilor electorale de circumscriptie, imediat dupa constituirea acestora;
c) urmareste si asigura respectarea si aplicarea corecta a dispozitiilor legale privitoare la alegeri pe întregul teritoriu al tarii; asigura interpretarea unitara a prevederilor acestora;
d) rezolva întâmpinarile referitoare la propria sa activitate si contestatiile cu privire la modul de constituire, componenta si activitatea birourilor electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti;
e) primeste si solutioneaza orice contestatie cu privire la organizarea si desfasurarea alegerii autoritatilor administratiei publice locale, altele decât cele care, prin prezenta lege, sunt date în competenta birourilor electorale de circumscriptie sau a instantelor judecatoresti;
f) centralizeaza, pe baza comunicarilor primite de la birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti, numarul de liste complete depuse de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinând minoritatilor nationale si comunica Societatii Române de Televiziune si Societatii Române de Radiodifuziune situatia centralizata, în termen de 24 de ore de la întocmire;
g) primeste procesele-verbale întocmite de birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti, împreuna cu procesele-verbale continând rezultatul alegerilor, întocmite de birourile electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti; totalizeaza rezultatele la nivel national, pe partide politice, aliante politice, aliante electorale si pe candidati independenti, separat pentru consiliile locale, consiliile judetene, primari, precum si pentru presedintii consiliilor judetene si asigura publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, si în presa;
h) solutioneaza sesizarile privitoare la frauda electorala, putând dispune anularea alegerilor dintr-o circumscriptie electorala, în cazul în care constata, pe baza probelor administrate, ca votarea si stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura a modifica atribuirea mandatelor în circumscriptia electorala respectiva; în astfel de cazuri, dispune repetarea scrutinului, care are loc în termen de cel mult doua saptamâni de la constatarea fraudei. Noile alegeri au loc în aceleasi conditii, folosindu-se aceleasi liste electorale si aceleasi liste de candidati si candidaturi independente, cu exceptia cazurilor în care s-a dispus de catre birou anularea unei liste de candidati sau a unor propuneri de candidaturi independente, în sarcina carora s-a retinut comiterea fraudei care a determinat anularea alegerilor. Existenta fraudei electorale se stabileste de Biroul Electoral Central de la caz la caz, pe baza probelor prezentate de cei care au invocat-o;
i) îndeplineste orice alte atributii care îi sunt stabilite prin lege;
j) organizeaza si implementeaza un sistem de colectare de date si de informare periodica a opiniei publice privind prezenta populatiei la vot, în baza unui esantion reprezentativ la nivel judetean si national.
[ link extern ]
L.C.

* Avocatnet a rezervat o sectiune speciala alegerilor locale ce se vor desfasura anul acesta! In aceasta sectiune sunt prezentate articole de informare a opiniei publice in ceea ce priveste organizarea alegerilor, atributiile alesilor locali si multe alte detalii: www.avocatnet.ro/content/tag...
Ultima modificare: Sâmbătă, 19 Mai 2012
Laura Ciobeica, moderator
Va rog sa-mi spuneti cum sunt platiti observatorii din sectiile de votare !
Multumesc !
@Andrusceac Paunel
Va rog sa-mi spuneti cum sunt platiti observatorii din sectiile de votare !
Multumesc !


Prin Hotararea nr. 142 din 13 martie 2012 privind cheltuielile necesare pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale din anul 2012, s-au stabilit conditiile in care isi vor desfasura activitatea membrii birourilor electorale pe perioada desfasurarii alegerilor. Nu specifica insa, remuneratii pentru observatori dar poate sunt incadrati intr-o categorie dintre cele mentionate in anexa din articolul din linkul de mai jos:
www.avocatnet.ro/content/art...
L.C.

Ultima modificare: Sâmbătă, 26 Mai 2012
Laura Ciobeica, moderator
Pentru Andrusceac Paunel:
Observatorii din partea ong recunoscute si care au acreditare din partea biroului electoral de circumscriptie nu sunt remunerati. E acivitate de voluntariat.
Dat fiind ca maine, 10 iunie, mergem la vot, sa trecem in revista ultimele articole cu informatii importante, publicate de Avocatnet in sectiunea dedicata special acestui eveniment:

Ce acte sunt necesare pentru a vota la alegerile locale?

Potrivit normelor legale in vigoare, cei inscrisi in lista electorala de la sectia de votare isi pot exercita dreptul la vot pe baza oricarui document valabil care le atesta identitatea, dupa cum urmeaza:
- carte de identitate;
- carte de identitate provizorie;
- buletin de identitate;
- pasaport diplomatic;
- pasaport de serviciu;
- carnetul de serviciu militar (in cazul elevilor din scolile militare).
Atentie! Actele de identitate trebuie sa se afle in termen de valabilitate....

Ziua votului se apropie: ce trebuie sa stim despre procesul de votare

In data de 10 iunie, in intervalul 7:00-21:00, alegatorii se vor prezenta la sectia de votare la care este arondata strada sau localitatea si unde sunt inscrisi in copia de pe listele electorale permanente in copia de pe listele electorale complementare sau in lista suplimentara intocmita de primar.

Fiecare alegator va prezenta un document valabil care atesta identitatea, iar membrii biroului electoral al sectiei de votare (BSV) verifica inscrierea in lista electorala. Dupa verificare, membrii BSV vor incredinta alegatorului buletinele de vot si stampila cu mentiunea "votat".
Avand in vederea faptul ca, potrivit legii, votul este secret, prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care voteaza, este interzisa. Totusi, in cazul in care alegatorul nu poate vota singur, acesta are dreptul sa cheme in cabina de votare, in scopul de a-l ajuta, un insotitor ales de el....

Reguli noi la votare: votul va fi valabil chiar daca alegatorul aplica mai multe stampile sau face mentiuni pe buletinul de vot

Dupa ce au votat, alegatorii vor indoi buletinele de vot astfel incat pagina alba care poarta stampila de control sa ramana in afara si le introduc in urna, avand grija sa nu se deschida. Indoirea gresita a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, daca secretul votului este asigurat. Votul va fi valabil si in cazul in care optiunea alegatorului este evidenta, chiar daca stampila aplicata a depasit limitele patrulaterului sau doar il atinge.

Mai mult decat atat, conform noilor prevederi aprobate de Biroul Electoral Central (BEC), votul va fi valabil exprimat chiar si in situatia in care pe buletinul de vot sunt inscrise mentiuni ale alegatorului, iar stampila cu mentiunea "votat" este aplicata in interiorul unui patrulater. BEC precizeaza ca votul va fi considerat valabil indiferent de mentiunile inscrise pe buletin.

Totodata, daca alegatorul va aplica stampila in interiorul unui patrulater, dar mai aplica si alte stampile pe buletinul de vot, ce nu ating alte patrulatere, votul ramane valabil.

In schimb, daca buletinul de vot se deschide in asa fel incat secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anuleaza si se da alegatorului, numai o singura data, un nou buletin de vot, lucru ce va fi specificat ulterior si in procesul-verbal al operatiunilor de votare. Buletinul de vot va fi anulat si in cazul in care stampila "votat" a fost aplicata in mai multe patrulatere, nu a fost aplicata pe niciunul dintre ele sau atinge 2 sau mai multe patrulatere....

Cei care voteaza de mai multe ori in ziua alegerilor risca pedeapsa cu inchisoarea

Cei care voteaza de mai multe ori in ziua alegerilor vor fi pedepsiti cu inchisoare de pana la 5 ani. In aceeasi situatie se afla si cei care voteaza fara a avea drept de vot, precum si cei care promit sau ofera bani pentru a determina alegatorul sa voteze sau nu un candidat.
Pedeapsa creste pentru cei care tiparesc sau folosesc buletine de vot false, ei riscand sa faca inchisoare de la 2 la 7 ani. Aceeasi pedeapsa o primesc persoanele care introduc in urna un numar suplimentar de buletine de vot fata de cele votate de alegatori si cele care falsifica documentele birourilor electorale. Inclusiv folosirea unui act de identitate nul sau fals se va considera infractiune si va fi pedepsita cu inchisoare de pana la 7 ani.

Conform prevederilor legale, in cazul in care o persoana impiedica, prin orice mijloace, liberul exercitiu al dreptului de a alege sau de a fi ales, ea va fi pedepsita cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. Mai mult decat atat, legea stabileste ca persoanei in cauza i se vor interzice anumite drepturi. Totodata, violarea secretului votului, atat de membrii BSV, cat si de alte persoane, se va pedepsi cu inchisoare de pana la 3 ani

Aricolele pot fi citite integral aici: www.avocatnet.ro/content/tag...
L.C.



~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Legislatie electorala vasea_13 vasea_13 Legislatie electorala Propun spre dezbatere prevederile art. 26 din Legea 115/2015 privind alegerea autorităților administrației publice locale, modul de ... (vezi toată discuția)
Despre conditiile participarii la alegerile locale 2016 ca independent nel14 nel14 As dori daca este in tema cineva sa-mi spuna ce conditii trebuie sa indeplineasca un candidat independent la alegerile locale 2016 ca ... (vezi toată discuția)
Alegere consilier local iovitadrian iovitadrian As dori sa stiu cum sunt alesi consilierii locali, mai precis ce procent trebuie intrunit. (vezi toată discuția)