avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 480 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale Contract de prestari servicii
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

Contract de prestari servicii

Care sunt modalitatile de solutionare din punct de vedere juridic, in urmatorul caz:
- La negocierea unui contract de prestari servicii intre Client si Prestator (ambele persoane juridice) a fost stabilit un contract cadru, agreat verbal de catre ambele parti.
- Datorita faptului ca nu au existat diferende privind termenii comerciali, desi Contractul nu era inca semnat, Prestatorul a furnizat si facturat serviciile prestate pentru o perioada de cateva luni (in baza unor rapoarte de activitate elaborate conform anexelor contractului, rapoarte aprobate de catre un reprezentant al Clientului). De asemenea, Facturile emise au fost semnate de catre un reprezentant al Clientului.
- Desi Clientul a efectuat toate platile prin ordine de plata, conform facturilor emise si termenilor agreati initial,
acesta nu mai doreste sa semneze Contractul respectiv.

In aceasta situatie, care sunt consecintele pe care trebuie sa le suporte Prestatorul?
Este absolut obligatorie semnarea unui Contract pentru prestarile de servicii?
Ce sanctiuni sunt prevazute in lege pentru astfel de situatii?
Cel mai recent răspuns: Florina PITEI , Avocat 15:28, 17 Martie 2005
*** Ordinul M.F.P. nr. 29/2003, M.O. nr. 48 din 28/01/2003, privind aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară şi contabilă şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora
"Art. 2. - Persoanele juridice prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, precum şi persoanele fizice autorizate să desfăşoare activităţi independente şi care nu sunt impuse pe bază de norme de venit sau în sistem forfetar, care au relaţii contractuale cu persoane juridice pentru livrări de bunuri, închirieri sau prestări de servicii, vor întocmi pentru sumele primite sau de primit, în condiţiile stabilite prin contractele respective, factură, factură fiscală sau alt document legal aprobat.
Art. 3. - (1) În situaţia în care bunurile nu se livrează de la sediul social înscris în antetul facturii fiscale sau al altui document legal aprobat pentru livrarea bunurilor, se vor menţiona pe factura fiscală sau pe documentul respectiv, în mod suplimentar, elementele de identificare a locului de expediere a bunurilor, şi anume: denumirea sucursalei, punctului de lucru etc., localitatea, strada şi numărul, sectorul/judeţul.
(2) În partea stângă jos a facturii fiscale vor fi menţionate şi datele de identificare a persoanei care efectuează livrarea bunurilor, şi anume: numele şi prenumele, seria şi numărul actului de identitate (buletin de identitate, carte de identitate sau paşaport), codul numeric personal.
(3) Persoanele juridice care utilizează facturi fiscale specifice, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, care nu au rubrică specială pentru înscrierea datelor de identificare prevăzute la alin. (2), până la modificarea (adaptarea) formularelor respective vor înscrie (completa) în partea de jos a formularului datele persoanei autorizate să efectueze livrarea bunurilor.
(4) Pe facturile fiscale care se utilizează pentru prestări de servicii se vor menţiona, în mod expres, numărul şi data contractului, respectiv ale comenzii, în cazul prestărilor de servicii ocazionale care nu au la bază un contract.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică pentru livrările de bunuri în sistem cash & carry."

Din cunoştiinţele mele, nu există sancţiune expres prevăzută de lege pentru prestator, în situaţia în care serviciile facturate nu sunt precedate de contract.

Mai mult, potrivit art. 46 cod comercial "Obligaţiunile comerciale ... se probează: ... Cu facturi acceptate ... În fine, prin orice alte mijloace de probă admise de legea civilă".

În schimb, beneficiarul serviciilor, poate invoca lipsa contractului şi respinge la plată facturile respective, pe diverse "motive" şi vă poate crea probleme în achitarea contravalorii serviciilor.

În cazul de faţă, pentru facturile acceptate şi achitate, pentru a preîntâmpina orice neregularitate, ar fi benefic să trimiteţi o adresă beneficiarului, la care să anexaţi exemplarele contractului, cu solicitatea de a fi semnate şi ştampilate de reprezentaţii societăţii şi eventual să precizaţi că se va sista serviciul până la îndeplinirea acestei formalităţi.

Av. Pitei Florina

Va multumesc pentru amabilitate si promptitudine.
Prevederi fiscale explicite privind necesitatea încheirii contractului între părţi:

*** Codul Fiscal al României
"Art. 21. - (1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.

(2) Sunt cheltuieli efectuate în scopul realizării de venituri şi: ...
d) cheltuielile de reclamă şi publicitate efectuate în scopul popularizării firmei, produselor sau serviciilor, în baza unui contract scris, precum şi costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ în categoria cheltuielilor de reclamă şi publicitate şi bunurile care se acordă în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor şi demonstraţii la punctele de vânzare, precum şi alte bunuri şi servicii acordate cu scopul stimulării vânzărilor;
...
(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile: ...
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost încheiate contracte de asigurare, precum şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, dacă aceasta este datorată potrivit prevederilor titlului VI; ...
m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanţă, asistenţă sau alte prestări de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestării acestora în scopul desfăşurării activităţii proprii şi pentru care nu sunt încheiate contracte;

A mai putea avea incidenţă şi prevederile pct:
f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune, după caz, potrivit normelor;



*** Norme metodologice Cod Fiscal - corelative art. menţionate anterior:

41. Cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor constatate lipsă din gestiune sau degradate şi neimputabile, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă, după caz, pentru care s-au încheiat contracte de asigurare, nu intră sub incidenţa prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

42. Cheltuiala cu valoarea neamortizată a activelor corporale lipsă din gestiune sau distruse, pentru care nu s-au încheiat contracte de asigurare, nu este cheltuială deductibilă fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă, după caz. Cheltuiala cu valoarea neamortizată a activelor corporale lipsă din gestiune sau distruse, care excedează valorii recuperate în baza contractelor de asigurare încheiate, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă, după caz, nu este deductibilă fiscal.

44. Înregistrările în evidenţa contabilă se fac cronologic şi sistematic, pe baza înscrisurilor ce dobândesc calitatea de document justificativ care angajează răspunderea persoanelor care l-au întocmit, conform reglementărilor contabile în vigoare.

48. Pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management,
consultanţă, asistenţă sau alte prestări de servicii trebuie să se îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
- serviciile trebuie să fie efectiv prestate, să fie executate în baza unui contract care să cuprindă date referitoare la prestatori, termene de execuţie, precizarea serviciilor prestate, precum şi tarifele percepute, respectiv valoarea totală a contractului, iar defalcarea cheltuielilor de această natură să se facă pe întreaga durată de desfăşurare a contractului sau pe durata realizării obiectului contractului; prestarea efectivă a serviciilor se justifică prin: situaţii de lucrări, procese-verbale de recepţie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piaţă sau orice alte materiale corespunzătoare;
- contribuabilul trebuie să dovedească necesitatea efectuării cheltuielilor prin specificul activităţilor desfăşurate.

49. Pentru servicii de management, consultanţă şi asistenţă tehnică prestate de nerezidenţii afiliaţi contribuabilului, la analiza tranzacţiilor pentru determinarea deductibilităţii cheltuielilor trebuie să se aibă în vedere şi principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea întreprinderilor asociate din Convenţia-model cu privire la impozitele pe venit şi impozitele pe capital. Analiza trebuie să aibă în vedere:
(i) părţile implicate;
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoaştere a cheltuielilor şi veniturilor pe baza documentelor justificative care să ateste prestarea acestor servicii.

Av. PITEI Florina
Si totusi...
In circumstantele date:
"Desi Clientul a efectuat toate platile prin ordine de plata, conform facturilor emise si termenilor agreati initial,
acesta nu mai doreste sa semneze Contractul respectiv."

care este raspunsul la intrebarile:
1. In aceasta situatie, care sunt consecintele pe care trebuie sa
le suporte Prestatorul?
2. Este absolut obligatorie semnarea unui Contract pentru
prestarile de servicii?
3. Ce sanctiuni sunt prevazute in lege pentru astfel de situatii?

Cum se poate solutiona de fapt aceasta problema (fiind
exclusa posibilitatea semnarii contractului ?

Multumesc.
În situaţia dvs., în opinia mea, nu există probleme de ordin fiscal.

Pentru veniturile obţinute din prestarea serviciului respectiv, societatea dvs. a plătit impozit pe profit sau pe venitul microîntreprinderilor, astfel că statul nu este prejudiciat de lipsa contractului.

Pentru beneficiar însă, din legislaţia prezentată, rezultă că pentru a fi considerate deductibile cheltuielile privind prestările de servicii de care a beneficiat, acestea trebuie să aibe la bază un contract. Organele de control, constatând lipsa unui astfel de contract, pot considera aceste cheltuieli ca fiind nedeductibile şi, conform legii, vor putea recalcula profitul (prin adăugarea acestor sume) şi pe cale de consecinţă impozitul pe profit şi/sau impozitul de dividende.

Av. Pitei Florina

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Refacturare servicii și bunuri adrianvasile2006 adrianvasile2006 Activitatea unei agentii de publicitate consta in organizarea anumitor evenimente pentru clienti sau campanii de promovare. In acest scop multe din ... (vezi toată discuția)
Creanta incasata prin hotarare judecatoreasca andreeamar2 andreeamar2 Buna ziua, ma confrunt cu urmatoarea problema, am emis in 2009 o factura de servicii si clientul nu mi-a achitat-o. La momentul respectiv am stornat factura, ... (vezi toată discuția)
Cheltuieli nedeductibile dorinahd dorinahd Buna ziua.Sunt incepatoare in contabilitate si-mi cer scuze daca va deranjez cu intrebari usoare dar de care eu nu am cunostinta.In ce cont contabil trebuiesc ... (vezi toată discuția)