avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 426 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Ajutorul de deces la moartea unui parinte
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Ajutorul de deces la moartea unui parinte

Legea nr.6/2013 a bugetului asigurarilor sociale de stat zice ca exista ajutor de inmormantare de 2223 lei.Totodata,in cazul unui membru de familie al pensionarului,ajutorul de deces e de 1112 lei.Ce trebuie sa fac si ce documente imi trebuie in cazul in care mama a decedat?Pot beneficia de ajutorul de inmormantare si totodata de ajutorul de deces?Ma scuzati ca cer raspuns la doua intrebari odata.
Cel mai recent răspuns: Carp Mircea , utilizator 20:50, 15 Aprilie 2013
Procedura pentru AJUTORUL de DECES si INMORMANTARE
1. Ajutorul de deces. In cazul decesului asiguratului beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada. Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces

Ajutorul de deces este stabilit in functie de valoarea castigului salarial mediu brut reglementat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Documente necesare:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11 din Hotararea nr. 257 din 20 martie 2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
- certificat de deces (original si copie);
- act de identitate al solicitantului (original si copie);
- acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);


LEGE nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice

,,Art. 125
(1)In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
(2)Dovada prevazuta la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege.
(3)Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).
Art. 126
(1)Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2)Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a)sotul;
b)copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c)parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
(3)Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).
Art. 127
(1)Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2)Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Art. 128
In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, ajutorul de deces cuvenit si neachitat, potrivit legii, se achita din bugetul asigurarilor sociale de stat de casele teritoriale de pensii, respectiv de casele de pensii sectoriale.
Art. 129
(1)Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a)angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b)institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c)casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si VI si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
c)casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
(2)In situatia persoanelor asigurate in sistemul public de pensii pe baza contractului de asigurare sociala incheiat anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, ajutorul de deces se achita de casa teritoriala de pensii la care se afla in evidenta.
Art. 130
(1)Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre aceasta.
(2)Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data decesului.
(3)Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achita la nivelul cuvenit la data decesului.’’


HOTARARE nr. 257 din 20 martie 2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

,,Art. 107
In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a)sotul supravietuitor;
b)copilul;
c)parintele;
d)tutorele;
e)curatorul;
f)oricare alta persoana.
Art. 109
(1)Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2)Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
Art. 110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a)sotul/sotia;
b)copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c)parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
Art. 111
Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.
Art. 112
In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.
Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a)cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b)certificat de deces (original si copie);
c)act de identitate al solicitantului (original si copie);
d)acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e)dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f)act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g)adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
Art. 114
(1)Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.
(2)Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
Art. 115
In cazul decesului persoanei in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 1 an, 2 ani, respectiv in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, ajutorul de deces se plateste de catre angajator daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege si raportul de munca a fost suspendat.
Art. 116
In aplicarea prevederilor art. 128 din lege, persoana interesata depune la casa teritoriala/sectoriala de pensii acte doveditoare care atesta incetarea sau, dupa caz, suspendarea activitatii angajatorului, eliberate de organele abilitate, potrivit legii.
Art. 117
(1)In cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.
(2)Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.


Legea nr.571/2003 – Codul fiscal
,,Art. 21: Cheltuieli
(3)Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata: c)cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare. Intra sub incidenta acestei limite, cu prioritate, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, (…….)’’

,,Art. 55: Definirea veniturilor din salarii
(4)Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a)ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.’’

In 2013,valoarea ajutorului este de 2.223 de lei

Casa Nationala de Pensii Publice acorda ajutor de deces in cazul mortii asiguratului, pensionarului sau a unei rude fara drept la asigurari sociale, dar care se afla in intretinerea titularului la momentul decesului. Aceasta persoana poate fi sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau orice alta persoana care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile de deces.
Ultima modificare: Sâmbătă, 13 Aprilie 2013
ynocentta, utilizator
multumesc mult de raspuns!Totusi nu am inteles ceva.Aia 2223 de lei m-am lamurit deja.Ce nu am inteles e suma aia de 1112 lei.In calitate de fiu pot obtine si acei bani:hm:?(adica aia 1112 lei).Nu vreau sa par un pomanagiu care cerseste niste bani de la stat dar,am inteles din diverse cai de informatie ca pe langa acel ajutor de inmormantare pe care l-am obtinut deja cu talonul de pensie al mamei(2223 lei)as mai avea dreptul si la cei 1112 lei.Sau am inteles eu gresit?:slap:
Legea 263/2010

ART. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
(2) Dovada prevazuta la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege.
(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).

ART. 126

(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).


Deci,pentru un asigurat,sau un pensionar,ajutorul de deces este un salariu mediu brut pe economie.Pentru un membru de familie 1/2 din acesta.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ajutor pentru inmormantare fantasy4you fantasy4you cat este ajutorul de înmormântare pentru pensionari CAP. ? (vezi toată discuția)
Ajutor de deces pentru salariat Andreja Andreja Buna ziua. As dori sa ma ajutati si pe mine cu niste informatii. Mama mea a decedat si era inca salariata. Am solicitat angajatorului ei ajutorul de deces ... (vezi toată discuția)
Ajutor deces de la cas popescu leontina popescu leontina Buna ziua. Un SRL are angajati cu contract de munca, unul dintr ei din luna iulie 2012 era in concediul medical.In luna martie 2013 salariatul a ... (vezi toată discuția)