Doresc sa deschid acest subiect pentru ca legislatia in vigoare nu reglementeaza aceasta situatie. Stiu ca este obligatoriu sa avem fond de reparatii dar ...
In blocul nostru, proprietarii au renuntat in urma cu multi ani la fondul de reparatii, pentru diverse motive precum: suntem pensionari, nu avem bani, lasa ca merge si asa, noi suntem stapani, acum este iarna - nu avem bani de incalzire, acum este vara - nu avem bani bani ca sa mergem la mare/in concediu, etc.
In aceasta situatie, Comitetul Executiv nu poate sa-si indeplineasca obligatiile legale si se afla in situatia in care daca un singur proprietar va depune plangere la Primarie sau la alte institutii ale statului, Comitetul va raspunde penal si patrimonial pentru prejudiciile aduse (pentru ca nu si-a indeplinit obligatiile legale de intretinere si reparare a partilor comune). In sedinta adunarii generale din 2014, iar nu s-a aprobat infiintarea fondului de reparatii, bani pentru reparatii nu sunt dar in aceste conditii "fraierii din comitet" continua sa raspunda in fata legii.
Este posibil si este legal ca membrii comitetului sa cumpere din banii lor (din propriul buzunar) materialele necesare si sa contracteze serviciile unor firme specializate pentru efectuarea reparatiilor in bloc si ulterior sa-i recupereze de la proprietari, prin introducerea sumelor respective pe listele de plata? Daca raspunsul vostul este pozitiv, va rog sa-mi spuneti in ce conditii. Daca raspunsul este negativ, va rog sa argumentati cu exemple concrete din legislatie.
A doua problema cu care ne confruntam in cadrul Comitetului este ca legea prevede anumite obligatii ale Presedintelui si Comitetului Executiv al Asociatiei, iar masurile legale nu pot fi luate pentru ca majoritatea membrilor din comitet se opun sa voteze pozitiv masurile ce trebuie luate la nivelul blocului. Practic, Presedintele vrea sa respecte legea dar membrii din comitet .... nu vor. Ce trebuie facut in acest caz? Demisia nu este o solutie. Trebuie sa existe o portita legala care sa impuna faptul ca "nimeni nu este mai presus de lege", iar laurea masurilor legale ce se impun sa nu fie imputate ulterior Presedintelui Asociatiei.
Raspunderea apartine tutror proprietarilor intrucat acestia au votat sa nu se colecteze fondul de reparatii...Urmarea unei p[langeri va fi probabil o amenda administrative de la Primarie, ira suportarea reparatiilor va fi impusa asa cum este si normal, tuturor proprietarilor, putandu-se ajunge chiar la executare silita a creantei.... Asociatia de proprietary este o entitate juridical cu niste drepturi si niste obligatii certe, stabilite prin lege. Daca va dati demisia acum, nu inseamna ca nu veti mai raspunde pentru activitatea din perioada in care indeplineati o functie in Asociatie...Ar trebui sa aveti o "descarcare" din partea Adunarii Generale a Pproprietarilor si care sa mentioneze expres motivul pentru care nu au fost colectate fodurile respective, act care, semnat de proprietary si de presedinte, va fi practice declaratia de absolvire a dvs...
Am citit mesajele anterioare dar nu reusesc sa inteleg cui rapundeti dumneavoastra prin acest ultim mesaj. Cu cine dialogati sau cui spuneti ceea ce spuneti si ce legatura are cu subiectul?
@ adriantot- nu cred ca ati citit toate postarile, intrucat ma refeream la subiectul solicitarii din prima postare a d-lui "florin.rusu" .Probabil ca, discutia luand alt curs, ati interpretat altfel sensul postarii mele....Citez prima postare:
" In blocul nostru, proprietarii au renuntat in urma cu multi ani la fondul de reparatii, pentru diverse motive precum: suntem pensionari, nu avem bani, lasa ca merge si asa, noi suntem stapani, acum este iarna - nu avem bani de incalzire, acum este vara - nu avem bani bani ca sa mergem la mare/in concediu, etc.
In aceasta situatie, Comitetul Executiv nu poate sa-si indeplineasca obligatiile legale si se afla in situatia in care daca un singur proprietar va depune plangere la Primarie sau la alte institutii ale statului, Comitetul va raspunde penal si patrimonial pentru prejudiciile aduse (pentru ca nu si-a indeplinit obligatiile legale de intretinere si reparare a partilor comune). In sedinta adunarii generale din 2014, iar nu s-a aprobat infiintarea fondului de reparatii, bani pentru reparatii nu sunt dar in aceste conditii "fraierii din comitet" continua sa raspunda in fata legii.
Este posibil si este legal ca membrii comitetului sa cumpere din banii lor (din propriul buzunar) materialele necesare si sa contracteze serviciile unor firme specializate pentru efectuarea reparatiilor in bloc si ulterior sa-i recupereze de la proprietari, prin introducerea sumelor respective pe listele de plata? Daca raspunsul vostul este pozitiv, va rog sa-mi spuneti in ce conditii. Daca raspunsul este negativ, va rog sa argumentati cu exemple concrete din legislatie.
A doua problema cu care ne confruntam in cadrul Comitetului este ca legea prevede anumite obligatii ale Presedintelui si Comitetului Executiv al Asociatiei, iar masurile legale nu pot fi luate pentru ca majoritatea membrilor din comitet se opun sa voteze pozitiv masurile ce trebuie luate la nivelul blocului. Practic, Presedintele vrea sa respecte legea dar membrii din comitet .... nu vor. Ce trebuie facut in acest caz? Demisia nu este o solutie. Trebuie sa existe o portita legala care sa impuna faptul ca "nimeni nu este mai presus de lege", iar laurea masurilor legale ce se impun sa nu fie imputate ulterior Presedintelui Asociatiei. "
Ok. Dar este o situatie cam aiurea ca tot se vorbeste de comitet de parca ar fi format din 103 membrii, cind el este format din 3,5,7 sau poate 9 membrii, dar nu prea cred fie vorba intre noi.
In cazul dansului daca sunt 5 in comitet sa zicem, si 4 nu vor ce se intampla?
Procesul verbal nu-l exonereaza de raspundere pe presedinte ? Ce rol are procesul verbal al sedintei de comitet? Sau este o hartie in vant? Daca sunt semnaturile persoanelor decidente pe el nu este un act legal?
In acel PV se va vedea clar cine a fost pentru si cine contra si nu cred ca toti membrii vor raspunde egal in fata legii daca acea hartie exista.
Va intreb pentru ca din profil se vede ca sunteti avocat si poate stiti mai multe.
Iar faza cu demisia nu este o solutie, nu prea cred ca aveti dreptate. Daca in urma unei asemnea sedinte, acesta considera ca este pus in situatia de a incalca legea si poate fi tras la raspundere, eu zic ca poate invoca cu acel PV, dreptul la demisie si si-o poate depune in fata membrilor CE, chiar pe loc, responsabilitatea cazind pe acestia, urmand sa convoace ei AG de adunare generala, pentru alegerea unui nou presedinte (alt fraier).
Problema pe care ati descris-o in acest topic ilustreaza perfect sintagma "Asa NU".
Membrii comitetului executiv ar trebui sa fie oameni care sa-si inteleaga normal, nici mai putin, nici mai mult, rolul pe care il au de a conduce o asociatie.
Ce inseamna asta?
Pai o asociatie trebuie sa gestioneze problemele comune, sa administreze proprietatea comuna, in general sa ia masuri pentru imbunatatirea conditiilor de orice fel pentru majoritatea proprietarilor, daca nu a tuturor, in conditiile legii. Conducerea asociatiei trebuie sa-si asume aceasta obligatie si sa informeze proprietarii despre obligatiile pe care le au si care, daca sunt indeplinite, sunt pana la urma in interesul tuturor si al fiecaruia in parte.
In lege nu se spune nimic despre conditionari de ordin material ale proprietarilor. Atata timp cat esti proprietar - si asta e valabil si daca locuiesti singur in curte sau detii un teren viran sau locuiesti la bloc - ai obligatii pentru intretinerea proprietatii. De nu o faci, suporti consecinte. Si nu sunt putine. Iar daca nu ai posibilitatea sa-ti intretii proprietatea, atunci o poti instraina. Nu te tine nimeni legat de ea. Teoretic.
La bloc proprietarii au un apartament - spatiu privat - pe care sunt obligati sa-l intretina astfel incat sa nu dauneze in vreun fel celorlalti proprietari sau sa nu afecteze in vreun fel proprietatea comuna, dar au obligatii egale de intretinere buna a cotei lor de proprietate din proprietatea comuna. De asemenea au obligatia de a-si supune propriul interes, interesului general atunci cand este vorba de gestionarea unei situatii comune, cum ar fi consumul de apa.
Despre fondul de reparatii.
Legea spune ca, asa cum s-a citat mai sus in topic, proprietarii trebuie sa aprobe constituirea lui. Obligatia nu inseamna ca, de nu faci asa, ai infunda puscaria, ci ca el, fiind util adeseori in situatii de urgenta, se evita prin aceasta trenarea unor situatii care ar duce la deteriorarea proprietatii comune, dar si a proprietatii private a unora dintre proprietari, aspect care ii priveste pe toti proprietarii.
Cand ai fond de reparatii si se crapa terasa, incepe sa se infiltreze apa intr-unul din apartamentele de sus sau pe casa scarii, poti sa treci rapid la reparatii.
Nu-l ai, atunci incep amatorismele: "stai sa intrebam daca vor sa dea bani,", " stai sa vezi daca presedintele sau administratorul e dispus sa se ocupe de strans bani", "stai sa vedem ca e prea scump", "stai sa vedem ca poate nu mai ploua" etc.
Despre reparatii care trebuie facute nu se intreaba proprietarii daca vor sau nu sa se faca. Ele trebuie facute. Daca nu ai acest fond de reparatii, de-abia cu greu incepi sa strangi bani, nu toata lumea are la acel moment sau in lunile urmatoare, nu toata lumea plateste la timp....si treaba treneaza si se ajunge la peticeli penibile.
Fondul de reparatii insa se poate strange si pentru lucrari de buna intretinere a proprietatii comune: inlocuiri de conducte care stau sa crape, zugraveli ale holurilor, inlocuiri de usi la intrare, instalare de interfon, camere video, sistem de alarmare in punctele sensibile (subsol, zona casei liftului) etc.
Fondul de reparatii se poate alimenta cu sume relativ mici care pot fi suportate de oricine, dar pe perioade lungi sau in sistem permanent. De exemplu cate 10 lei / luna.
Tot in acest scop se pot strange bani si prin sistemul de penalizari, in fondul de penalizari sau din inchirierea unor spatii comune catre terti, in fondurl special.
Deci presedintele dv. poate sa le propuna membrilor comitetului acest mod de abordare. A-l lua pe "nu are lumea bani" nu este o atitudine gospodareasca, nu este productiv pentru nimeni, dar absolut pentru nimeni, nici macar pentru cei care nu suporta consecintele stricaciunii pentru ca pana la urma tot va trebui sa dea bani - si poate chiar mai mult - pentru a se efectua reparatia respectiva. Uneori s-a ajuns in justitie cu asemenea probleme si asociatia a trebuit sa repare prejudiciul cauzat vreunui proprietar cheltuind suplimentar fata de situatia de a se fi apucat imediat de treaba, avand fond de reparatii.
Verificarea metrologica a apometrelor.
Este obligatorie prin faptul ca aceste apometre au o perioada de garantie metrologica de 4-7 ani.
Dupa aceasta perioada nimic nu mai garanteaza calitatea masuratorii si cu cat se prelungeste perioada in care ele sunt neverificate, cu atat mai mult se va constata o diferenta mai mare intre consumurile facturate si cele declarate. Basca apometre stricate, nedeclarate ca atare si neinlocuite, apometre desigilate si umblat la ele etc.
Cu ocazia acestei verificari se pot constata multe lucruri interesante...
Comitetul executiv ar face bine sa constituie fond de reparatii, eventual cu alimentare permanenta cu sume rezonabile si verificarea metrologica a apometrelor. Ar fi o atitudine responsabila si in interesul tuturor, ar arata ca nu stau in fruntea asociatiei ca un nume scris pe o hartie si ca fac ceva pentru comunitate.
Pentru ca intrebati despre responsabilitatea presedintelui am sa va raspund in felul urmator:
- atata vreme cat exista un PV al sedintei de comitet executiv in care se specifica decizia de a nu constitui fond de repartii sau de a nu verifica apometrele, legal el nu are a pati nimic.
- are o responsabilitate morala pentru ca nu a stiut legea, pentru ca nu a stiut sa propuna solutii pe care si ceilalti sa le agreeze, pentru ca nu a avut o atitudine mai ferma si mai insistenta....pentru ca nu stie sa conduca si se lasa condus. In acest caz ori isi vede de treaba si demisioneaza, ori isi vine in fire si, cunoscandu-si vecinii, ii abordeaza in asa fel incat sa ajunga sa puna in aplicare legea.
Verificare apometre
anacami2
Buna ziua si La multi ani!
Am si eu o intrebare in legatura cu verificarea apometrelor.E obligatorie pentru apartamente ?Sau e valabila doar pentru cele de ... (vezi toată discuția)