avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 623 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Achizitie constructii + teren
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Achizitie constructii + teren

Imi puteti da si mie va rog frumos o parere in legatura cu valoarea imobilului ce se va inregistra in contabilitate...Ideea este urmatoarea: am achizitionat de la o persoana fizica teren+cladiri in valoare 299000 lei (plata s-a facut prin transfer bancar, 20.000 avans, iar restul in doua transe - toata tranzactia a durat maxim 3 zile), iar valoarea la care a fost evaluata cladirea a fost in jur de 331.000 lei. Cum impart cei 299.000 pe teren si cladiri? Am vazut ca in contractul de evaluare cei 331.000 sunt impartiti pe elemente componente, dar noi am platit 299.000 si nu stiu cum se procedeaza, cum impart si ce impart. Teoretic intrarea in contabilitate se face la pretul de achizitie, insa aici intervine si evaluarea. Acum cladirile sunt in renovare, urmeaza sa se faca din nou o reevaluare. PS: cei 299.000 cum ii inregistrez, cat e ternul si cat cladirile?#-o

Multumesc
O zi buna
Cel mai recent răspuns: Ioan Petru Butariu , Contabil 16:33, 9 Iulie 2014
Potrivit Ordin 3055/2009:

94.
(2) Terenurile şi clădirile sunt active separabile şi sunt contabilizate separat, chiar atunci când sunt achiziţionate împreună. O creştere a valorii terenului pe care se află o clădire nu afectează determinarea valorii amortizabile a clădirii.

...
105 -
(1) O imobilizare corporală recunoscută ca activ trebuie evaluată iniţial la costul său determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementări, în funcţie de modalitatea de intrare în entitate.


50 -
(1) La data intrării în entitate, bunurile se evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileşte astfel:
a) la cost de achiziţie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
....
(1) Costul de achiziţie al bunurilor cuprinde preţul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepţia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autorităţile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziţiei bunurilor respective.
În costul de achiziţie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.



Includeti in valoarea cladirii/teren si taxele notariale, intermediari, etc care pot fi atribuite direct achizitiei.

Evaluatorul a precizat o valoare totala a teren+cladire dar si separat, si deci veti avea procentul de sa zicem 60% cladire si 40% teren. Iar cei 299.000 vor fi alocati astfel.

Veti avea

% = 404 299.000
212
2111

Evaluarea si defalcarea valorii va ajuta nici sa nu platit impozit pe cladiri mai mare decat trebuie:

Cod fiscal: ART. 253 Calculul impozitului datorat de persoanele juridice

(1) În cazul persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii.

(2) Cota de impozit se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25% şi 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3) Valoarea de inventar a clădirii este valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea proprietarului clădirii, conform prevederilor legale în vigoare.

In plus si amortizarea cladirii va fi mai mare decat trebuie daca nu efectuati evaluarea si defalcarea. Deci influentati rezultatul contabil, care va fi nereal.
iar valoarea la care a fost evaluata cladirea a fost in jur de 331.000 lei.

Diferenta dintre pretul de achizitie si valoarea stabilita in raportul de evaluare s-ar putea inregistrata pe contul 105.
radumuresan a scris:

iar valoarea la care a fost evaluata cladirea a fost in jur de 331.000 lei.

Diferenta dintre pretul de achizitie si valoarea stabilita in raportul de evaluare s-ar putea inregistrata pe contul 105.


Tratamentul contabil alternativ de evaluare: Reevaluarea imobilizărilor corporale, se poate aplica la sfarsit exerc. financiar:

ordn 3055/2009:

8.2.5. Reguli de evaluare alternative
8.2.5.1.
(1) Entităţile pot proceda la reevaluarea imobilizărilor corporale existente la sfârşitul exerciţiului financiar, astfel încât acestea să fie prezentate în contabilitate la valoarea justă, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluări în situaţiile financiare întocmite pentru acel exerciţiu.

La achizitie se aplica regula generala de evaluare:

8.1. REGULI GENERALE DE EVALUARE
....
50 -
(1) La data intrării în entitate, bunurile se evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileşte astfel:
a) la cost de achiziţie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
....
(1) Costul de achiziţie al bunurilor cuprinde preţul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepţia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autorităţile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziţiei bunurilor respective.
În costul de achiziţie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.


Ultima modificare: Miercuri, 9 Iulie 2014
Ioan Petru Butariu, Contabil
Si atunci valoarea stabilita in raportul de evaluare nu se ia in considerare? Din moment ce s-a stabilit o noua valoare, nu ar fi normal sa se evidentieze in contabilitate imobilul la valoarea lui reala(justa), in vedere prezentarii unei imagini fidele a societatii in documente?

Se achizitioneaza cu titlu gratuit o imobilizare, prin donatie. In urma evaluarii se stabileste o valoare de 100000. Taxe si onorarii sa zicem 500lei. La ce valore se va inregistra imobilul?

Nu vad ce efecte negative sau alte viitoare implicatii ar avea inregistrarea imobilului la valoarea din raportul de evaluare.??? S-au ar trebui facuta o noua reevaluare la sfarsitul anului avand in vedere ca cele 2 valori nu coincid???

(1) Entităţile pot proceda la reevaluarea imobilizărilor corporale existente la sfârşitul exerciţiului financiar, astfel încât acestea să fie prezentate în contabilitate la valoarea justă, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluări în situaţiile financiare întocmite pentru acel exerciţiu.


pot
nu inseamna ca sunt obligate
Ultima modificare: Miercuri, 9 Iulie 2014
radumuresan, utilizator
Se achizitioneaza cu titlu gratuit o imobilizare, prin donatie. In urma evaluarii se stabileste o valoare de 100000. Taxe si onorarii sa zicem 500lei. La ce valore se va inregistra imobilul?


Daca e donatie la valoarea justa:

ordin 3055/2009:

8.1.1. Evaluarea la data intrării în entitate
50 -
(1) La data intrării în entitate, bunurile se evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileşte astfel:
a) la cost de achiziţie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de producţie - pentru bunurile produse în entitate;
c) la valoarea de aport, stabilită în urma evaluării - pentru bunurile reprezentând aport la capitalul social;
d) la valoarea justă - pentru bunurile obţinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.


pot nu inseamna ca sunt obligate


Pot inseamna ca puteti efectua reevaluarea la sfarsit de an, si nu la mijlocul anului sau altcandva. Deci nu e obligatorie reevaluarea. (Nu ma refer aici la cazul impozitului pe cladiri.)


Si atunci valoarea stabilita in raportul de evaluare nu se ia in considerare? Din moment ce s-a stabilit o noua valoare, nu ar fi normal sa se evidentieze in contabilitate imobilul la valoarea lui reala(justa), in vedere prezentarii unei imagini fidele a societatii in documente?


Nu exista baza legala sa inregistrati acel raport de evaluare, decat la inventariere, daca este vorba de o depreciere.

56 -
(1) Evaluarea imobilizărilor corporale şi necorporale, cu ocazia inventarierii, se face la valoarea de inventar, stabilită în funcţie de utilitatea bunului, starea acestuia şi preţul pieţei. Fac obiectul evaluării şi imobilizările în curs de execuţie.
Corectarea valorii imobilizărilor necorporale şi corporale şi aducerea lor la nivelul valorii de inventar se efectuează, în funcţie de tipul de depreciere existentă, fie prin înregistrarea unei amortizări suplimentare, în cazul în care se constată o depreciere ireversibilă, fie prin constituirea sau suplimentarea ajustărilor pentru depreciere, în cazul în care se constată o depreciere reversibilă a acestora.
În cazul imobilizărilor corporale şi necorporale, la determinarea pierderilor din depreciere pot fi avute în vedere, de către evaluatori independenţi sau personalul entităţii, şi alte metode de evaluare (de exemplu: metode bazate pe fluxuri de numerar).

.....
Evaluarea imobilizărilor corporale la data bilanţului se efectuează la cost, mai puţin amortizarea şi ajustările cumulate din depreciere, sau la valoarea reevaluată, aceasta fiind valoarea justă la data reevaluării, mai puţin orice amortizare ulterioară cumulată şi orice pierderi din depreciere ulterioare cumulate.


Deci reevaluarea nu se poate efectua decat pt raportarea financiara anuala.
Ultima modificare: Miercuri, 9 Iulie 2014
Ioan Petru Butariu, Contabil

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Achizitie depozit - firma neplatitoare de tva dana_1985 dana_1985 Buna, va rog frumos sa ma ajutati cu o monografie contabila pt. o firma neplatitoare de tva ,care a achizitionat un depozit in val. de 70000 lei. Dar la firma ... (vezi toată discuția)
Reevaluare imobilizari asociatie chivadanciu chivadanciu Heeelp! Asociatia noastra a cumparat o cladire. Contractul de vanzare cumparare nu a detaliat cat este suma achitata pentru cladire si cat pentru teren. La ... (vezi toată discuția)
Reevaluare cladire avas avas Buna ziua, Am o cladire pe firma , reevaluata in noiembrie 2011. Am mers la TAXE SI IMPOZITE , ca sa inregistrez reevaluarea si mi-au zis ca reevaluarea ... (vezi toată discuția)