avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 171 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Să schimbăm împreună legea Dezincriminarea insultei si calomniei vs Decizia C. C. ...
Discuție deschisă în Să schimbăm împreună legea

Dezincriminarea insultei si calomniei vs Decizia C. C. nr. 62/2007

Constituie declararea neconstitutionalitatii unui text normativ o restitutio in integrum, reintoarcere la starea anterioara ?
1.1. Discuţia nu poate fi purtata în jurul pertinenţei sau logicii Deciziei nr. 62/2007 – pentru ca ar fi lipsita de orice fel de efecte deoarece nu exista nici o instanţa competenta sa examineze soluţiile, chiar de ar fi vadit eronate, ale Curţii Constituţionale - ci în jurul efectelor produse de aceasta decizie. Convingerea unor instante ca cele doua fapte sunt dezincriminate se întemeiaza în cele din urma pe ideea ca efectul principal al declararii neconstituţionalitaţii unui text legal de abrogare (art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006) a transformat Curtea Constituţionala în legiuitor, ceea ce, desigur, este inadmisibil. Problema, astfel pusa, conduce la o alta, respectiv ca instanţa constituţionala s-a pronunţat asupra unui lucru pentru care nu avea competenţa necesara, in unele solutii citându-se art. 2 alin. 3 din Legea nr. 47/1992 (care priveste competenta curtii) fara sa se observe ca art. 3 alin. 2 din aceeaşi lege dispune în termeni imperativi ca în exercitarea atribuţiilor ce-i revin Curtea Constituţionala este singura în drept sa se pronunţe asupra competenţei sale.
1.2. Daca aceasta ideea ar fi corecta ar rezulta ca pot face obiectul examenului de constituţionalitate toate textele legale afara de cele de abrogare, ori ca, deşi aceste texte pot face obiectul examenului de constituţionalitate prin declararea neconstituţionalitaţii lor nu se produce nici un alt efect decât acela de avertizare a legiuitorului. Cu alte cuvinte, singurul efect al Deciziei nr. 62/2007 ar fi acela ca legiuitorul a fost parinteşte dojenit de Curtea Constituţionala pentru ca abrogarea art. 205 şi 206 Cod pen. contravine Constituţiei.
1.3. Daca se susţine ca Decizia nr. 62/2007 a avut ca urmare ieşirea din vigoare a art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 şi ca acesta ar fi efectul general şi obligatoriu produs de decizia C.C., trebuie observat ca orice text de abrogare are propriu-zis doar un efect instantaneu, respectiv odata ce a fost publicat desfiinţeaza un alt text de lege. Textul de abrogare nu produce propriu-zis efecte în viitor ci efectul care se produce în timp se datoreaza inexistenţei textului abrogat. Or, cata vreme scopul declararii neconstitutionalitatii unui text normativ nu poate fi pur teoretic ci trebuie sa fie o veritabila reintoarcere la situatia anterioara, urmeaza ca efectul Deciziei nr. 62/2007 a fost refacerea ordinii juridice anterioare in care faptele de insulta si calomnie erau incriminate.
1.4. Un text declarat neconstituţional dispare din ordinea juridica pentru ca se opune supremaţiei de necontestat a Constituţiei. Iar rolul Curţii Constituţionale este tocmai acela de a înfrânge voinţa legiuitorului, obligându-l sa respecte actul constitutiv al statului. Or, cum pot fi art. 205 şi 206 Cod pen. considerate abrogate cu toate ca instanţa constituţionala a decis ca abrogarea lor este potrivnica prevederilor Constituţiei ?
1.5. În logica, negarea negaţiei unei propoziţii “P” echivaleaza cu “P”. Aşadar prin desfiinţarea ca neconstituţional a unui text de abrogare, efectul logic este acela de menţinere în vigoare a textului anterior abrogat (afara de situaţiile expres prevazute de art. 62 din Legea nr. 24/2000 şi care privesc numai intervenţiile legiuitorului ) însa nu prin efectul substituirii Curţii Constituţionale legiuitorului – cum greşit s-a susţinut – ci prin efectul revenirii la situatia anterioara si al inexistenţei în ordinea juridica a textului de abrogare, prin revenirea acelei manifestari de voinţa a legiuitorului care se conformeaza textului constituţional şi care nu a fost niciodata constituţional desfiinţata.
1.6. Este de principiu ca ceva fie produce efecte fie nu le produce, tertio non datur. In cazul normei juridice inexistenta efectelor este legata de ieşirea din vigoare într-unul din modurile prevazute de lege. Or, declararea neconstituţionalitaţii unei norme este fara îndoiala o modalitate de ieşire din vigoare. Este de asemenea esenţial de reţinut ca, stricto sensu, nici textul constituţional şi pe cale de consecinţa nici deciziile Curţii Constituţionale nu beneficiaza de sancţiuni juridice. Nerespectarea Constituţiei – or, ca în speţa, nerespectarea unei decizii a Curţii Constituţionale, produce doar o sancţiune de natura meta-juridica, abolirea democraţiei. Daca suna prea apocaliptic, ganditi-va ca daca se creeaza precedentul, pe urma e muuult, muuult mai usor.
1.7. Art. 147 alin. 1 din Constituţia României dispune ca orice text dintr-un act normativ ce a fost declarat neconstituţional sa-şi înceteze efectele în termen de 45 de zile de la data publicarii deciziei Curţii Constituţionale, cu excepţia situaţiilor în care legiuitorul pune de acord textul declarat neconstituţional cu prevederile Constituţiei.
1.8. Întrucât legiuitorul nu a modificat prev. declarate neconstituţionale din Legea nr. 278/2006, rezulta ca acestea au încetat sa mai produca efecte din data de 21-03-2007.
1.9. Urmeaza ca prev. art. I pct. 56 din Legea nr. 278/2006 nu mai produc în prezent nici un efect, însa Decizia nr. 62/2007 a C.C. odata publicata în M.O. 104/2007 devine general obligatorie.
1.10. Asadar, in Romania de astazi, avem de a face cu un adevarat paradox juridic: Pe de o parte Decizia nr. 62/2007, deşi în temeiul prev. art. 147 alin. 4 din Constituţie este general obligatorie, nu produce nici un fel de efecte in lumea reala, iar pe de alta parte un text declarat neconstituţional continua sa-şi produca efectele împotriva textului şi principiilor constituţionale.

Ultima modificare: Sâmbătă, 6 Noiembrie 2010
Adalbert Gabriel Gazdovici, Avocat
Cel mai recent răspuns: eumarian , utilizator 21:11, 19 Decembrie 2010
u.b.i.k. a scris:

- Daca RIL-ul ar "bate"decizia CCR ar insemna ca acceptam ca asupra constitutionalitatii unui text se poate pronunta si ICCJ.
Oarecum in acelasi context am o intrebare: Poate CCR sa constate ca interpretarea legii dintr-o decizie data pe un RIL este neconstitutionala?


Doua probleme grele:
1. Instantele au acum dreptul de a analiza in concret orice incalcare a drepturilor si libertatilor cetatenesti garantate prin Constitutie, Conventia EDO si DUDO. Se spune ca ele nu testeaza direct "constitutionalitatea", ci "conformitatea".
- Aceasta conformitate este substantial un fel de constitutionalitate, din moment ce orice prevedere din Constitutie o poti interpreta ca specificare a unor documente internationale (in special DUDO care nu are o jurisprudenta, e un "document de manevra"). Prin urmare da, si ICCJ este cvasi-constitutionala.
- Este asta neprevazut de textul Constitutiei? Nu conteaza ca "ca la noi la nimenea", dar eu vad asa. Art 20. (2) garanteaza "prioritatea reglementarilor internationale" care coroborat cu art. 21 "liberul acces la justitie" pentru apararea drepturilor conferite de tratatele internationale conduce direct la ICCJ pentru ca art. 126 (1) garanteaza sistemului de instante prin ICCJ infaptuirea zisei justitii (excluzand CCR).
- Daca un act normativ in toate aplicarile sale concrete este neconform cu drepturile omului, el este de fapt neconstitutional fara a fi trecut pe la CCR.

2. In termeni practici, este acest duplicare daunatoare? Singura situatie in care se ajunge la conflict deschis este cand conflictul ar fi intre Parlament + CCR pe de o parte contra ICCJ de cealalta parte. Atunci cand vointa legiuitorului s-ar izbi de inamovibilitatea judecatoreasca (spre deosebire de CCR care este revizuibil politic, chiar la intervale lungi).

Atunci da, CCR ar putea fi sesizata cf. art. 146 din Constitutie. Dar din nou, daca accepta investirea, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra propriei autoritati . In al doilea rand "conflictul intre autoritati" are o nuanta ocazionala in timp ce transarea suprematiei in cauza este o problema de croiala a sistemului de drept.

Si daca ar accepta investirea, ce garantie are CCR ca hotararea va fi aplicata de sistemul de instante?

In speta cu insulta si calomnia, sunt doua argumente de lege lata pentru care nu sunt in vigoare (preluate din sesizarea RIL-ului admis):
- abrogarea unui text abrogator al unei infractiuni nu reincrimineaza infractiunea, conform art. 62 din Legea 24/2000 privind tehnica legislativa.
- potrivit art. 2 din Legea 47/1992 CCR se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata.

La o sesizare, CCR ar putea declara aceste doua articole neconstitutionale, urmand sa dilueze bazele RIL-ului, conflictul fiind stins pe cai obisnuite. Oare e corect? :hm:
eumarian a scris:

In speta cu insulta si calomnia, sunt doua argumente de lege lata pentru care nu sunt in vigoare (preluate din sesizarea RIL-ului admis):
- abrogarea unui text abrogator al unei infractiuni nu reincrimineaza infractiunea, conform art. 62 din Legea 24/2000 privind tehnica legislativa.
- potrivit art. 2 din Legea 47/1992 CCR se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata.

Acesta e tocmai sofismul in temeiul caruia decizia CC, buna/proasta, ... cum a fost, a fost lipsita de efecte.
:rtfm: :foottap:
am argumentat deja impotriva acestei interpretari la punctele 1.3-1.6 din postarea initiala. argumetul e simplu de tot:
a) premisa 1: daca textul abrogator are ca efect iesirea din vigoare a textului abrogat;
b) premisa 2: daca declararea de catre CC ca neconstitutional a textului de abrogare produce in mod necesar iesirea din vigoare a textului abrogator;
c) concluzia: atunci, pentru ca decizia CC sa aiba efecte (singura varianta acceptabila in opinia mea) trebuie ca primul text sa ramana in vigoare.
Altfel ar rezulta ca decizia CC are efecte simbolice, de dojenire parinteasca, fara sa aiba nici un efect in ordinea legislativa ... Oy-oy-oy! Tocmai am definit absurditatea!


Am remarcat ca tineti destul de mult la ideea de restitutio in integrum ca efect asteptat al constatarii neconstitutionalitatii unei reglementari, doar ca este o interpretare exagerata si in opinia mea inflexibila. Daca vreti argumente:
1. legea nu este (doar) un sistem logico-deductiv, in care sa se actioneze in baza unor reglementari care nu au in spate o vointa proxima de legiuire. Legea exprima o vointa, abrogarea desfiinteaza acea vointa. Trebuie o noua vointa de incriminare.
2. Constitutia nu spune "restitutio in integrum" sau "scoatere din vigoare" . Constitutia vorbeste de "incetarea efectelor juridice". La fel cum hotararile definitive pe reglementari declarate nc. nu vor fi anulate, abrogarea a avut loc la data din trecut a promulgarii legii. Reglementarile abrogatoare nici inainte de decizia CCR nu mai aveau efecte juridice, pentru ca si le epuizasera in totalitate la data intrarii in vigoare. La fel cum declararea nc a unei legi de vanzare a Muntilor Carpati catre martieni ulterior producerii vanzarii nu ar avea ca efect nulitatea actului.
3. ce interpretati dumneavoastra ca anarhie altii pot vedea ca echilibru intre puteri.

Sa nu facem polemica, dar acuza de sofistica este nejustificata, nu trebuie sa folosim un standard batos de suprematie legala. Nu tot ce evita fuhrer-prinzip este anarhie. Precum Roma avea doi consuli, vom avea si noi doua instante cvasi-constitutionale pana una alta.

In tot cazul, punctul meu ramane acelasi: CCR poate la sesizare sa declare respectiva lege neconstitutionala, subminand bazele RIL.
Toata argumentatia mea se bazeaza pe lipsa vreunui efect al deciziei CCR. Poate ma insel insa ...
Nu ati aratat ce efecte a avut, in opinia d-voastra, Decizia CCR nr. 62/2007 de vreme ce calomnia si insulta au ramas dezincriminate.
Asadar, ce efect a avut aceasta decizie asupra ordinii juridice?
Cred ca de aici trebuie sa pornim.
Unde scrie ca trebuie sa aiba efecte o decizie CCR? Ca sa spun asa, daca depasiti socul primei propozitii, veti vedea ca aceasta limitare ar putea fi chiar un ce profit: CCR este supusa legii si sistemul de drept circumscrie strict aria de competenta astfel incat orice depasire ar fi inefectuala. Nu exact asa arata un sistem in care scopul si mijloacele converg?

Nu sustin cu tarie asta, dar mi se pare interesant acest punct de vedere.

Ca sa explic: Decizia CCR a incetat efectele juridice ale dispozitiilor abrogatoare. Doar ca aceste dispozitii deja nu mai aveau efecte juridice, si le epuizasera la intrarea in vigoare cand au abrogat articolele din CP. Prin urmare, declararea neconstitutionalitatii unei reglementari care nu mai are efecte juridice nu va avea nici ea insasi efecte. Constitutia sau Legea CCR nu vorbesc de repunerea in starea anterioara.
Ultima modificare: Duminică, 12 Decembrie 2010
eumarian, utilizator

Alte discuții în legătură

Insulta și calomnia - revalidate de ccr Patrick_ Patrick_ Iata comunicatul CCR din 29.04.2013, care anunta ultima isprava a „judecatorilor” CCR: [i]„[b]COMUNICAT – 29.04.2013[/b]... II. In ... (vezi toată discuția)
Insulta si calomnie annabela annabela Insulta si calomnia sunt sau nu sunt abrogate? Are prioritate RIL sau Decizia 62/2007 a Curtii Constitutionale. In anumite carti de drept penal (ex: Tudorel ... (vezi toată discuția)
Calomnia Niunin Tiberiu Niunin Tiberiu Cunoşteam că art. 205,206,207 C.pen au fost reincriminate ca urmare a unei decizii de necunstituţionalitate a unei legi care dezincrimina insulta, calomnia ... (vezi toată discuția)