legea politiei romane si conv. europ.a drept.omului
art.31 alin. 1 lit b din legea politiei romane contravine conventiei europene a drepturilor omului.Constitutia consacra aplicarea directa a conventiei si preemineneta ei in caz de contradictie cu o lege interna.(legea o puteti gasi pe www.amenda.ro iar conventia pe site-ul CEDO).Legea permite politistului conducerea unei persoane si retinerea la politie 24 de ore ca masura administrativa in 2 situatii:daca pericliteaza viata, ordinea publica si alte valori sociale si daca e suspecta de savarsirea unei fapte ilegale si nu poate fi identificata legal.Prin aceasta exprimare ambigua legea permite privarea de libertate a unei persoane daca a savarsit o alta fapta ilegala decat o infractiune (de ex o contraventie) ceea ce contravine conventiei. Daca legea ar fi limitat privarea de libertate la infractiuni ar fi folosit exclusiv aceasta notiune pt. ca ordinea publica si alte valori pot fi incalcate si prin alte fapte ilegale decat infractiuni;in acelasi sens este si posibilitatea retinerii persoanelor care nu pot fi identificate.Conv europ a drept omului prevede in art 5 exceptiile de la libertatea individuala.Se stie ca exceptiile sunt de stricta interpretare;pe noi ne intereseaza cea prevazuta de paragraful 1 lit c pt ca restul se refera la situatii speciale.Astfel,la litera c se prevede ca se poate priva de libertate doar persoana care e banuita temeinic ca a savarsit o infractiune ca va savarsi o infractiune sau ca se va sustrage autoritatilor ulterior;orice persoan care nu se afla intr-una din aceste situatii chiar daca a savarsit o ilegalitate, nu poate fi privata de libertate.Concluziile sunt ca daca o persoana a savarsit o alta ilegalitate decat o infractiune,nu poate fi privata de libertate iar daca a savarsit o infractiune se intra pe procedura penala cunoscuta;de altfel,cu referire la parag.1 lit c,in art5 se spune ca infractorul va fi dus "DE INDATA" in fata unui magistrat.Retinerea 'administrativa" prevazuta de art 31 alin 1 lit b din lege este inaplicabila in orice fel de situatie.Politistul poate retine o persoana numai daca periclitarea de catre ea a valorilor sociale la care se refera articolul 31 au caracter de infractiune.Din punct de vedere practic orice persoana se poate prevala de conventie atat in fata judecatorului cat si a politistului iar daca i-a fost incalcata libertatea are dreptul la daune materiale si morale chiar si in cazul unui organ al statului care a nesocotit conventia(art 5 parag.final coroborat cu art 13 din Conventie)
Daca numai Legea politiei ar fi contradictorie ...
1. Conventiile internationale nu sunt neaparat aplicabile în tara noastra. Sunt aplicabile doar daca România a subscris la aceasta conventie iar Parlamentul (Marea Adunare Nationala pe vremuri) a ratificat acea conventie. În caz contrar, apa de ploaie ...
2. Bun, o lege este "defecta". Cine o poate corecta si cum? Teoretic, alesii poporului, ca doar de asta sunt platiti. Practic, nu se rezolva nimic, eventual guvernul va da iar o ordonanta de urgenta ce va completa legea. În timpul acesta, nu trebuie uitat!!!, politia va actiona dupa legea "defecta" precum si ATENTIE normele si instructiunile interne pe care le are. Acestea sunt în general secrete si deci imposibil de contestat de catre cetateanul de rând. Concluzia? Daca un politist face un abuz (conform legii actuale si a instructiunilor interne) si cetateanul nu s-a plâns sau n-a primit dreptate, ramâne cum am stabilit. Daca cetateanul perseverent obtine totusi dreptatea, iarasi nimic nu se schimba, pentru ca un politist nu poate fi condamnat pentru ca a respectat legea !!!! Deci si batut si cu banii luati!
3. Iar cu Curtea constitutionala parca ne-am lamurit deja. Traiasca 2008, anul integrarii RO în UE, da doamne!
Cu stima,
Marian Popa
PS: nu sunt jurist asa ca îmi cer scuze anticipat pentru eventualele inexactitati, evident neintentionat
PS2: vezi, de aceea nu reactioneaza nimeni, pentru ca stie deja raspunsul si consecintele ...