avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 528 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... transferul drepturilor de asigurari sociale in HU
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

transferul drepturilor de asigurari sociale in HU

Un cuplu de medici ( actualmente in varsta de 50 ani)din RO emigreaza in Ungaria dupa un stagiu de cotizare de 7 ani in sistemul pe pensii RO. Obtin cetatenia HU si nu renunta la cetatenia RO. Cu ocazia obtinerii cetateniei HU se retin si anuleaza actele de identitate din RO in vederea eliberarii noilor documente. Momentan detin numai vechile carti de munca din RO. In cei sapte ani de munca in RO, si-au desfasurat activitatea in trei judete diferite. Nelamuriri :
1) cand se naste dreptul de transfer al dreptului de asigurari sociale in sistemul de pensii si cand pot demara demersurile prevazute de art 82-90 din L.19/2000 ?
2) in urma retinerii certif nastere, acte identitate RO, respectivii nu mai pot face dovada CNP RO. In cazul acesta cum se procedeaza ?
3) Care este casa de pensii competenta in a solutiona cererea, avand in vedere locul desfasurarii activitatii in RO?

Multumesc anticipat pentru raspunsuri .
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 13:49, 20 Iunie 2009

TRANSFERUL PENSIILOR ªI A ALTOR DREPTURI DE ASIGURÃRI SOCIALE
În vederea realizării transferului de pensii în alte state, în aplicarea legislaţiei comunitare - Regulamentele Consiliului (CEE) nr.1408/71 referitoare la aplicarea sistemelor de securitate sociale salariaţilor, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor acestora care se deplasează în interiorul Comunităţii şi nr. 574/72, care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71 - a convenţiilor bilaterale de asigurări sociale la care România este parte şi care prevăd exportul prestaţiilor, precum şi a legii-cadru în vigoare în materie de pensii în România (Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale), Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS) a încheiat o convenţie de plăţi cu Citibank România SA, prin intermediul căreia, începând cu luna august 2008, pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale cuvenite beneficiarilor sistemului public se transferă în străinătate, într-un cont bancar deschis de aceştia la o bancă pe teritoriul statului de domiciliu sau de şedere obişnuită, după caz.
În continuare, vă prezint demersurile pe care beneficiarii sistemului public de pensii stabiliţi în străinătate trebuie să le întreprindă pentru asigurarea exportului de prestaţii pe teritoriul statului de domiciliu, cât şi în ceea ce priveşte completarea Părţii C a certificatului de viaţă, la solicitarea beneficiarului.
Pentru facilitarea înţelegerii acestor instrucţiuni, explic următorul termen:
BENEFICIARI NEREZIDENŢI - beneficiarul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, având locul de şedere obişnuită(definit în legislaţia română în vigoare drept domiciliu sau reşedinţă) pe teritoriul unui stat membru al UE, Spaţiului Economic European sau pe teritoriul unui stat cu care România aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale care prevăd exportul prestaţiilor, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European şi cu care România nu aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale.
Cheltuielile generate de transferul în străinătate al pensiilor şi al altor drepturi de asigurări sociale şi indemnizaţii prevăzute de legi speciale acordate în cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale se suportă de beneficiari, prin diminuarea sumelor ce fac obiectul transferului, cu excepţia situaţiilor în care prevederile instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte dispun altfel.
În conformitate cu prevederile art 10 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr.1408/71 precum şi a convenţiilor bilaterale de asigurări sociale la care România este parte, persoana care are dreptul la prestaţii de invaliditate, de bătrâneţe sau de urmaş şi la ajutoare de deces, dobândite potrivit legislaţiei române, va beneficia de aceste prestaţii chiar dacă reşedinţa sa (locul de şedere obişnuită) este stabilită pe teritoriul altui stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European sau pe teritoriul unui stat cu care România aplică instrumente juridice bilaterale.
În conformitate cu prevederile Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, art.90, alin.9, persoana care are dreptul la pensie sau la alte drepturi băneşti care se stabilesc şi se plătesc de către casele teritoriale de pensii, va beneficia de aceste prestaţii chiar dacă domiciliul său este stabilit pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau cu care România nu aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale.
În vederea achitării, prin transfer bancar, a prestaţiilor amintite, casele teritoriale de pensii vor utiliza informaţiile bancare confirmate de beneficiarii sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, astfel:
- beneficiarii stabiliţi pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau pe teritoriul statelor cu care România a aplicat sau aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale: în cadrul formularelor de legătură transmise de instituţiile de asigurări sociale de pe teritoriul statului de reşedinţă (locul de şedere obişnuită);
- beneficiarii domiciliaţi pe teritoriul statelor care nu sunt membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau cu care România nu a aplicat, respectiv nu aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale: prin transmiterea la sediul casei teritoriale de pensii, a declaraţiei de transfer în străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, care constituie dovada în baza căreia plata drepturilor băneşti se face în străinătate, ca urmare a opţiunii titularului.
Declaraţia de transfer în străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii:
- se transmite la sediul casei teritoriale de pensii personal de către titularul drepturilor sau se depune, prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, emisă conform legii însoţită de un document care confirmă detalii bancare şi de o copie a actului de identitate a titularului care atestă domiciliul său actual; transmiterea declaraţiei şi a documentelor care o însoţesc se poate face prin poştă, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail, prin scanare şi transmitere la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii.
- poate fi utilizată şi de beneficiarii stabiliţi pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau pe teritoriul statelor cu care România a aplicat sau aplică acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale, în acest caz documentul care confirmă detaliile bancare fiind însoţit de un act care atestă locul de şedere obişnuită.
- în cazul beneficiarilor nerezidenţi stabiliţi pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European care nu şi-au exprimat opţiunea cu privire la valuta în care doresc să primească drepturile ce li se cuvin din cadrul sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări, plăţile vor fi efectuate în Euro, cu excepţia beneficiarilor stabiliţi pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, în cazul cărora plăţile vor fi efectuate în GBP.
- în cazul beneficiarilor nerezidenţi stabiliţi pe teritoriul statelor nemembre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, cu care România aplică sau a aplicat acorduri sau convenţii bilaterale de securitate/asigurări sociale, respectiv cu care România nu aplică niciun instrument juridic bilateral în domeniul propriu de responsabilitate, care nu şi-au exprimat opţiunea cu privire la valuta în care doresc să primească drepturile ce li se cuvin din cadrul sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări, plăţile vor fi efectuate în USD.
Pentru a evita efectuarea unor plăţi necuvenite sau către beneficiari nerezidenţi a căror situaţie s-a modificat, cu efecte asupra obligaţiei casei teritoriale de pensii competente, de a achita drepturile de pensie şi a altor drepturi care se stabilesc şi se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se va utiliza certificatul de viaţă ca şi instrument de verificare administrativă.
Certificatul de viaţă va fi:
- emis în dublu exemplar, din care unul va rămâne la casa teritorială de pensii competentă, însoţit de dovada comunicării (confirmare de primire sau recomandată);
- transmis beneficiarilor nerezidenţi în versiune bilingvă (română şi o limbă de circulaţie internaţională)
În cazul noilor beneficiari nerezidenţi, dacă între data depunerii cererii de pensionare şi data primei plăţi a pensiei stabilite prin decizia de pensionare s-au scurs mai mult de 180 de zile calendaristice, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de pensionare, un exemplar al certificatului de viaţă, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului semnat şi ştampilat care atestă faptul că beneficiarul este în viaţă. În situaţia în care beneficiarii nerezidenţi au transmis, prin unul din mijloacele menţionate anterior, detaliile bancare actuale în perioada de 180 de zile de la data depunerii cererii de pensionare, obligaţia confirmării existenţei noilor beneficiari nerezidenţi prin transmiterea unui certificat de viaţă se stinge.
Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, beneficiarul nerezident aflat în plată are obligaţia de a transmite anual, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă.
În vederea prezentării certificatului de viaţă, casa teritorială de pensii competentă transmite acestuia, la adresa sa de reşedinţă, respectiv domiciliu, după caz, în luna octombrie a fiecărui an, un exemplar al certificatului de viaţă completat partea A, indicând data limită de transmitere a certificatului de către beneficiar.
Beneficiarul nerezident are obligaţia de a completa partea B a certificatului de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv domiciliu, după caz.
La solicitarea beneficiarului nerezident autoritatea legală de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv domiciliu, după caz certifică faptul că Partea B a certificatului de viaţă a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, partea C a certificatului. Autoritate legală abilitată să completeze partea C a certificatului de viaţă poate fi şi misiunea diplomatică sau oficiul consular al României în statul de reşedinţă.
În situaţia în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă menţionat, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului începând cu luna februarie a anului în curs.
Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viaţă menţionat,după expirarea termenului stipulat în paragraful anterior, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, vor fi reluate în plată de la data suspendării , cu respectarea termenului general de prescripţie.
Beneficiarii nerezidenţi vor confirma detaliile bancare şi/sau de reşedinţă, respectiv de domiciliu, potrivit modalităţilor prevăzute în cadrul prezentelor Instrucţiuni ori de câte ori vor interveni modificări ale informaţiilor respective.
Multumesc pentru raspunsul foarte elaborat=D> Ati putea totusi, raportat la datele concrete ale spetei, sa-mi dati un raspuns punctual la cele 3 intrebari? la care as mai aduga : confirmati-mi va rog faptul ca in cazul in care beneficiarul dreptului are domiciliul in HU, NU este nevoie de supralegalizarea (apostila) imputernicirii (daca vor opta pt aceasta solutie).
Romania are conventie de evotare a orcarei formalitati cu Ungaria, deci nu e nevoie nici de apostila nici de supralegalizare.

Am incercat sa inteleg si eu raspunsul lung, dar nu prea am reusit...
1. Potrivit art. 8, alin. (3) din Legea nr. 19/2000, "prestatiile de asigurari sociale aferente drepturilor prevazute la alin. (2) pot fi transferate in alte tari, in conditiile reglementate prin acorduri si conventii internationale la care Romania este parte, in moneda tarilor respective sau intr-o alta moneda asupra careia s-a convenit".

Intre Romania si Ungaria a fost incheiata Conventia interguvernamentala privind colaborarea in domeniul prevederilor sociale, aprobata prin H.C.M. nr. 732/1961 si publicata in Buletinul Oficial nr. 31/22.11.1961.

Raspunsul meu se refera la transferul prestatiilor de asigurari sociale. Daca cele doua persoane doresc sa beneficieze de pensie in Romania, trebuie sa indeplineasca cele doua conditii prevazute de lege: varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare.
La calculul pensiei vor fi avute in vedere si stagiile realizate in Ungaria.

2. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale elibereaza persoanelor care nu mai au CNP cate un cod personal de asigurari sociale.

3. Pentru a beneficia de pensie in Romania, prin adaugarea stagiilor realizate in Ungaria, competenta apartine Casei teritoriale de Pensii unde cele doua persoane au avut domiciliul.

Pentru informatii suplimentare adresati-va, in scris, Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale sau accesati site-ul acestei institutii, www.cnpas.org.

Consilier juridic,
Gabriela Pintea
Va multumesc pentru raspunsurile pertinente. In privinta necesitatii apostilei tot nu sunt lamurita : Ro are conventie bilaterala de asistenta juridica cu HU si implicit n-ar fi nevoie de legalizarea actelor, dar HU fiind semnatara a Conventiei de la Haga, s-ar impune ca procura speciala emisa in HU sa fie insotita de apostila...
Trebuie sa recunosc faptul ca procedeul de stabilire a pensiilor mi-e putin cunoscut, de aici presupunea ca nu este vorba de o pensie separata in RO si o alta in HU, ci de un cumul al bazelor care sa rezulte intr-o pensie unica, de care sa beneficieze in Ungaria, ceea ce ar justifica si sintagma "transferul drepturilor"... Stupid me#-o.
De asemenea, in cazul unei pensionari pe motiv de boala e.g., indemnizatia ar fi logic sa fie proportionala cu stagiul cumulat de cotizare in sistemul de asigurari sociale in UE, de aici si presupunerea mea ca punctele de stagiu ar putea fi cuantificate si inainte de indeplinirea conditiei de varsta standard de pensionare. De asemenea, in stabilirea sporului de vechime , transferul dreptului ar fi obligatoriu...
Prietenii de care vorbeam in speta de mai sus, in timpul celor sapte ani au avut doua domicilii, in 2 judete. Presupun ca in acest caz competenta revine casei de pensii prin intermediul careia au cotizat ultima oara, inainte de stingerea dreptului de asigurari sociale pe teritoriul RO.

Alte discuții în legătură

Transfer pensie in alta tara Mariaraf Mariaraf Buna ziua, sunt interesata de un raspuns de la Dvs, referitor la o mama pensionara ce are singura fiica in Franta de 3 ani( plecata cu sotul si copilul ) ... (vezi toată discuția)
Accident munca germania loku7 loku7 Buna ziua.as dori o informatie.am avut un accident de munca in germania acum 2 luni si jumatate.am stat in spital 9 sapt.5sapt in klinica care m-a operat si ... (vezi toată discuția)
Pensie in alta tara ContSters89182 ContSters89182 Buna ziua. Am 2 intrebari: 1.Cineva care beneficiaza aici de pensie, prin plecarea in alt stat, i se echivaleaza pensia acolo? Ce trebuie sa faca sau ce ... (vezi toată discuția)