avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 873 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: SAF-T și facturarea electronică, obligatorii din 2022. Implementare și impact. Lectori: EY România. Joi, 27 Ianuarie, ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... taxa de prima inmatriculare
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

taxa de prima inmatriculare

As dori sa cumpar un autoturism inmatriculat in Germania.
Pentru a fi inmatriculata in Romania mai este necesara plata taxei de
prima inmatriculare?
Am inteles ca pt.autoturismele inmatriculate in tarile membre UE, nu se mai plateste
aceasta taxa.Chiar a fost restituita celor care au platit-o.
Va multumesc anticipat pt.raspunsuri.
Cel mai recent răspuns: Dan Cozma , Consilier juridic 07:43, 20 Mai 2015
Se plateste timbrul de mediu, acesta fiind reglementat prin OUG nr. 9/2013 care este in acord cu legislatia comunitara. Din pacate, acum nu se mai poate restitui taxa daca aceasta este achitata in baza acestui act normativ.
Statul instituie intr-adevar aceasta obligatie, prin O.U.G. nr.9/2013-privind timbrul de mediu, dar, in baza recentei hotarari pronuntata in Cauza Manea, se poate solicita in instanta inmatricularea autovehiculelor importate fara plata acestei taxe .
Apreciez totusi ca in speta de fata, nu isi gaseste aplicarea Cauza Manea intrucat aceasta priveste Legea nr. 9/2012 care oricum a fost declarata nelegala. Spre deosebire de Legea nr. 9/2012, OUG nr. 9/2013 a eliminat discriminarea existenta si a institutit plata timbrului de mediu o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.
oanadorotheea a scris:

Apreciez totusi ca in speta de fata, nu isi gaseste aplicarea Cauza Manea intrucat aceasta priveste Legea nr. 9/2012 care oricum a fost declarata nelegala. Spre deosebire de Legea nr. 9/2012, OUG nr. 9/2013 a eliminat discriminarea existenta si a institutit plata timbrului de mediu o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.

Desi hotararea in cauza Manea priveste legea nr.9/2012, dispozitiile declarate incompatibile cu normele cumunitare, articolul 4 alineatul (2) din Legea nr. 9/2012, sunt preluate si in O.U.G. nr.9/2013, facand si aceasta lege incompatibila prin similitudine
Aceasta rezulta cu prisosinta si din motivarea hotararii .
Astfel, la punctul 49 se prevede ca : Curtea a statuat în repetate rânduri, valoarea taxei percepute cu ocazia înmatriculării unui autovehicul se încorporează în valoarea acestui autovehicul. Atunci când un autovehicul înmatriculat cu plata unei taxe într un stat membru este, ulterior, vândut ca autovehicul rulat în acest stat membru, valoarea sa de piață include valoarea reziduală a taxei de înmatriculare. Dacă valoarea taxei de înmatriculare aplicate unui autovehicul rulat importat de același tip și având aceleași caracteristici și aceeași uzură depășește valoarea reziduală menționată, se încalcă articolul 110 TFUE. Astfel, această diferență de sarcină fiscală riscă să favorizeze vânzarea de autovehicule rulate naționale și să descurajeze astfel importul de autovehicule similare (Hotărârea X, C 437/12, EU:C:2013:857, punctele 30-32 și jurisprudența citată).
50 Or, întrucât valoarea taxei percepute cu ocazia înmatriculării autovehiculelor rulate naționale trebuie, în speță, să fie restituită cu dobândă, astfel încât să fie restabilită situația existentă anterior perceperii sumei menționate, aceasta trebuie considerată, astfel cum a subliniat avocatul general la punctul 29 din concluzii, ca nemaifiind încorporată în valoarea de piață a acestor autovehicule. În consecință, valoarea reziduală a taxei respective, care se regăsește în valoarea autovehiculelor rulate naționale înmatriculate între 1 ianuarie 2007 și 1 ianuarie 2013, este egală cu zero și este, așadar, în mod necesar inferioară taxei de înmatriculare aplicate unui autovehicul rulat importat de același tip, având aceleași caracteristici și aceeași uzură. Astfel cum reiese din jurisprudența citată la punctul precedent, o asemenea situație este incompatibilă cu articolul 110 TFUE.

Conform hotararii, art.110 TFUE trebuie interpretat in sensul :
– că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
Cum aceasta scutire este preluata si in legea 9/2013 rezulta ca si aceasta este incompatibila cu normele cumunitare .

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Se recupereaza sau nu taxa axchitata cu titlu de timbru de mediu ? Roland Mindrila Roland Mindrila Se recupereaza sau nu taxa axchitata cu titlu de timbru de mediu ? Daca aveti pronuntari sub incidenta LEGII 9/2013 PRIVIND TIMBRUL DE MEDIU va rog sa ne ... (vezi toată discuția)
Inmatriculare autoturism calincimpean calincimpean Buna ziua, am cumparat un autoturism ,,mercedes c 220\\" in decembrie 2012 si am sentinta definitiva pentru inmatriculare fara taxa. Astazi m-am prezentat la ... (vezi toată discuția)
Recuperare taxa auto dupa scoaterea din parcul auto national nik2003 nik2003 Locuiesc in Germania, statul German m-a obligat sa inmatriculez masinania (pe catre o aveam inmatriculata in Romania, cu taxa platita si nerecuperata) pe ... (vezi toată discuția)