avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 256 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general ajutor deces
Discuție deschisă în Contabilitate în general

ajutor deces

Am un angajat care a murit recent. Acuma in data de dau salariile si va mai primi sotia lui suma ct timp a mai lucrat. Ajutorul de deces se acorda obligatoriu de catre firma? Si patronul decide valoarea acesteia? Si cum inregistrez aceasta suma, trebuie sa apara pe fluturasul salariatului?
va multumesc!
Cel mai recent răspuns: pakos , utilizator 18:08, 8 Septembrie 2009
felisana a scris:


Ajutorul de inmormantare este obligatoriu pentru SRL? Adica daca beneficiarul nu vine sa fac a cerere sa-i dam ajutor de inmormantare, noi nu suntem obligati sa i-l dam. Dar daca vine si face cerere si demonstreaza ca el a facut cheltuielile, atunci firma trebuioe sa ii acorde o suma care reprezinta 2% din fondul de salarii? Corect?
Si fondul de salarii se refera la toate salariile luate de cel decedat in anul respectiv, sau la toate salariile pe firma?



ajutorul de inmormantare nu trebuie sa fie egal cu 2% din fondul de salarii, acest gen de sume sunt deductibile doar in limita valorii de 2% din f.s.

Contractul colectiv de munca la nivel national se aplica oricarui SRL, ca urmare exista obligatia acordarii acestui ajutor de deces , de cel puţin două salarii medii lunare pe unitate;
Acest ajutor nu este conditionat de prezentarea de diverse acte privind cheltuielile de inmormantre.

Fondul de salarii este totalul cheltuielilor facute cu salariile tuturor angajatilor din firma.
""Am un angajat care a murit recent. Acuma in data de dau salariile si va mai primi sotia lui suma ct timp a mai lucrat. Ajutorul de deces se acorda obligatoriu de catre firma? Si patronul decide valoarea acesteia? Si cum inregistrez aceasta suma, trebuie sa apara pe fluturasul salariatului?
va multumesc! """
==================================================================================
[ link extern ]

"""Ajutorul de deces se acorda, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz : sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau in lipsa acestora, orice alta persoana care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de catre :
angajator, in cazul decesului asiguratului salariat, respectiv al unui membru de familie al acestuia ;

In cazul decesului unui membru de familie, cuantumul ajutorului de deces reprezinta jumatate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit unui asigurat sau pensionar.
Ajutorul de deces se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Ajutorul de deces se achita de un singur platitor de drepturi de asigurari sociale, acesta avand obligatia ca dupa efectuarea platii sa inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT ", data, semnatura si stampila.

Actele necesare pentru acordarea ajutorului de deces sunt :

-cerere tip pentru persoanele asigurate cu contract sau declaratie de asigurare;
-certificat de deces in original si copie ;
-actul de identitate al solicitantului in original si copie ;
-acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau dupa caz, actul -care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator, in original si copie ; """


"""Contul 423 ''Personal - ajutoare materiale datorate''
Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa ajutoarelor de boală pentru incapacitate temporară de muncă, a celor pentru îngrijirea copilului, a ajutoarelor de deces şi a altor ajutoare acordate.
Contul 423 ''Personal - ajutoare materiale datorate'' este un cont de pasiv.
În creditul contului 423 ''Personal - ajutoare materiale datorate'' se înregistrează:
- ajutoarele materiale suportate potrivit legii, precum şi alte ajutoare acordate (431, 645). ""


Salariatul apare pe statul de plata conform pontajului (cat a fost prezent la locul de munca/cat a lucrat in luna).
Ajutorul de deces nu apare in fluturasul asiguratului.

1.*** In baza doc.de mai sus, (cerere/solicitare ajutor de deces-original, certificat de deces......-copii), dati din casieria societatii, in baza unei dispozitii de plata, suma de 1702lei, cu explicatia "ajutor deces xxx".

Atunci avem urmat.inreg.contabile: 423=5311 1702 lei

Cand se inreg.nota contabila de salarii, la sf. de luna avem: 4311=423 1702 lei - asta inseamna ca se diminueaza din datoria CAS-ului angajator cu suma ajutorului de deces si achitam diferenta.
In declaratia 102 la Rd.4, CAS angajator, la datorat trecem suma intreaga, iar la deductibil suma aj.de deces=1702.
In Declaratia CAS, la litera P.Ajutoare de deces suportate de BASS , nr. cazuri, suma...

Ideea este ca 4311 din balanta = D102 = Decl.CAS din luna

2.****In situatia in care, dorim sa contribuim suplimentar cu bani in sprijinul familiei sau sunt alte situatii de ajutoare sociale atunci avem:

tot cu DP din casierie 423=5311 xxlei (in baza unor documente justificative-daca sunt alte cazuri de ajut.sociale)
6458=423 xxlei

conf.Codului Fiscal
"Art.21. ... (3) Următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată:
c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului..."

Aceste sume, din cea de a doua situatie, intra in deductibilitatea limitata de 2% din ch.cu salariile, adica din totalul contului 641.
Daca in contul 6458 avem o valoare mai mare decat 2% din 641, acea valoare este nedeductibila fiscal.

sper ca am reusit sa ma fac inteleasa......:wave:
Da, multumesc mult!
O singura nelamurire mai am. Angajatul a decedat in luna iunie, dar nu a venit nimeni sa faca cerere pentru ajutorul de deces. Pana cand poate sa faca cererea, adica ajutorul de deces trebuie sa apara neaparat in luna iunie sau pot sa il inregistrez si in octombrie sa zicem, daca atunci este solicitat.
felisana a scris:

Da, multumesc mult!
O singura nelamurire mai am. Angajatul a decedat in luna iunie, dar nu a venit nimeni sa faca cerere pentru ajutorul de deces. Pana cand poate sa faca cererea, adica ajutorul de deces trebuie sa apara neaparat in luna iunie sau pot sa il inregistrez si in octombrie sa zicem, daca atunci este solicitat.


Pai.. acum trebuie sa va cert nu ati citit atent raspunsul foarte complet al dnei Ioana:

Ajutorul de deces se plateste in 24 de ore de la solicitare. Cu acesta ocazie se fac si inregistrarile, de asemenea declaratia de CAS se completeaza cu ajutorul de deces in luna cand acesta a fost acordat.
Ma poate ajuta cineva cu un formular tip de ajutor de deces, iar la pensii cand merg cu declaratia care cuprinde si ajutorul de deces trebuie sa mai duc ceva documente, de ex. cererea sau copie dupa certificatul de deces?

Alte discuții în legătură

Ajutor de deces vornicu lumi vornicu lumi va rog sa ma ajutati cu niste informatii.Un coleg salariat a decedat. Sora acestuia doreste sa primesca ajutorul de deces (de inmormintare am dat atunci,pe ... (vezi toată discuția)
Ajutorul de inmormantare alexa0515 alexa0515 buna ziua! unei angajate la o firma i-a murit mama.patronul vrea sa acorde ajutor de inmormantare care reprezinta cf legii 2% din fondul de salarii anual. as ... (vezi toată discuția)
Ajutor material acordat conform ccm GABITU GABITU Va rog din sufletel sa ma ajutati!!!! Ce obligatii se retin in cazul in care societatea acorda ajutor material ptr deces, boala, nastere etc conform CCM? Se ... (vezi toată discuția)