avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 425 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Intreruperea contractului de munca- obligativitatea ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Intreruperea contractului de munca- obligativitatea angajatului de a plati perioada de training?

Buna ziua,

Adresez o intrebare la o situatie care m-a pus pe ganduri.
Zilele trecute am primit o oferta de munca din partea unei firme mici (nu multinationala!) in care, una dintre conditii este plata a 3 luni de training de catre angajat in situatia in care acesta intrerupe contractul de munca inainte de un an.
Mentionez faptul ca nu este nici un training specializat, nu se va obtine nici o diploma si nici nu sunt la nivelul de incepator, practic, aceste 3 luni nefiind o extra investitie financiara din partea firmei, ci doar cateva zile in care bineinteles, imi vor fi prezentate conceptul si programele dupa care se lucreaza, ca apoi sa lucrez efectiv, deci sa produc profit pentru companie.
Din punct de vedere legal, au dreptul de a pune aceasta clauza?
Eu bineinteles, ca am intentiile de a colabora pe termen lung, dar in situatia in care intervin probleme din partea lor si decid sa intrerup contractul mai devreme de un an, ce probleme pot aparea pentru mine?

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri si suport!
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 18:15, 6 Mai 2017
Din Codul Muncii

Art. 194
(1) Angajatorii au obligaţia de a asigura participarea la programe de formare profesională pentru toţi salariaţii, după cum urmează:
a) cel puţin o dată la 2 ani, dacă au cel puţin 21 de salariaţi;
b) cel puţin o dată la 3 ani, dacă au sub 21 de salariaţi.
(2) Cheltuielile cu participarea la programele de formare profesională, asigurată în condiţiile alin. (1) , se suportă de către angajatori.

Art. 196
(1) Participarea la formarea profesională poate avea loc la iniţiativa angajatorului sau la iniţiativa salariatului.
(2) Modalitatea concretă de formare profesională, drepturile şi obligaţiile părţilor, durata formării profesionale, precum şi orice alte aspecte legate de formarea profesională, inclusiv obligaţiile contractuale ale salariatului în raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesională, se stabilesc prin acordul părţilor şi fac obiectul unor acte adiţionale la contractele individuale de muncă.

Art. 197
(1) În cazul în care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesională este iniţiată de angajator, toate cheltuielile ocazionate de această participare sunt suportate de către acesta.
(2) Pe perioada participării la cursurile sau stagiile de formare profesională conform alin. (1) , salariatul va beneficia, pe toată durata formării profesionale, de toate drepturile salariale deţinute.
(3) Pe perioada participării la cursurile sau stagiile de formare profesională conform alin. (1) , salariatul beneficiază de vechime la acel loc de muncă, această perioadă fiind considerată stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor sociale de stat.

Art. 198
(1) Salariaţii care au beneficiat de un curs sau un stagiu de formare profesională, în condiţiile art. 197 alin. (1) , nu pot avea iniţiativa încetării contractului individual de muncă pentru o perioadă stabilită prin act adiţional.
(2) Durata obligaţiei salariatului de a presta muncă în favoarea angajatorului care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesională, precum şi orice alte aspecte în legătură cu obligaţiile salariatului, ulterioare formării profesionale, se stabilesc prin act adiţional la contractul individual de muncă.
(3) Nerespectarea de către salariat a dispoziţiei prevăzute la alin. (1) determină obligarea acestuia la suportarea tuturor cheltuielilor ocazionate de pregătirea sa profesională, proporţional cu perioada nelucrată din perioada stabilită conform actului adiţional la contractul individual de muncă.
(4) Obligaţia prevăzută la alin. (3) revine şi salariaţilor care au fost concediaţi în perioada stabilită prin actul adiţional, pentru motive disciplinare, sau al căror contract individual de muncă a încetat ca urmare a arestării preventive pentru o perioadă mai mare de 60 de zile, a condamnării printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru o infracţiune în legătură cu munca lor, precum şi în cazul în care instanţa penală a pronunţat interdicţia de exercitare a profesiei, temporar sau definitiv.

Acum depinde despre ce fel de instruire este vorba si cat dureaza instruire.

O instruire pentru acomodarea cu mediul de lucru sau o instruire pentru specializare.

In primul caz angajatul nu exista motive ptr a se solicita plata unei despagubiri, al doilea caz se incadreaza la art. 198 alin. (1).

Daca instruirea dureaza 3 luni cand mai lucrati?:hm:
GabrielaMZ a scris:

Buna ziua,
....
Din punct de vedere legal, au dreptul de a pune aceasta clauza?
Eu bineinteles, ca am intentiile de a colabora pe termen lung, dar in situatia in care intervin probleme din partea lor si decid sa intrerup contractul mai devreme de un an, ce probleme pot aparea pentru mine?

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri si suport!


In c.i.m. sau intr-un act aditional se poate sa se insereze o clauza de formare profesionala.

Singura problema este obligarea la plata sumei stabilita in c.i.m. sau in actul aditional... insa atentie la valoarea sumei , intrucat obligaţia de restituire ce incumbă salariatului nu poate depăşi cuantumul cheltuielilor făcute de angajator cu formarea sa profesională.


Acum depinde despre ce fel de instruire este vorba si cat dureaza instruire.

O instruire pentru acomodarea cu mediul de lucru sau o instruire pentru specializare.

In primul caz angajatul nu exista motive ptr a se solicita plata unei despagubiri, al doilea caz se incadreaza la art. 198 alin. (1).

Daca instruirea dureaza 3 luni cand mai lucrati?:hm:




Va multumesc pentru raspunsul detaliat.
Tocmai din acest motiv am un mare smn de intrebare... efectiv, angajatorul numeste acomodarea cu mediul de lucru "perioada de training" pe care o considera de 3 luni, dar in care voi lucra si voi aduce profit companiei.
Nu exista nici un training specializat, curs sau o persoana specializata care este platita de catre companie pentru a oferi "trainingul"!
In general, formarea profesionala a unei persoane se finalizeaza cu o diploma sau certificat care se ateste acest fapt.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Act aditional de formare profesionala dijmarescu dijmarescu Buna ziua, Salariatii sunt trimisi la un stagiu de instruire (nu formare profesionala) organizat de o institutie de stat, in vederea obtinerii unui talon ... (vezi toată discuția)
Act aditional de formare profesionala miky01 miky01 buna ziua, va rog sa mi comunicati daca un act aditional de formare profesionala in care nu este specificata perioada de training, trainarul etc (data ... (vezi toată discuția)
Act aditional cursuri de calificare costy0866 costy0866 Buna ziua . Am facut de curand un curs de calificare de valoare relativ mica , si inspectorul de resurse umane al intreprinderii mi-a facut act aditional prin ... (vezi toată discuția)