O societate achizitioneaza patrimoniul altei societati: teren, cladiri, utilaje. Conform intelegerii dintre parti stocurile de materii prime, materiale si produse finite se vor transfera cumparatorului cu un discount de 100%. Vanzatorul factureaza cumparatorului stocurile astfel cum le are inregistrate in contabilitatea proprie la o valoare de 100.000 lei cu discount 100%. Cumparatorul la preluarea patrimoniului procedeaza la inventariere si constata stocuri in valoare de 40.000 lei. Partile nu au procedat la predare-primire. Care sunt inregistrarile contabile, in ceea ce priveste stocurile,pe care le efectueaza cumparatorul in situatia data? (pentru simplificare nu ne intereseaza TVA si vom considera stocuri doar materii prime)
Atita timp cit o SC achizitioneaza bunuri si cant de pe factura nu coincid cu cele efectiv livrate se face stornarea de catre furnizor a cant lipsa.
Daca acest lucru nu se poate, din diverse motive, de acord cu dl Manea. Insa aici intervine si tva, care pt lipsurile neimputabile este asociata unei livrari de bunuri cf art 128 alin 4 lit d. Trecerea pe ch a bunurilor lipsa reprezinta ch nedeductibila cf art 21 alin 4 lit c.
Solutii:
- facturare stoc pret 0, caz in care se vor factura numai cant efectiv predate (achizitionate). Acest lucru trebuie insa prevazut in contract.
- factura de storno pt cele lipsa sau refacerea facturii initiale care sa cuprinda numai cant efectiv livrate astfel incit val reala de 40000 (atit ca val a bunurilor cit si ca val a discountului) sa fie evidentiata.
- solutia Dlui Manea cu precizarea ca se coleteaza tva si diferenta de 60000 este ch nedeductibila.
Problema reducerilor este lunga, nu este reglementata fiscal iar fiecare contabil o aplica cum doreste.
Corbalb a precizat numai ca e vorba de o reducere de 100%.
Daca este vorba de o reducere comerciala, acordata initial, adica in momentul intocmirii facturii de vc, desi inscrisa in factura nu se contabilizeaza in mod distinct, nici de furnizor, nici de client. Ea trebuie contabilizata ca o reducere a pretului de achizitie aferent stocului pt care s-a primit o reducere comerciala pentru reflectarea in bilant la valoarea reala a achizitiei. Este discutabil daca o reducere comerciala acordata dupa intocmirea fact initiale ar trebui trecuta pe ct 767 sau ar trebui modificata val stocurilor, din aceleasi considerente ca mai sus.
Daca este vorba de o reducere financiara, este cu totul altceva. Se emite o factura distincta de reducere, care insa se acorda pt considerente financiare (vol achizitii, plata in avans, etc). Aceasta se trece direct pe ct de chelt fin de furnizor si pe ct de venit fin de catre client.
Nota 401=767 presupunind ca este facuta pe baza unei facturi separate de discount, nu este corecta zic eu pt ca afecteaza rulajul ct 401, dar rezolva problema restului de plata catre furnizor. Eu inregistrez ct tampon (473) =401 - si concomitent ct tampon (473) = 767.
Subiectul deschis de corbalb este mult mai amplu si in lipsa unor detalii legate de aceasta reducere (ce fel de reducere este si momentul in care ea se acorda) discutiile sunt pur teoretice.
Oricum dinsul a fost contrariat de "opiniile de umplutura", dar din pacate, eu sunt de parere ca o opinie considerata unanim corecta este greu de primit in lipsa unor detalii.
multumesc domnului Manea pentru raspunsul la obiect. ma intreb insa cat de corecta este solutia dansului atata timp cat in gestiunea cumparatorului nu au intrat bunuri conform facturii emise de vanzator, iar conform realitatii probate prin inventariere (decizie, comisie, liste de inventar, etc.) bunurile efectiv livrate sunt doar in valoare de 40.000 lei. in acest caz, daca la receptie constat lipsa nu este corect cumva sa inregistrez doar ceea ce reflecta realitatea probata? daca inregistrez discount de 100.000 lei cumparatorul este afectat incorect in ceea ce priveste profitul impozabil, in plus, "lipsa in gestiune" pe care o sugereaza domnul Manea produce o suma asimilata livrarilor la care se colecteaza TVA si acea cheltuiala este nedeductibila dpdv fiscal, in conditiile in care "buba" este in fapt la furnizor, acesta avand lipsa in gestiune de care doreste sa se scape prin facturarea respectiva...
consider ca cel mai corect ar fi 301=401 40.000 lei si 401=767= 40.000 lei...voi ce credeti?