avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 299 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii juridice Legislaţie europeană, CEDO, UE, ... Ce se va intampla la 01.01.2010?
Discuție deschisă în Legislaţie europeană, CEDO, UE, proceduri europene

Ce se va intampla la 01.01.2010?

Intrebarea este, ati ghicit, retorica :)

Odata cu ratificarea Tratatului de la Lisabona si intrarea acestuia in vigoare, probabil cu incepere de la 01.01.2010 se va intampla ceva foarte interesant, anume vor intra in vigoare, avand aceeasi valoare juridica precum tratatele, prevederile Cartei Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene ([ link extern ] ).

Astfel Tratatul U.E. (consolidat, Lisabona inclus) retine:

(1) Uniunea recunoaşte drepturile, libertăţile şi principiile prevăzute în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene din 7 decembrie 2000, astfel cum a fost adaptată la 12 decembrie 2007, la Strasbourg, care are aceeaşi valoare juridică cu cea a tratatelor.

Aceasta prevedere a dreptului comunitar, preeminenta oricaror norme nationale, va invalida tezele instantelor conform carora acest inscris este "declarativ" si va obliga instantele romane sa indrepte catre C.J.C.E., inauntrul procedurii recursului prejudicial, intrebari in raport cu drepturile omului.

Odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona intra in vigoare si urmatoarele:
(din T.U.E. consolidat - art. 19 para. 3):

(3) Curtea de Justiţie a Uniunii Europene hotărăşte în conformitate cu tratatele:
(a) cu privire la acţiunile introduse de un stat membru, de o instituţie ori de persoane fizice sau juridice;

iar art. 263 T.U.E. consolidat retine:

(1) The Court of Justice of the European Union shall review the legality of legislative acts, of acts of the Council, of the Commission and of the European Central Bank, other than recommendations and opinions, and of acts of the European Parliament and of the European Council intended to produce legal effects vis-à-vis third parties. It shall also review the legality of acts of bodies, offices or agencies of the Union intended to produce legal effects vis-à-vis third parties.

(4) Any natural or legal person may, under the conditions laid down in the first and second paragraphs, institute proceedings against an act addressed to that person or which is of direct and individual concern to them.

In raport cu aceste noi prevederi C.J.C.E. a comunicat, unui profan, urmatoarele:

Dear Sir,

The registry has received your enquiry as to whether, under the Lisbon Treaty, the ECJ will be able to give rulings in regard to the respect of human rights.

The Court shall be able to so in respect of the Community Institutions and in respect of Member States when they are applying Community law. The United Kingdom and Poland are expressly exempted from this rule according to Protocol Nr 1 to the Lisbon Treaty.

Yours sincerely,

L F Hewlett
Principal Administrator
ECJ Registry

Astfel ce a uitat sa ne spuna domnul conf. dr. Sandru Mihai este ca, odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, orice cetatean al U.E. se va putea indrepta la C.J.C.E. (C.J.U.E. sub denumirea noua) cu o plangere impotriva unui act legal (lege, hotarare de guvern) al statului roman care e apreciat ca fiind contrar dreptului comunitar, implicit actiunea directa fiind posibila si in raport cu Carta Drepturilor Fundametale a Uniunii Europene.

Astfel romanii vor putea cere C.J.C.E. sa se pronunte, sub titlu de hotarare obligatorie pentru statul roman sub sanctiunile retinute in tratat, in raport cu taxa de poluare, independenta instantelor nationale, in principiu orice este prevazut de legea romana si este contrar dreptului comunitar.

Cred ca e util ca atat magistratii, care au urechi sa auda si ochi sa vada, sa stie ca noua Curte Suprema pare sa fie la Luxembourg.

Tratatul consolidat poate fi gasit aici: [ link extern ]
Cel mai recent răspuns: luiza2008 , utilizator 11:07, 5 Noiembrie 2009
~ Conținut șters la cerere ~
BODEALEX a scris:

Tratatul dce la Lisabona mai trebuie ratificat de POLONIA si CEHIA , doua pietre tari , in cadrul UE.
Dupa aceea vom mai vedea....


Asa ceva gandeam si eu...
"Nu zi hop, pana n-ai sarit... gardul, parleazul sau ce-o fi..."
A mai fost si Constitutia din 2004 care a esuat...
Polonia si Cehia au trecut prin parlament tratatele, se mai astepta numai semnatura presedintilor de stat. Polonia il va semna saptamana viitoare iar Cehia pana in noiembrie. Tratatul va intra in vigoare la 01.01.2010.
Rectific:
Tratatul intra in vigoare la 01.12.2009 fiind ratificat de toate statele membre =D>
Dupa lupte "seculare",a fost ratificat in sfrasit acest Tratat de Reforma a UE.=D>=D>=D>
Aici sunt cateva dintre cele mai importante schimbari aduse de acest Tratat:
Parlamentul European va avea puteri sporite in domeniul adoptarii legislatiei, a bugetului si a aprobarii acordurilor internationale. O noua procedura legislativa, numita „ordinara” se va aplica majoritatii domeniilor, iar Parlamentul va avea aceleasi puteri ca si Consiliul. Pentru restul domeniilor se va aplica „procedura legislativa speciala”, conform careia Parlamentul are dreptul de a consimti asupra unei masuri a Consiliului, sau invers. In afara de aceste proceduri, ramane in vigoare si vechea procedura de consultare – Consiliul, inainte de a vota o propunere a Comisiei trebuie sa consulte Parlamentul si sa tine cont de propunerile sale.
Conform noului tratat, si parlamentele nationale vor avea puteri sporite, mai ales in ceea ce priveste orice alta reforma a Tratatului asupra Uniunii Europene, a raspunsului la orice noua aplicatie pentru statutul de membru ale UE si a cooperarii judiciare pe probleme civile.
Parlamentul va avea 751 de parlamentari (750 plus presedintele), orice stat membru va avea cel putin sase si cel mult 96 de membri, iar locurile vor fi impartite intre tari conform „proportionalitatii regresive”, adica un parlamentar dintr-o tara cu o populatie mai mare va reprezenta mai multi oameni decat un parlamentar dintr-un stat cu o populatie mai mica.
Consiliul European devine oficial institutie a Uniunii Europene si va fi condusa de un Presedinte, ales pentru un mandat de doi ai si jumatate. Daca Tratatul de la Lisabona va fi ratificat, primul presedinte al Consiliul European va fi ales in 2009. Aceasta functie nou infiintata si-a atras denumirea de „Presedinte al Uniunii Europene”, in special in media in discutiile despre cine va ocupa prima data aceast post. Desi nu va avea puteri executive sporite, Presedintele Consiliului European va avea ca sarcini organizarea lucrarilor Consiliului si va veghea la asigurarea consensului intre statele membre. In plus, functia de Presedinte al Consiliului European este incompatibila cu orice alt mandat la nivel national
Cea mai importanta schimbare pe care noul tratat il aduce functionarii Consiliului Uniunii Europene se refera la procedura de luare a deciziilor. Dupa intrarea lui in vigoare, majoritatea calificata se va extinde si la alte domenii decat cele din prezent (spre exemplu imigrare si cultura). Din 2014 va fi introdusa o noua procedura de luare a deciziilor – majoritatea dubla. Pentru a adopta o regelementare europeana va fi nevoie ca majoritatea statelor membre (55%) sa reprezinte majoritatea populatiei europene (65%). Aceasta procedura va fi insotita de un mecanism prin care un numar mic de state membre se pot opune adoptarii unei masuri.
Numarul membrilor Comisiei Europene ar putea fi redus de la 27 la 18, incepand cu 2014, noul sistem implicand faptul ca pentru o perioada de 5 ani (cat dureaza mandatul Comisiei Europene) intr-un ciclu de 15 ani, fiecare stat membru nu va fi reprezentat in Comisie. O alta schimbare pe care o aduce Tratatul se refera la presedintele Comisiei, a carui numire va fi strans legata de rezultatele alegerilor pentru Parlamentul European si ale carui puteri vor fi sporite, putand sa demita pe oricare dintre comisari.
Una dintre cele mai importante noutati aduse de Tratatul de la Lisabona se refera la infiintarea functiei de Inalt Reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe si politica de securitate. Acest Inalt Reprezentant va avea un rol dublu: va reprezenta Consiliul in problemele legate de politica externa si de securitate comuna (PESC) si va detine functia de vice-presedinte al comisiei, comisar pentru afaceri externe
Tratatul de la Lisabona stipuleaza cine va actiona, in ce domeniu – Uniunea Europeana sau statele membre, identificand trei categorii de competenta pentru UE:
- Competenta exclusiva – in domenii precum uniunea vamala, politica comerciala si de concurenta numai Uniunea Europeana are putere legislativa
- Actiuni de sprijin, coordonare si complementare – in domenii ca educatia, cultura, industria, Uniunea Europeana poate numai sa sprijine statele membre (acordand finantari, spre exemplu)
- Competenta comuna – in ceea ce priveste mediul, transportul si protectia consumatorilor, atat Uniunea Europeana cat si statele membre au putere de legiferare, fara a uita insa de principiul subsidiaritatii.
Dupa aderarea la Uniunea Europeana, orice stat poate sa aleaga in orice moment daca ramane sau nu membru al acestei structuri. Desi exista un precedent in care un teritoriu a incetat sa mai faca parte din Comunitatea Europeana (Groenlanda in 1985), in prezent nu exista nici o prevedere legala conform careia un stat poate parasi Uniunea Europeana. De aceea, pentru prima data Tratatul de la Lisabona include o clauza conform careia este la latitudine oricarei tari sa ramana sau nu membru al UE.
Trataul de la Lisabona inseamna si un pas inainte in ceea ce priveste drepturile omului. Pe langa faptul ca se garanteaza punerea in aplicare a Cartei Europene a Drepturilor Fundamentale, deschide si oportunitatea pentru Uniunea Europeana de a adera la Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Totodata, Tratatul introduce un nou drept pentru cetatenii europeni, conform caruia o petitie cu 1 milion de semnaturi din mai multe state membre poate fi trimisa Comisiei pentru a demara o initiativa legislativa.
(Desi sunt foarte curioasa ce ar putea sa propuna acest milion de cetateni...;),insa vom vedea.)

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Forta juridica a tratatului de la lisabona Adela.Alexandra Adela.Alexandra Ce ati analiza/mentiona in cadrul unui subiect cu tema \"Forta juridica a Tratatului de la Lisabona\"? Multumesc (vezi toată discuția)
Codul muncii poate intemeia actiune impotriva statului? aidu aidu In calitate de salariat cu contract de munca cu un angajator roman, pt prestare de munca in afara tarii. Vreau sa dau in judecata statul roman, deoarece ... (vezi toată discuția)
Cjue, carta drepturilor fundamentale a ue si cedo Alexandru Munteanu Alexandru Munteanu Stimati colegi, Un cetătean român (si deci european) poate conform prevederilor Tratatului de la Lisabona sa se adreseze Curtii de Justitie a Uniunii ... (vezi toată discuția)