avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 534 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Pensii speciale
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Pensii speciale

Am 23 de ani ca insotitor de bord si 49 de ani. La anul ar trebui sa ma pensionez la implinirea varstei de 50 de ani . O mai pot face tinand cont ca nu mai pot zbura din motive de sanatate?
Ultima modificare: Miercuri, 1 August 2018
dantudor17, utilizator
Cel mai recent răspuns: Carmen Matei , Avocat 13:10, 6 August 2018
Buna seara!

Imi cer scuze daca intru putin in viata Dvs. personala.

Din cate am inteles ati dori o pensionare anticipata anterior implinirii varstei de 50 de ani, astfel cum reglementeaza legea speciala? Motivele de sanatate despre care faceti referire au condus la pierderea capacitatii totale de munca, este o boala dobandita profesional?

Personalul aeronautic civil navigant profesionist care își pierde total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviație, unei boli profesionale sau unei afecțiuni medicale dobândite ca urmare a activității de zbor, fără a se ține cont de vârsta și vechimea în muncă ale acestuia, pensia fiind acordată de la data pierderii capacității de muncă.

Legea speciala care vizeaza Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România face mentiune despre pierderea totala a capacitatii de munca din cauza unui incident sau accident de aviatie, a unei boli profesionale sau unei afectiuni medicale dobandite ca urmare a activitatii de zbor, fara a se tine cont de varsta si vechimea in munca.

Art. 53.
În cazul pierderii capacității/aptitudinii medicale de zbor, necesară desfășurării activității aeronautice specifice categoriei, ca urmare a unui eveniment de aviație, unei boli profesionale sau unei afecțiuni medicale dobândite în urma exercitării funcției respective, personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiază:

a) pe timpul recuperării capacității de zbor:

1. de asistență medicală, tratamente medicale și medicamentele necesare, în mod gratuit, prin grija angajatorului;

2. de toate drepturile salariale prevăzute pentru categoria respectivă de personal aeronautic civil navigant profesionist aflat în activitate, acordate de către angajator, până la stabilirea definitivă a situației sale medicale, fără a se putea depăși durata de 2 ani;

b) în cazul pierderii definitive a capacității/aptitudinii medicale de zbor, de o compensație bănească acordată lunar până la pensionare, care să acopere diferența dintre media veniturilor realizate în ultimele 3 luni de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist și venitul lunar obținut ca urmare a imposibilității continuării activității de zbor, aceasta fiind suportată de către angajator.

Art. 54.
Personalul aeronautic civil navigant profesionist care se pensionează din cauza pierderii totale a capacității de muncă, necesitând îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei persoane, are dreptul la o indemnizație de însoțitor, în afara pensiei, în cuantumul stabilit în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale.

O seara frumoasa!
Multumesc pentru raspuns, eu m-am referit la un articol din presa care se vehiculeaza acum , care face referire la pensionarea dupa 25 de ani de avtivitate ca si personal navigat , care pana cum era de minim 10 ani si pensie intreaga la 20 ani de activitate , iar eu am 24 ani de activitate ca si personal navigant, iar pierderea licentei de zbor a fost acum 2 ani de zile , momentan am 30 ani de munca. Daca este adevarat legea cu 25 de ani ca si personal navigant inseamna ca eu nu mai beneficiez de pensie speciala? Sau e pur si simplu o stire trunchiata?
Ultima modificare: Sâmbătă, 4 August 2018
dantudor17, utilizator
Buna ziua!

Sper ca am inteles bine problema expusa de Dvs.

In sensul Legii nr. 263/2010, locurile de munca in conditii speciale sunt printre altele si cele din aviatia civila, pentru personalul navigant prevazut in Anexa nr. 1 din lege, astfel cum este reglementat la art. 30 alin. (1) lit. d).

Art. 55 alin. (1) lit. b) modificat prin Legea nr. 221/2018 precizeaza ca: Persoanele care au realizat stagiul complet de cotizare au dreptul la pensie pentru limita de varsta, cu reducerea varstelor standard de pensionare, dupa cum urmeaza […] conform tabelului nr. 2, in situatia persoanelor care au realizat stagii de cotizare in grupa I de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 Aprilie 2001, precum si in situatia celor care au realizat stagii de cotizare in locurile de munca incadrate in conditii speciale prevazute la art. 30 alin. (1) (cazul Dvs.)

Anterior modificarii legislative reducerea varstei de pensionare pentru persoanele care au lucrat in conditii speciale de munca si au realizat stagiu de cotizare 25 de ani (ani impliniti) reducerea varstei standard de pensionare era de 12 ani si 6 luni, acum este de 12 ani, iar pentru 26 ani si peste 26 ani, anterior modicarii aduse de Legea nr. 221/2018 reducerea varstei standard de pensionare era de 13 ani, astazi pentru stagiu de cotizare realizat de 24 ani si peste 24 ani reducerea varstei standard de pensionare este cu 12 ani.

Articolul imediat urmator, 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 263/2010, dispune ca: Fac exceptie de la prevederile art. 55 alin. 1 lit. b) persoanele care au realizat un stagiu de cotizare de cel putin [...] 25 de ani in locurile de munca prevazute la art. 30 alin. (1) lit. d) si e) pentru care reducerea varstei standard de pensionare este de 13 ani.

Alin. (2) lit. c) al art. 56 stipuleaza ca: Varsta standard de pensionare redusa potrivit prevederilor alin. (1) nu poate fi mai mica decat [...] 50 de ani pentru femei si 52 de ani pentru barbati [...]

Alin. (3) lit.c) al art. 56 reglementeaza stagiul complet de cotizare care este de [...] 25 de ani pentru persoanele care au realizat cel putin 25 de ani in locurile de munca prevazute la art. 30 alin. (1) lit. d) si e).

Tototdata, trebuie avut in vedere si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 263/2010: In situatia personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, prevederile art. 55 alin. (1) lit. b) se aplica numai in conditiile realizarii numarului minim de ore de zbor, salturi sau starturi aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 581/2001 privind criteriile de incadrare a pesonalului navigant din aviatia civila in conditii speciale de munca.

H.G. nr. 581/2001 o regasiti mai jos:

HOTĂRÂRE nr. 581 din 21 iunie 2001 privind criteriile de încadrare a personalului navigant din aviaţia civilă în condiţii speciale de muncă

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 45 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Personalul navigant din aviaţia civilă care efectuează numărul minim anual de ore de zbor, salturi, respectiv starturi, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, se încadrează în condiţii speciale de muncă.
Art. 2
Echivalările pentru zboruri sunt următoarele:
a)1 oră de acrobaţie, echivalent a 2 ore de zbor normal;
b)1 oră de înaltă acrobaţie, echivalent a 4 ore de zbor normal;
c)1 oră de zbor de noapte, echivalent a 2 ore de zbor normal.
Art. 3
Pentru personalul navigant care zboară pe mai multe tipuri de aeronave se calculează procentul de îndeplinire a normei pentru fiecare tip de aeronavă. Pentru încadrarea în condiţii speciale de muncă este necesar ca suma procentelor de îndeplinire a normelor să fie mai mare de 100%.
Art. 4
Categoriile de personal prevăzute în anexă se încadrează în locuri de muncă în condiţii deosebite în situaţia în care realizează minimum 50% din baremul stabilit.
Art. 5
Pentru personalul navigant din aviaţia civilă angajatorii vor achita cota de contribuţie de asigurări sociale corespunzătoare condiţiilor speciale de muncă. În situaţia în care contribuţia de asigurări sociale achitată de angajator este mai mare decât contribuţia datorată conform încadrării locurilor de muncă, anual casa teritorială de pensii procedează la regularizare prin restituirea sumei achitate în plus sau prin compensare cu obligaţiile de plată viitoare. Forma de regularizare se stabileşte de comun acord cu angajatorul.
Art. 6
Dovada efectuării numărului de ore zbor, al salturilor, al starturilor sau a recepţiilor de aeronave se face cu carnetul de zbor. Pentru perioadele anterioare datei de 11 iunie 1954 dovada se face cu adeverinţele eliberate de Departamentul Aviaţiei Civile.
Art. 7
Prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu luna iunie 2001.

ANEXĂ:
Numărul minim (barem) anual de ore de zbor, salturi, respectiv starturi, pentru încadrarea în locuri de muncă în condiţii speciale:
1. Personal navigant pe:

a) avioane turboreactoare şi turbopropulsoare de transport
300 de ore de zbor
b) avioane clasice de transport public
280 de ore de zbor
c) avioane clasice în misiuni sanitare sau de specialitate
240 de ore de zbor
d) elicoptere şi avioane utilitare
250 de ore de zbor
e) aeronave prototipuri la încercare în zbor
75 de ore de zbor
2. Echipaje de recepţie în zbor a aeronavelor, instructori în şcoli, cursuri şi aerocluburi pe:

a) avioane clasice
140 de ore de zbor
b) avioane turboreactoare sau turbopropulsoare
120 de ore de zbor
3. Personal de încercare în zbor a aeronavelor noi de serie
100 de ore de zbor
4. Personal navigant de control în zbor
150 de ore de zbor
5. Personal tehnic care execută recepţia şi controlul tehnic în zbor al aeronavelor
100 de ore de zbor
6. Instructori în şcoli, cursuri şi aerocluburi de zbor fără motor
380 de starturi
7.1. Personal de paraşutism profesionist care execută:

a) salturi din aeronavă în procesul de instrucţie, antrenament sau salturi speciale
75 de salturi
b) salturi pentru recepţia paraşutelor
20 de salturi
c) salturi din turnul de paraşutism
280 de salturi
7.2. Instructori de paraşutism la bordul aeronavei din care se execută salturi cu paraşuta
140 de ore de zbor
8. Însoţitori de bord
300 de ore de zbor
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 364 din data de 6 iulie 2001


O zi frumoasa si sper sa va fie de folos!
Ultima modificare: Luni, 6 August 2018
Carmen Matei, Avocat

~ final discuție ~