avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 274 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Cercetarea accidentelor-nelamurire
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Cercetarea accidentelor-nelamurire

Buna ziua, va deranjez cu o nelamurire de interpretare a legii.Mai exact vorbim de art 116(1) din HG 1425 ,astfel : "Cercetarea evenimentelor care produc i.t.m. se efectueaza de catre angajatorul la care s-a produs evenimentul". , in caz concret daca lucratorul X care este angajat prin contract la firma Y dar presteaza munca la sediul firmei Z("la care s-a produs evenimentul??)", atunci firma Z cerceteaza accidentul de munca in care este implicat respectivul lucrator? Cazul meu personal este si mai interesant. Lucratorul este angajat pe contract la firma X, lucreaza pentru firma Y dar Locul efectiv de munca este al unei terte firme Z...si eu ca lucrator desemnat la firma X trebuie sa intocmesc decizia de numire a membrilor comisiei de cercetare (mixta- cuvant care nu apare in lege) ...Ce parere aveti de aceste aspecte? Cine este "angajatorul la care s-a produs evenimentul"?Multumesc anticipat
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:48, 8 Mai 2019
Multumesc tuturor pentru informatii. Concluzii:

1.Comunicarea, cercetarea cazului si inregistrarea se face de catre angajatorul la care s-a produs accidentul. (o sa-l notez prescurtat cu ALCSPA).

1.a. Comunicarea se face la ITM-ul apartinand locului prod accidentului si punct. ALCSPA trebuie doar sa comunice si angajatorului (pe contract) de acest eveniment(art.108.pct.(2).Zic asta ca obiceiul este ca, romanul sa se umple de hartii si de fiecare data sa informam ambele ITM-uri, cel apartinand de locul acc. si cel de unde este firma angajatoare.ex. Braila si Satu Mare...ceea ce personal mi se pare o mare aberatie...va rog sa ma corectati daca gresesc.

1.b) Idem si pentru decizie de numire cercetare accident. Avem un singur articol respectiv 116,pct (3), acelasi ALCSPA(logic). Nu cum am vazut peste tot acele comisii mixte..." 3 de la mine, 3 de la tine"...
Exista acel (6) Dacă în eveniment sunt implicate victime cu angajatori diferiţi, în comisia de cercetare numită de angajatorul la care s-a produs evenimentul vor fi nominalizate şi persoane numite prin decizie scrisă de către ceilalţi angajatori. dar care, personal ,cred ca nu se refera la cazul prezentat mai sus....

1.c) Pentru inregistrare nu am nelamuriri.

Si inchei cu alta intrebare, daca la momentul incheierii contractului de prestari servicii, in conventia de ssm/su/mediu, toate punctele 1, 1a,1b,si 1c s-au pus in carca angajatorului care a incheiat contractul cu lucratorul , referitor la comunicare, cercetare si inregistrare, acest lucru este corect dpdv legal?

Multumesc anticipat





Cum am spus si mai sus, pasi legali sunt :
1 Angajatorul unde s.a produs evenimentul anunta ITM dupa raza unde are acel punct de lucru/ sediul.
2.După anunțarea, Comunicarea scrisa, numeste o echipă din care face parte și un reprezentant al firmei unde este angajat lucratorul, daca nu este lucratorul lui.
3.După cercetare si completarea Procesului verbal si a anexelor, dosarului, il depune la ITM.ul unde a anunțat evenimentul
4. Acestei fie il abuzează, fie il trimit inapoi spre completare...
5.Urmează completarea FIAM si înregistrarea accidentului, în funcție de ce scrie in convenția SSM dintre cele doua firme...
Clauzele din acel contract sunt legate doar de cine înregistrează accidentul, aveti articolul mai jos
Art.136
1) Accidentul de muncă produs în timpul prestării unor servicii pe bază de contract, comandă sau alte forme legale încheiate în întreprinderea şi/sau unitatea unui angajator, alta decât cea la care este încadrată victima, se înregistrează potrivit clauzelor prevăzute în acest sens în documentele încheiate
Ultima modificare: Sâmbătă, 4 Mai 2019
Ionut.ion, utilizator
Nu ati citit cu atentie primul meu mesaj in care am mentionat ca in protocoale nu se pot trece clauze care contravin prevederilor legale.
In concluzie - inregistrarea AM se face in baza avizului ITM dat pe dosarul de cercetare, de catre firma in sarcina careia s-au retinut responsabilitatile producerii evenimentului. Nu ma refer la cauze care au facilitat/ influentat producerea evenimentului, ci la cauza principala.
Sunt aplicabile prevederile HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
-Art. 137 Pentru unele situatii neprevazute in prezentele reglementari, cu privire la inregistrarea accidentelor de munca, inspectoratul teritorial de munca sau Inspectia Muncii va stabili modul de inregistrare a accidentului in cauza.
Art. 136 al. (1) se refera la clauze care nu sunt mentionate expres in prevederile legale. Se are in vedere si
al. (2) In situatia in care documentul incheiat nu prevede clauze in acest sens, clauzele nu sunt suficient de acoperitoare pentru toate situatiile sau clauzele sunt contrare prevederilor prezentelor norme metodologice, accidentul de munca se inregistreaza de catre angajatorul care, in urma cercetarii, a fost gasit raspunzator de producerea accidentului.
In contextul descris mai sus, instructajul la locul de munca si periodic nu ar trebui facut de catre acelasi "angajatorul la care s-a produs evenimentul"?
Reveniti cu alta intrebare. In HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare exista prevederi clare referitoare la instruire. Este bine sa studiati legislatia cu mare atentie.
In cazul dvs. firmelor considerate terti, antreprenorul/ angajatorul la care s-a produs evenimentul face doar o instruire introductiv generala (materiale special intocmite pentru astfel de cazuri) si dupa caz, la locul producerii evenimentului (daca in paralel se efectueaza si activitati de productie) se face o instruire suplimentara. Se are in vedere prezentarea riscurilor profesionale proprii respectivului antreprenor/ angajator, cele generale, ale firmei, respectiv cele specifice locului unde se va desfasoara activitatea. In functie de riscurile existente se fac precizari suplimentare (dupa caz) legate de meseria/ activitatea care urmeaza a se desfasura, respectiv EIP obligatoriu a fi purtat de lucratorii subantreprenorilor/ tertilor.
Instruirea la locul de munca si instruirea periodica a lucratorilor subantreprenorilo/ tertilor este in sarcina angajatorului acestor lucratori si se au in vedere riscurile profesionale specifice meseriei/ activitatii care se va desfasura.

Alte discuții în legătură

Instructaj ssm. buna ziua. o institutie de stat a achizitionat ... hdanny hdanny Instructaj SSM. Buna ziua. O institutie numita \"X\" a achizitionat prin contract, servicii de reparatii si renovari la sediu ei de la o alta firma ... (vezi toată discuția)
Accident de munca unde au fost implicati angajati de la doua ... YoAlle YoAlle Accident de munca unde au fost implicati angajati de la doua societatii iar unul dintre ei a fost si accident in urma cercetarii evenimentului se emite vreun ... (vezi toată discuția)
Accidente de munca - subcontractanti floriontehnic floriontehnic cine si cum se raporteaza ,cerceteaza si inregistreaza accidentele de munca in cazul subcontractantilor? (vezi toată discuția)