Cum să nu sugereze legea o astfel de soluție ? Haideți să vedem ce spune legiuitorul la art. 58 alin. 1:
Președintele asociației de proprietari și membrii comitetului executiv pot fi remunerați pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, consemnată în procesul-verbal.
Așa cum v-am mai spus și acum ceva vreme dvs. vorbiți doar din punct de vedere teoretic fără a avea o experiență practică. Desigur „organul suprem” este AG. Tot teoretic. Până la întrunirea AG reședintele asociației de proprietari, ca reprezentant legal, are multe atribuții pentru îndeplinirea cărora trebuie să manifeste un rol activ, nu doar „ mai mult reprezentativ”. Ce se întamplă dacă nu și le îndeplinește ? Să vedem ce spune legea la art. 58 alin. 2:
Pentru neîndeplinirea atribuțiilor ce le revin sau pentru depășirea atribuțiilor legale și statutare, președintele asociației de proprietari, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, după caz, cenzorul răspund personal sau solidar pentru daunele și prejudiciile cauzate proprietarilor sau terților, după caz.
Și legea mai spune multe la art. 102 despre sancțiunile contravenționale ce se pot aplica președintelui asociației de proprietari.
Vorbește legea despre vreo circumstanță atenuantă izvorâtă din rolul „ mai mult reprezentativ” al președintelui asociației de proprietari ?
Vorbește legea despre vreo sancțiune contravențională aplicată AG ca „organ suprem” pentru neîndeplinirea atribuțiilor de către președintele asociației de proprietari ? Nicidecum, sancțiunile contravenționale se aplică președintelui asociației, pe persoană fizică !
De aceea fug toți ca dracu de tămâie de așa zisa funcție cu rol „ mai mult reprezentativ”.
Importanța rolului președintelui asociației de proprietari este recunoscută chiar de lege care dispune la art. 56 alin. 2:
În caz de încetare a mandatului președintelui înainte de termen, comitetul executiv convoacă, în termen de 5 zile de la încetarea mandatului, o adunare generală pentru alegerea unui nou președinte.
Desigur, dacă asociația de proprietari a adoptat statutul în conformitate cu Conținutul Cadru al stutului asociației aprobat prin Ordinul nr. 1058/2019, are posibilitatea să prelungească termenul cu 90 de zile conform art. 25 alin. 3 din Statut:
În situația extraordinară în care în cadrul adunării generale nu este/nu poate fi ales un președinte, atribuțiile acestuia vor fi îndeplinite de către un membru al comitetului executiv ales prin decizie de către acesta conform prevederilor art. 55 din Legea nr. 196/2018, urmând ca în termen de cel mult 90 de zile de la data adunării generale să fie convocată o nouă adunare generală pentru alegerea unui nou președinte.
Și pentru că o asociație de proprietari nu poate funcționa LEGAL fără președintele și/sau comitet executiv și dacă nu reușește să emane organele cu pricina, nu are decât să ceară dizolvarea (dacă prevederile statutare îi permit) urmând ca proprietatea comună să fie administrată conform prevederilor Codului civil cu privire la coproprietatea forțată.
Până la urmă înființare unei asociații de proprietari este un drept nu o obligație, însă o dată înființată asociația va funcționa cu respectarea dispozițiilort imperative ale legii în vigoare iar nu în baza „alegațiilor” vreunui domn avocat.