Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul
Deoarece din august 2025 intervin niște modificări majore privind cotele de TVA aplicabile produselor și serviciilor, specialiștii explică la ce aspecte trebuie să fie atenți contribuabilii pentru a identifica în mod corect cotele de taxă ce trebuie aplicate în cazul tranzacțiilor în derulare. Citește articolul
La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul
Începând cu luna august 2025, cota standard de TVA crește la 21%, conform unei legi recente cu multiple măsuri fiscale. În același timp, rămâne o singură cotă redusă de TVA, de 11%, care se aplică unui număr restrâns de livrări de bunuri și prestări de servicii. Citește articolul
Vânzătorii sunt obligați prin lege să livreze bunurile cumpărate în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, iar consumatorii au dreptul să solicite termene suplimentare sau să anuleze contractul în caz de întârzieri. Comercianții trebuie să asigure transparență în informațiile furnizate, protejând astfel drepturile consumatorilor atât în magazinele fizice, cât și în mediul online. Citește articolul
Conceptul de livrare de bunuri, specific legislației TVA, poate fi aplicabil uneori chiar și atunci când vorbim despre executări silite de bunuri mobile și imobile, sunt de părere specialiștii. Cu alte cuvinte, în anumite situații putem vorbi despre o „livrare silită de bunuri” pentru care trebuie plătit TVA la Fisc. Deoarece nu toți executorii judecătorești sunt familiarizați cu regimul de TVA, există riscul ca taxa să nu fie plătită în urma unei executări silite, astfel că pot apărea probleme deloc neglijabile. Citește articolul
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
ANCOM propune un proiect de decizie pentru adaptarea regimului de autorizare generală a serviciilor poștale la schimbările aduse de comerțul online. Instituția își propune să includă o parte dintre activitățile prestate de platformele de "food delivery" și "ridesharing" în sfera serviciilor poștale, impunând obligații de notificare și autorizare pentru furnizori, atunci când aceștia livrează și alte tipuri de bunuri decât cele specifice domeniului lor principal de activitate. În plus, coletele peste 31,5 kg vor ieși din sfera de reglementare a serviciilor poștale intrând în cea a transportului de marfă. Furnizorii existenți au obligația ca până la 30 aprilie 2024 să transmită ANCOM informațiile generale actualizate referitoare la activitățile poștale pe care le desfășoară., procedura urmând să fie digitalizată complet. Citește articolul
În contextul unei decizii din 2022 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Comisia Europeană a analizat dacă sistemul de TVA la încasare este contrar principiului neutralității TVA și de natură să altereze concurența de piață. Iată situația în cauză și opinia autorităților europene. Citește articolul