avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 773 soluții astăzi
Acasă Subiect: livrari de bunuri
Subiect: livrari de bunuri
ACCES PREMIUM

TVA: 13 exemple de operațiuni și cum trebuie aplicate cotele de taxă în perioada actuală de tranziție

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 August 2025 | 4264 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îți dai seama ce cotă de TVA trebuie să aplici tranzacțiilor în derulare, în contextul schimbărilor de la 1 august

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Iulie 2025 | 7334 | Timp de citire: 4 min.

Deoarece din august 2025 intervin niște modificări majore privind cotele de TVA aplicabile produselor și serviciilor, specialiștii explică la ce aspecte trebuie să fie atenți contribuabilii pentru a identifica în mod corect cotele de taxă ce trebuie aplicate în cazul tranzacțiilor în derulare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Cum se schimbă cotele de TVA ale bunurilor și serviciilor încadrate anterior pe 5% sau 9%. Există și operațiuni scutite care trec direct la cota standard de TVA

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Iulie 2025 | 6691 | Timp de citire: 6 min.

La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cota standard de TVA crește la 21% de la 1 august 2025, iar singura cotă redusă rămasă este de 11%

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Iulie 2025 | 17844 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu luna august 2025, cota standard de TVA crește la 21%, conform unei legi recente cu multiple măsuri fiscale. În același timp, rămâne o singură cotă redusă de TVA, de 11%, care se aplică unui număr restrâns de livrări de bunuri și prestări de servicii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Black Friday 2024

Care sunt drepturile consumatorilor în ceea ce privește livrarea produselor

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2024 | 1 | 1166 | Timp de citire: 4 min.

Vânzătorii sunt obligați prin lege să livreze bunurile cumpărate în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, iar consumatorii au dreptul să solicite termene suplimentare sau să anuleze contractul în caz de întârzieri. Comercianții trebuie să asigure transparență în informațiile furnizate, protejând astfel drepturile consumatorilor atât în magazinele fizice, cât și în mediul online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O executare silită poate fi considerată uneori, din perspectiva TVA, o livrare de bunuri pentru care trebuie plătită taxa. Ce riscuri există dacă se omite acest lucru?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 August 2024 | 1459 | Timp de citire: 6 min.

Conceptul de livrare de bunuri, specific legislației TVA, poate fi aplicabil uneori chiar și atunci când vorbim despre executări silite de bunuri mobile și imobile, sunt de părere specialiștii. Cu alte cuvinte, în anumite situații putem vorbi despre o „livrare silită de bunuri” pentru care trebuie plătit TVA la Fisc. Deoarece nu toți executorii judecătorești sunt familiarizați cu regimul de TVA, există riscul ca taxa să nu fie plătită în urma unei executări silite, astfel că pot apărea probleme deloc neglijabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Regulamentul UE care va impune termene de plată mai scurte în relațiile de afaceri va avea un impact major inclusiv în România. Ce e de știut despre inițiativă

Baciu Partners în Contabil și fiscal
24 Noiembrie 2023 | 1 | 3461 | Timp de citire: 4 min.

Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de regulament al UE

În tranzacțiile B2B și B2G, termenul pentru plata facturilor va fi stabilit la maximum 30 de zile în toate statele UE, fără excepții

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Septembrie 2023 | 5169 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect ANCOM

Autorizarea la ANCOM, obligatorie și pentru firmele de tip ”ridesharing” și ”food delivery”, care livrează și alte bunuri decât cele specifice obiectului lor de activitate

Cristian Stanescu în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
30 Iulie 2023 | 1034 | Timp de citire: 2 min.

ANCOM propune un proiect de decizie pentru adaptarea regimului de autorizare generală a serviciilor poștale la schimbările aduse de comerțul online. Instituția își propune să includă o parte dintre activitățile prestate de platformele de "food delivery" și "ridesharing" în sfera serviciilor poștale, impunând obligații de notificare și autorizare pentru furnizori, atunci când aceștia livrează și alte tipuri de bunuri decât cele specifice domeniului lor principal de activitate. În plus, coletele peste 31,5 kg vor ieși din sfera de reglementare a serviciilor poștale intrând în cea a transportului de marfă. Furnizorii existenți au obligația ca până la 30 aprilie 2024 să transmită ANCOM informațiile generale actualizate referitoare la activitățile poștale pe care le desfășoară., procedura urmând să fie digitalizată complet. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul de TVA la încasare este contrar principiului neutralității TVA și de natură să altereze concurența de piață? Ce spune Comisia Europeană

Viboal FindEx în Taxe și impozite
8 Mai 2023 | 1876 | Timp de citire: 4 min.

În contextul unei decizii din 2022 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Comisia Europeană a analizat dacă sistemul de TVA la încasare este contrar principiului neutralității TVA și de natură să altereze concurența de piață. Iată situația în cauză și opinia autorităților europene. Citește articolul