Comisia Europeană pregătește o nouă Directivă care va reglementa activitatea platformelor online care lucrează cu liber-profesioniști. Creșterea de aproximativ 500%, din ultimii cinci ani, a veniturilor din aplicațiile online de ride-sharing și livrare la domiciliu existente în Uniunea Europeană (UE), până la 28 miliarde euro în 2021, dar și faptul că 90% dintre platformele digitale active în această regiune le clasifică pe cele 28 de milioane de persoane care lucrează prin intermediul lor ca liber-profesioniști au determinat Comisia Europeană să emită o propunere de Directivă, care să lămurească statutul acestor lucrători. Citește articolul
Persoanele care lucrează prin intermediul aplicațiilor care se ocupă fie de livrări la domiciliu (de exemplu, Glovo sau FoodPanda), fie de ridesharing (de exemplu, Uber sau Bolt) vor putea fi considerate, în anumite condiții, salariați, prevede un proiect de directivă europeană inițiat recent. Astfel, aceste persoane vor putea beneficia de drepturile de care se bucură orice salariat, cum ar fi concediile de odihnă sau medicale ori asigurarea pentru pensii și sănătate. Citește articolul
Operatorul economic care aplică regulile stabilite la nivel național nu are obligația să dovedească faptul că nu s-a încadrat în prezumțiile stabilite de Regulamentul european nr. 282/2011 în privința justificării scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitară de bunuri, aflăm dintr-o corespondență recentă între Camera Consultanților Fiscali (CCF) și cei de la Finanțe. Chestiunea vizează, în fapt, un concurs de prevederi legislative, unele interne, altele venite de la Uniunea Europeană (UE) și aplicabile direct, prevederi care se aplică însă alternativ, în funcție de situația concretă a firmei. Nelămurirea prezentată de CCF vine în contextul în care, de la 1 ianuarie, firmele nu știu sigur dacă trebuie să dovedească organului fiscal aplicarea cu precădere a regulamentului. Citește articolul
Anul acesta a adus câteva modificări în zona TVA, în special mult discutatele condiții care trebuie să fie îndeplinite pentru a putea aplica scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri. Citește articolul
Întrucât dovada transportului între state membre este una dintre condițiile substanțiale pentru acordarea scutirii de TVA, Uniunea Europeană (UE) a stabilit un set de documente specifice care pot constitui dovada transportului intracomunitar. Documentația necesară diferă, însă, dacă părțile implicate în tranzacții (vânzătorul, transportatorul, cumpărătorul) sunt afiliate sau nu. Citește articolul
Anumite modificări la regimul TVA, ce țin de scutirea de taxă pentru livrările intracomunitare, trebuie implementate în România până la sfârșitul anului, pentru a fi puse în practică de la 1 ianuarie 2020. Însă specialiștii Deloitte România spun că există riscul ca aceste schimbări să aducă mai multe probleme firmelor de la noi, judecând după practica inspectorilor fiscali. Citește articolul
Modificări la regulile transportului pentru tranzacțiile în lanț urmează să fie implementate în România până la finalul acestui an, pentru a fi puse în aplicare de la 1 ianuarie 2020, cel puțin teoretic. Acestea fac parte dintr-un pachet de modificări importante la regimul TVA, ce sunt impuse de autoritățile europene. Citește articolul
Mai multe modificări importante la regimul TVA trebuie implementate în România până la finalul acestui an, pentru a fi puse în aplicare de la 1 ianuarie 2020. Unele dintre ele fac referire la scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare, context în care explicăm azi, cu ajutorul specialiștilor, ce urmează să se schimbe și cum se pot pregăti companiile. Citește articolul
Vânzătorul e răspunzător față de cumpărător pentru orice neconformitate existentă la momentul când au fost livrate produsele, potrivit legislației din domeniu. Dar dincolo de defectele ascunse, cele care nu pot fi semnalate de noi la prima vedere, atunci când primim bunul, defectele vizibile trebuie să ne determine să refuzăm produsul la livrare. Dacă primim un produs cu defecte vizibile și apoi alegem să-l returnăm, s-ar putea să ne trezim cu o surpriză: să fim "acuzați" că noi am adus stricăciunile și să primim mai puțini bani înapoi. Citește articolul
Fiscul a adoptat o nouă variantă a formularului 394, folosit pentru declararea livrărilor și achizițiilor pe teritoriul național, valabilă începând cu luna aprilie a acestui an. Documentul este mai greu de completat decât până acum, el fiind format din 9 pagini, în timp ce vechea variantă conținea numai două pagini. Citește articolul