Printre problemele întâlnite des la companii de către auditorii financiari se numără inventarierea de formă a patrimoniului, lipsa organizării adecvate a proceselor interne și suprasolicitarea contabililor. Dacă managementul nu este atent la aceste aspecte, există riscul ca firmele să aibă dificultăți ulterior atât la auditare, cât și în relația cu autoritățile. Venim cu aceste informații deoarece anumite firme trebuie să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de transmitere este în mai 2022. Citește articolul
Anumite firme trebuie să auditeze situațiile financiare anuale, motiv pentru care alegerea unui auditor financiar independent sau a unei firme de audit financiar este o chestiune foarte importantă în această perioadă a anului. Dincolo de costurile unei misiuni de audit financiar, specialiștii spun că există și alte aspecte ce trebuie luate în calcul înainte de a decide cine se va ocupa de auditarea bilanțurilor. Citește articolul
Obligația de auditare internă se aplică tuturor firmelor supuse auditului statutar care fie îndeplinesc, timp de două exerciții financiare consecutive, criteriile de mărime prevăzute de lege, fie fac parte din categoria entităților de interes public pentru care există această obligație. Criteriile de mărime se referă la total active, cifra de afaceri netă și numărul de angajați. Venim cu aceste informații în contextul în care termenul-limită pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare pe 2021 este peste două luni și un pic. Citește articolul
Contabilii și auditorii din toate țările europene ar trebui să urmărească îndeaproape posibilele efecte pe care războiul dus de Rusia în Ucraina (cu ajutorul celor din Belarus) le poate avea asupra afacerilor în cadrul cărora activează sau asupra clienților lor. În mare, este vorba de aspecte ce țin de prevenirea spălării banilor, securitatea cibernetică și implicațiile asupra contabilității și raportărilor. Citește articolul
O clarificare utilă în contextul implementării raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406 este că acest formular nu generează obligații de plată pentru contribuabili. Declarația 406 este una strict informativă. Citește articolul
Entitățile care au devenit mari contribuabili la 1 ianuarie 2022 încep mai târziu raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), față de entitățile care deja erau mari contribuabili înainte de 2022. Citește articolul
Perioada de grație stabilită de autorități pentru primele raportări ale fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin declarația 406, este valabilă pentru toate categoriile de contribuabili. Aceasta nu se aplică, așadar, numai firmelor mari, ci și firmelor mici și mijlocii, au confirmat specialiștii. Citește articolul
Noul sistem de raportare fiscală SAF-T, introdus de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) începând din acest an, este extrem de complex. Perioada pe care firmele au avut-o la dispoziție pentru implementare a fost destul de scurtă. Din aceste considerente, există riscul ca declarațiile pe noul format SAF-T să fie depuse cu întârziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atenți contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare să fie respectat? Citește articolul
Având în vedere volumul imens de informații raportabile prin fișierul standard de control fiscal (SAF-T), specialiștii au atenționat că implementarea sistemului la nivel de companie poate veni cu o serie de provocări practice deloc neglijabile. Din acest motiv, este recomandat ca toți contribuabilii să înceapă din timp pregătirile, indiferent dacă sunt mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau contribuabili mici. Citește articolul
Deși exista în lege obligația de a organiza activitatea de audit intern în cazul entităților din mediul public, sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor aferente nu puteau fi aplicate pentru că legislația nu preciza și cine trebuie să sancționeze aceste fapte. Un ordin al Ministerului Finanțelor publicat marți vine că corecteze această situație și împuternicește inspectorii economico-financiari din subordinea sa, precum și pe cei din Direcția ANAF de Administrare a Marilor Contribuabili, să aplice astfel de sancțiuni. Deși ordinul vizează momentan doar auditul public intern, auditorul Grigore Constantinescu consideră că o măsură similară va fi reglementată și în ceea ce privește companiile private, acolo unde există aceeași problemă: există sancțiuni pentru firmele care nu-și respectă obligațiile de auditare, dar legislația nu desemnează expres personalul îndreptățit să le aplice. Citește articolul