În plină criză pandemică, pe final de 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat un tip de control care i-a permis să-și deruleze de la distanță verificările la contribuabili. Deși verificarea documentară (numită și desk audit) exista deja în Codul de procedură fiscală, aceasta nu mai fusese folosită anterior. Ulterior, însă, pe măsură ce aceste verificări s-au înmulțit, fiscaliștii au început să observe că desk audit-ul are câteva probleme deloc de neglijat. Citește articolul
Verificările documentare ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care se derulează de la distanță, vizează de obicei contribuabili care desfășoară activități cu risc mare de neconformare fiscală, potrivit specialiștilor. În contextul în care acest tip de control devine tot mai „popular” în cadrul ANAF, firmele ar trebui să aplice anumite măsuri de prevenire. Citește articolul
Regulile actuale ale verificării documentare sunt destul de sumare, atrag atenția specialiștii, în condițiile în care vorbim de un tip de control care devine, conform statisticilor recente, tot mai folosit în cadrul Fiscului. În plus, deși deciziile de impunere emise la desk audit ar trebui confirmate sau infirmate ulterior, printr-o inspecție fiscală, acest lucru nu se întâmplă mereu (sau nu se întâmplă îndeajuns de repede), ceea ce poate aduce probleme firmelor verificate. Citește articolul
Guvernul și-a asumat, prin calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), că va crește treptat numărul de verificări documentare (e vorba de controalele la distanță) pe care le realizează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, s-a stabilit ca, în 2022, 30% din verificările Fiscului să fie de la distanță, acest procent urmând să ajungă la 60% până în 2025. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Verificarea documentară are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului și se face fără ca organul fiscal să treacă pe la contribuabil - la distanță/online, inspectorii folosindu-se de dosarul contribuabilului. Acest tip de control exista doar în teorie în legislația fiscală de la noi, dar a fost operaționalizat acum câteva luni, când s-au pus la punct aspecte ce țin de efectuarea sa. Aceste controale la distanță se pot finaliza cu o decizie de impunere, potrivit legii, iar șefa Fiscului spunea la începutul lui martie că intenția e ca, până în 2024, aproape trei sferturi din controale să se deruleze online, iar anul acesta măcar o treime. Citește articolul
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a activat un tip de control pe care nu-l folosea până acum, deși acesta figura de ani de zile în Codul de procedură fiscală - verificarea documentară. Măsura vine din cauza crizei coronavirusului, în contextul în care autoritățile vor să identifice (la distanță) și să rezolve cât mai devreme problemele fiscale apărute la contribuabili, în ideea de a reduce numărul de inspecții fiscale și controale antifraudă (pe teren). Citește articolul