Subiect: desk audit
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
24 Iulie 2025 | 10379 | Timp de citire: 4 min.
Regulile controalelor fiscale în 2025
Verificarea documentară: Regulile controlului care se face exclusiv de la distanță
24 Iulie 2025 | 10379 | Timp de citire: 4 min.
Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Controale ANAF 2023: În primul trimestru, s-au derulat mai multe verificări documentare decât inspecții fiscale
În primul trimestru din anul curent, inspectorii au derulat la contribuabili mai multe verificări documentare decât inspecții fiscale, reiese dintr-un raport publicat joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cel puțin teoretic, din 2023, trei tipuri de controale pot fi derulate de ANAF direct de la distanță, fără prezența contribuabilului
Trei tipuri de controale din cele cinci pe care le poate derula Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pot fi desfășurate din 2023, măcar teoretic, de la distanță și fără prezența contribuabilului. Această chestiune este o consecință a modificărilor procedural-fiscale operate de Guvern pe finalul anului trecut. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Controlul fiscal din biroul ANAF vs. controlul la sediul contribuabililor: Vulnerabilitate sporită sau avantaje pentru companii?
Controalele fiscale vor fi mai numeroase, mai eficiente, mai rapide și direcționate spre anumite zone de risc datorită digitalizării administrației fiscale și a introducerii raportărilor aproape în timp real a taxelor și impozitelor. Verificările documentare (sau „desk audit”-uri) vor fi tot mai frecvente, având în vedere că trebuie să atingă ținta de 60% din totalul controalelor fiscale, conform Planului Național de Redresare și Reziliență. Este vorba de o reformă fundamentală a modului în care se efectuează inspecția fiscală, iar implicațiile pentru contribuabili vor fi semnificative. Vor aduce aceste schimbări o vulnerabilitate sporită sau mai multe avantaje pentru companii? Citește articolul
ACCES PREMIUM
Verificarea documentară în 2023: Cum se derulează desk audit-urile ANAF conform noilor reguli
În ultimele zile ale anului trecut, Guvernul a modificat semnificativ regulile verificării documentare pe care o pot derula inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin OUG 188/2022. Din acest motiv, explicăm astăzi cum se derulează mai nou activitatea de desk audit a ANAF. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Desk audit: Încă sunt probleme cu verificările documentare, deși autoritățile au ajustat recent regulile
Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Anchete fiscale pe veniturile independente: În viitor, ANAF va analiza inclusiv membrii familiei și va face estimări în baza stilului de viață
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Verificarea documentară: Noi reguli și clarificări oficiale pentru desk audit-urile Fiscului
Verificarea documentară (așa-numitul desk audit) este un tip de control fiscal care se derulează exclusiv de la distanță. Totuși, deoarece regulile acestuia erau destul de sumare, Guvernul a operat, prin OUG, mai multe modificări și clarificări la ele. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Verificare documentară: O decizie de impunere emisă nejustificat de DGAF, suspendată în instanță
Recent, printr-o decizie definitivă, s-au suspendat, în instanță, efectele unei decizii de impunere emise de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului. Conform specialiștilor D&B David și Baias, care au fost implicați în speță, judecătorii au procedat astfel pentru că au considerat că documentul emis de DGAF era nejustificat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Noiembrie 2022 | 1 | 24083 | Timp de citire: 3 min.
Firma ta primește „din senin” o solicitare de documente de la ANAF? Ar trebui să o tratezi ca pe un semnal de alarmă, spun specialiștii
14 Noiembrie 2022 | 1 | 24083 | Timp de citire: 3 min.
Tot mai multe companii se pot trezi cu solicitări de documente de la reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fără să fie anunțate în prealabil despre desfășurarea unui control fiscal. Specialiștii avertizează că, în aceste cazuri, este vorba de obicei despre verificări documentare. Astfel, firmele trebuie să trateze solicitările cu maximă seriozitate, dacă nu vor să riște pierderea dreptului de a contesta eventualele decizii de impunere emise de ANAF în baza verificării documentare. Citește articolul










