Cercetările DNA pentru un prejudiciu de circa opt milioane de lei la Primăria Iași în cazul funcționarilor care și-au păstrat posturile deși dobândiseră calitatea de pensionar reprezintă, cel mai probabil, primul dintr-un șir de cazuri similare despre care o să mai auzim. Fondul discuției este modul în care, așa cum se întâmplă deseori, cei din autorități și instituții publice aleg să nu aplice legea sau să o aplice selectiv: de pildă, legea care prevede, de multă vreme, că la momentul pensionării încetează de drept (deci, indiscutabil) raportul de muncă ori de serviciu al angajatului/funcționarului. A fost nevoie inclusiv de o clarificare „apăsată” a Înaltei Curți cu privire la efectul pensionării asupra raporturilor angajaților, însă rămâne, totuși, neclar ce se întâmplă sau în ce măsură pot fi recuperate prejudiciile reprezentând salarii, sporuri și indemnizații care s-au plătit deși n-ar fi trebuit. Citește articolul
Recenta clarificare oferită de Înalta Curte în materia funcționarilor publici al căror raport de serviciu a încetat de drept la data pensionării, dar care au continuat să ocupe posturile, în baza acelorași raporturi și cu suspendarea plății pensiei, a stârnit multe întrebări care merită un răspuns: pe de o parte, trebuie să lămurim efectele acestei decizii, iar unul dintre ele este acela că la nivelul instituțiilor/autorităților în care mai există astfel de situații, ar fi timpul să apară constatările privind încetarea raporturilor de serviciu; pe de altă parte, merită analizat în ce măsură actuala lege a pensiilor poate „îngădui” situații similare, care să ajungă până la urmă tot la instanța supremă. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul
Dacă nu aleg să continue activitatea dincolo de momentul când ar avea dreptul să se pensioneze pentru limită de vârstă, angajații se pot duce să depună cererile de pensionare și toate documentele cerute de lege în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii condițiilor pentru pensionare. Deși angajatorii știu, orientativ, cam care ar fi momentul de la care un angajat sau altul se poate pensiona, iar angajații oricum trebuie să le ceară o adeverință din care rezultă că nu au depus cereri pentru continuarea raporturilor de muncă peste vârsta de pensionare, reglementările și succesiunea unor „evenimente” sunt, chiar și în contextul noii legi a pensiilor, la fel de greu de urmărit de către angajatori ca până acum. Citește articolul
Deși normele de tehnică legislativă impun o redactare clară, fluentă și inteligibilă, fără dificultăți sintactice și pasaje obscure sau echivoce, a textului legislativ, art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii ridică în continuare întrebări în privința momentului în care încetează, de drept, contractul individual de muncă în cazul pensionării angajatului.
Citește articolul