Printr-o soluție dată în mai și publicată marți în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept penal, că, în interpretarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă exclusiv la cele produse din culpă sau fără vinovăție, nu și la cele provocate cu intenție. Citește articolul
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul
Un certificat medico-legal este un document cu ajutorul căruia medicul legist evaluează cât de grave sunt anumite leziuni pe care o persoana le-a suferit în urma unei infractiuni sau a unui accident. De cele mai multe ori, un astfel de certificat îți va folosi în situația în care ai fost victima unui incident rutier ori a unei agresiuni, dar nu numai. De la stabilirea paternității la examinarea alcoolemiei, pot apărea situații în care vei avea nevoie de un astfel de document. Citește articolul
O recentă directivă europeană modifică reglementările existente până acum referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările rutiere care afectează siguranța. Amendamentele aduse extind gama de infracțiuni incluse, îmbunătățesc procedurile de identificare a șoferilor, precizează drepturile șoferilor nerezidenți și stabilesc un portal online cu informații despre reglementările rutiere din UE. Se introduce o procedură de asistență reciprocă între statele membre pentru identificarea șoferilor și recuperarea amenzilor. Tările Uniunii au la dispoziție aproape doi ani pentru a transpune noile prevederi în legislația națională.
În cazul unui accident de circulație, șoferii implicați sunt obligați la unele acțiuni în funcție de natura evenimentului (cu victime sau fără), conform Codului penal. În cazul în care vehiculele implicate sunt doar avariate, șoferii trebuie să le scoată în afara șoselei și să aștepte organele de poliție, însă părăsirea locului accidentului în cazul în care acesta s-a soldat cu victime este interzisă și pedepsită cu închisoarea. Codul penal prevede însă câteva situații în care conducătorii auto pot pleca de la locul faptei, iar recent, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit încă o situație în care conducătorii auto pot pleca de la locul accidentului fără a fi pedepsiți de legislația în vigoare. Citește articolul
Dacă sunt implicați într-un accident rutier, șoferii trebuie să știe că acest lucru presupune, de regulă, obligația de a anunța imediat poliția. Acest lucru este obligatoriu dacă există victime. În schimb, dacă există doar daune materiale, șoferii pot să nu anunțe poliția, încheind o constatare amiabilă de accident. Citește articolul
Codul rutier stabilește, în cazul accidentelor rutiere soldate cu victime sau doar cu pagube materiale, mai multe măsuri pe care conducătorii auto trebuie să le dispună imediat după producerea acestui eveniment. În cazul în care accidentul rutier a produs doar pagube materiale, conducătorii vehiculelor pot încheia doar o constatare amiabilă de accident, în timp ce în cazul accidentelor ce au provocat victime, conducătorii trebuie să anunțe imediat poliția. Citește articolul
Soferii implicati in accidente rutiere ar putea semna, pe viitor, procesul-verbal privind recoltarea probelor biologice intocmit de politistul rutier, un proiect de ordin in acest sens fiind lansat ieri in dezbatere publica de Ministerul Sanatatii. Aceasta desi, in momentul de fata, sunt necesare doar doua semnaturi: a politistului rutier si a personalului medical care efectueaza recoltarea. Citește articolul