Actele contabile pierdute, sustrase sau distruse vor trebui reconstituite numai dacă se află în perioada legală de păstrare de cinci ani, conform unui proiect de ordin recent al Ministerului Finanțelor. Noua dispoziție va fi introdusă în normele de întocmire și folosire a documentelor financiar-contabile, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, o asemenea limitare nu se aplică în prezent. Citește articolul
În funcție de cum se desfășoară activitățile independente, PFA-urile trebuie să completeze și să arhiveze anumite acte contabile, potrivit legislației în vigoare. În contextul în care recent s-a stabilit o perioadă unică de arhivare a documentelor contabile de cinci ani, reamintim ce acte trebuie să aibă PFA-urile. Citește articolul
La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) va modifica, printr-un proiect de ordin inițiat luni, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
Memoriile fiscale ale caselor de marcat pot să păstreze date timp de doar cinci ani, iar memoriile înlocuite pot fi arhivate tot atâta timp, conform unui act normativ aplicabil de duminică. Concret, asta înseamnă o înjumătățire a perioadelor actuale prevăzute de legislație. Citește articolul
Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul
Printr-un proiect de lege pus chiar azi în dezbatere, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune modificarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice, astfel încât să poată fi aplicate mai multe prevederi existente în legislația specifică a unor state europene şi nu numai, ale căror reguli și structură din domeniu se aseamănă mult cu practica arhivistică din România. Citește articolul
Modificarea apărută vara trecută la Legea contabilității privitoare la termenul de păstrare a statelor de salarii trebuie tratată cu mare atenție de angajatori, întrucât ea instituie o excepție de strictă interpretare, regula celor 50 de ani rămânând în picioare totodată. Cu alte cuvinte, angajatorii nu trebuie să se grăbească să arunce state de salarii mai vechi. Citește articolul