După ce anul trecut s-a decis menținerea încadrărilor ca loc de muncă în condiții deosebite sau speciale până la normalizarea condițiilor de muncă, fără un termen-limită și s-a eliminat procedura de reevaluare a încadrării locurilor de muncă în condiții speciale, Legea nouă a pensiilor publice, în vigoare de câteva zile, stabilește un termen-limită pentru normalizarea acestor condiții speciale și deosebite de muncă: 1 ianuarie 2035. Noua lege păstrează, practic, încadrările actuale, dar readuce în peisajul relațiilor de muncă un termen concret până la care încadrările în atare condiții mai pot fi menținute. Citește articolul
Noua lege a pensiilor publice prevede că vârsta standard de pensionare este de 65 de ani atât pentru bărbați, cât și pentru femei, iar continuarea activității este posibilă, de la 1 ianuarie anul acesta, până la vârsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. În Codul muncii avem și două prevederi ce stipulează, o dată, dreptul angajatelor de a continua activitatea până la 65 de ani, iar, în al doilea rând, posibilitatea de a continua activitatea, cu acordul angajatorului, după 65 de ani, până la cel mult 68 de ani. Iată ce trebuie să știe angajatorii în acest context. Citește articolul
O ordonanță de Guvern privind modificarea și completarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății a fost oficializată vineri, prevederile sale intrând în vigoare chiar azi. Printre modificările principale se numără clarificarea condițiilor de pensionare a medicilor și posibilitatea continuării activității până la 70 de ani, precum și reorganizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii conexe actului medical. De asemenea, apar clarificări privind competențele direcțiilor de sănătate publică și a condițiilor de organizare a caravanelor medicale. Măsura
Distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor către toți pensionarii din țară a început după jumătatea lunii și este programată să se încheie, de principiu, pe 30 august. De la începutul campaniei de distribuire a deciziilor de recalculare au fost și situații care au impus retragerea unora dintre aceste decizii. De aceea, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a explicat recent care sunt motivele pentru retragerea unor decizii de recalculare. Citește articolul
Orice salariat din România își poate crea un cont de utilizator pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) pentru a afla ce vechime în muncă a acumulat pentru pensia de stat. Odată creat contul, poți afla rapid vechimea acumulată, prezentată fie ca situație lunară, fie ca situație anuală. Citește articolul
Noua lege a pensiilor (nr. 360/2023), ce este aplicabilă din septembrie 2024, modifică modul de calcul al pensiilor. Punctul de pensie este înlocuit cu punctul de referință, iar pensiile sunt recalculate. Recalcularea se face din oficiu, iar pensionarii nu trebuie să depună nicio cerere. În cazul în care recalcularea are ca rezultat o pensie mai mică decât cea actuală, pensionarii vor primi în continuare cuantumul mai mare. Citește articolul
Poșta Română a început azi distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor către toți pensionarii din țară, acțiune care, cel puțin de principiu, se va încheia pe 30 august. În acest context, se recomandă ca beneficiarii să stea la domiciliu în următoarea perioadă. Totuși, dacă pensionarii nu sunt găsiți acasă, decizia poate fi transmisă de poștași și către alte persoane, respectiv membri de familie sau persoane care locuiesc la aceeași adresă. Citește articolul
Noua lege a pensiilor stabilește că, din toamnă, pensionarii stabiliți în afara țării trebuie să trimită de două ori pe an, către autoritățile de la noi, documentul care atestă că sunt în viață, respectiv certificatul de viață. Pentru a fi considerat valid și acceptat de casele teritoriale de pensii, certificatul de viață trebuie semnat de pensionarii ce locuiesc în străinătate în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care poate fi un notar sau o instituție de pensii, printre altele. Citește articolul
Începând din toamnă, potrivit noii legi a pensiilor, pensionarii care trăiesc în afara granițelor trebuie să trimită, către casele teritoriale de pensii, de două ori pe an documentul care dovedește că sunt în viață, numit certificat de viață. Transmiterea documentului către autoritățile din țară se poate face prin mai multe metode, existând inclusiv variante electronice, care nu implică costuri. Citește articolul
După cum stabilește noua lege a pensiilor, care se va aplica de la 1 septembrie, certificatul de viață, documentul care atestă că un pensionar stabilit în străinătate este în viață, va trebui trimis semestrial, nu doar o dată pe an, până la finalul anului, așa cum e acum. Mai exact, certificatul de viață va trebui trimis până la final de martie și de septembrie. Astfel, în acest an, certificatul de viață va trebui trimis autorităților din țara noastră pe parcursul lunii septembrie. Citește articolul