Oricât de des ar repeta guvernanții că pot reduce, în 2025, deficitul bugetar la 7% doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării veniturilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru specialiști devine tot mai clar că vom vedea creșteri de taxe și impozite în acest an. Aceasta este concluzia desprinsă dintr-un eveniment recent care s-a axat pe efectele impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar în care s-a discutat inclusiv despre situația bugetară actuală a României. Citește articolul
România face un pas important spre clarificarea și modernizarea relațiilor sale fiscale internaționale. Recent, a fost finalizat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri, conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanțelor (MF). Această inițiativă reprezintă un efort de a alinia legislația fiscală română la standardele internaționale, în special la cele legate de lupta împotriva evaziunii fiscale și a transferului artificial al profiturilor în jurisdicții cu regim fiscal mai avantajos. Citește articolul
Companiile trebuie să revizuiască lista de bază a tratatelor de evitare a dublei impuneri ce li se aplică și să analizeze modificările pe care le implică noul Instrument multilateral de modificare a tratatelor pentru evitarea dublei impuneri (așa-numitul MLI). Motivul? În loc să elimine dubla impunere, așa cum s-ar putea crede chiar din titlu, prevederile, ce vor intra în vigoare încă de la 1 iunie 2022 și vor produce efecte de la 1 ianuarie 2023, ar putea aduce, de fapt, incertitudine, complexitate, costuri de timp și chiar dispute fiscale. Aceasta a fost principala recomandare făcută de specialiștii EY agenților economici în cel mai recent eveniment online pe tema MLI. Citește articolul
La patru ani și jumătate de la semnarea ei la Paris, România ratifică și ea Convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Documentul acționează ca un protocol ce vizează modificarea mai multor tratate fiscale, încercându-se, astfel, crearea unui mecanism general și eficace prin care să poată fi evitate renegocierile bilaterale ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Dar, total inexplicabil, România a ales să nu aplice prevederile convenției referitoare la arbitraj, cele la care contribuabilii pot apela atunci când consideră că au fost impozitați contrar prevederilor unui tratat de către jurisdicțiile contractante, iar autoritățile fiscale statale nu reușesc să ajungă la un acord amiabil în acest sens. Însă ce efecte ar putea avea această implementare incompletă asupra companiilor? Citește articolul