Iată câteva reguli care fac o conversație agreabilă.
Nu întrerupe pe cineva când vorbește. Aceasta este una dintre regulile elementare și de bun simt într-o conversație. Oricât de interesant ar fi ceea ce vrei să spui, trebuie să ai rabdare ca cel care vorbește să își încheie intervenția.
Nu vorbi numai tu. Nu monopoliza discuția, fără a le lăsa și celorlalți parteneri de conversație posibilitatea să intervină. Nu degeaba se spune că avem două urechi și numai o singură gură, ceea ce înseamnă că ar trebui să ascultăm de două ori mai mai mult decât vorbim.
Folosește tonul și volumul potrivit. În orice conversație trebuie să vorbești suficient de tare cât să fii auzit, însă nici prea tare astfel încât să îi deranjezi pe ceilalți. Adaptează-ți tonul vocii și în funcție de subiectul discutat: nu poți vorbi cu entuziasm despre decesul unei pesoane, spre exemplu. De asemenea, evită să fii unul dintre cei care vorbesc tare ostentativ pentru a se lăuda cu micile victorii cotidiene.
Ai grijă ca subiectul conversației să fie potrivit cadrului în care te găsești. Nu purta conversații prea intime în locuri aglomerate, nu discuta despre vacanța ta preferată la o înmormântare. Trebuie să fii atent să adaptezi temele de discuție în funcție de oamenii cu care vorbești și locul în care te afli.
Respectă opinia celuilalt, chiar dacă diferă de a ta. Ai tot dreptul să îți exprimi părerea, însă trebuie să o faci fără a jigni interlocutorul. Nu încerca să ai mereu dreptate, fără să accepți ca punctul tău de vedere ar putea fi eronat.
Evită replicile categorice care blochează conversația și nu îi mai permit celuilalt să intervină. "Nici vorbă!", "Te înșeli", sunt doar câteva dintre replicile pe care ar trebui să le evitați într-un dialog civilizat, spune Aurelia Marinescu în cartea sa "Bunele maniere astăzi".
Nu te da deștept. Regulile de bună purtare spun că nu trebuie să îți pui niciodată interlocutorul în inferioritate, chiar dacă ești mai instruit sau mai informat decât el. De aceea, e nepoliticos să continui să vorbești despre un subiect despre care celălalt nu știe prea multe și despre care nici nu e curios să afle detalii. Riști să devii plictisitor, iar conversația nu va fi deloc agreabilă.
Ai grijă ce vorbești despre cei care nu sunt de față. Bârfa nu este sigur un semn de bună creștere. A discuta despre persoane care nu sunt de față este permis, însă depinde ce anume vorbim despre ele. Regulile bunului simț spun că despre cei absenți "se vorbește întotdeauna de bine". Mai exact, trebuie să spunem despre ei ce și cât am spune și dacă acele persoane ar fi de față și ar asista la această conversație. Aurelia Marinescu explică în cartea sa că eticheta ne obligă chiar să le luăm apărarea celor care nu sunt prezenți, dacă unul dintre partenerii noștri de discuție îi denigrează.
Evită concluziile banale sau generalizările ridicole. "Toate femeile sunt la fel", "Toți bărbații, o apă și-un pământ" sau orice alte propoziții care se referă la "toți" copiii, studenții, economiștii, românii… sunt banale și nu te pun într-o lumină prea bună, dacă nu se bazează pe date statistice și credibile.
Ție ce reguli ți se mai par esențiale pentru o conversație?
ACCES GRATUIT
Roxana Neagu, Director Editorial,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Resurse Umane (HR), Vânzări (Sales) , Comunicare și Relații Publice (PR) , Achiziții (Procurement), Relații cu Investitorii și Guvernanță , Asigurări și Reclamații
Citește mai mult despre codul bunelor maniere
Codul bunelor maniere. Mai știm să purtăm o conversație?
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
O conversație bună pare cel mai simplu lucru din lume. Cât de greu poate fi să deschizi gura și să vorbești? Ei bine, orice conversatie, fie ea personală, de conveniență sau profesională, este guvernată de câteva reguli simple care dovedesc un bun-simț elementar. De multe ori, însă, așa puține cum sunt, și aceste reguli sunt încălcate. Consecința e nefericită: ajungem să turuim mai mult decât să comunicăm sau doar să ne auzim, în loc să ne ascultăm. Haideți să vorbim astăzi despre regulile care trebuie respectate într-o conversație.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Resurse Umane (HR), Vânzări (Sales) , Comunicare și Relații Publice (PR) , Achiziții (Procurement), Relații cu Investitorii și Guvernanță , Asigurări și Reclamații
Citește mai mult despre codul bunelor maniere
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (18)