Iată, în continuare, principalele noutăți din actul normativ:
1. Actul constitutiv al societății se va putea întocmi și electronic prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, care va fi disponibil pe site-ul ONRC. Actul constitutiv formular-tip se va semna de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată.
2. Cererile de înregistrare a societăților și înscrisurile depuse în susținerea lor, ce sunt întocmite de avocați sau de notari publici, se vor putea semna cu semnătură electronică calificată și se vor putea transmite online.
3. Certificatele de înmatriculare ale societăților și certificatele constatatoare vor putea fi emise și în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată.
4. O să dispară unele obligații, printre care cerința de efectuare a vărsământului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii (se va face etapizat) sau cea privind acordul Secretariatului General al Guvernului și al autorităților locale pentru folosirea anumitor cuvinte în denumire (verificarea va fi făcută intern la ONRC).
5. O să apară registratori specializați în cadrul ONRC. Aceștia vor reprezenta personal de specialitate juridică, învestit să exercite un serviciu public. Accesul în profesie se va face pe bază de examen sau concurs, iar numirea și eliberarea din funcție vor fi făcute de directorul general al ONRC. Registratorul va răspunde disciplinar, civil și penal pentru faptele sale. Astfel, înregistrarea în Registrul Comerțului se va face în baza controlului de legalitate făcut de un registrator (cererile vor fi soluționate în următoarea zi lucrătoare de după data depunerii).
6. Documentele și informațiile referitoare la persoanele fizice și juridice înregistrate în registrul comerțului se vor arhiva și în format electronic, pentru a permite furnizarea rapidă de copii de pe actele prezentate (chiar dacă acestea au fost depuse în format tipărit). Această prevedere, însă, se va aplica din 1 august 2023.
Odată intrată în vigoare, legea nouă va înlocui prevederile actuale ale Legii 26/1990 (Legea ONRC), cele ale Legii 359/2004 (simplificarea formalităților de înregistrare a persoanelor fizice și juridice) și cele ale Ordonanței de urgență a Guvernului 116/2009 (unele măsuri privind înregistrarea la ONRC). Legea 265/2022 a fost dată în condițiile în care prin ea sunt transpuse în legislația noastră unele noutăți din legislația europeană.
„În continuarea demersurilor de simplificare a cadrului de reglementare incident la începerea și pentru desfășurarea unei afaceri, prin asigurarea disponibilității unor proceduri eficiente și adaptate provocărilor economico-sociale ale globalizării, care, cuplate cu servicii moderne de registrul comerțului, să permită trecerea treptată la digitalizarea comunicării cu autoritățile publice a tuturor categoriilor de operatori economici, prin prezenta lege se transpun soluțiile digitale prevăzute de noua Directivă europeană în materia societăților 1.151/2019 și se propune o abordare unitară a procesului de înregistrare în registrul comerțului.
Astfel, legea reunește în conținutul său toate formalitățile și etapele care au ca finalitate înregistrarea în registrul comerțului, dar și aspectele strâns legate de procedura de înregistrare, cum ar fi noua organizare a competenței de soluționare a cererilor de înregistrare sau regimul de acces al publicului la datele privind profesioniștii înregistrați în registrul comerțului”, scria în expunerea de motive ce a însoțit legea în forma sa de proiect.
Atenție! Legea 265/2022 va intra în vigoare pe 26 noiembrie 2022, iar până atunci ar trebui să apară și normele sale de punere în aplicare, astfel încât aceasta să fie funcțională.