ACCES GRATUIT
În anumite situații, proiectele de acte normative se pot adopta înainte de încheierea termenului de dezbatere publică
Când trebuie reglementată o situație urgentă, ce nu poate aștepta cele 30 de zile în care proiectele trebuie să fie în dezbatere publică, acestea se pot adopta și înainte de împlinirea termenului. Acum, printr-o ordonanță oficializată miercuri, s-a clarificat exprimarea existentă deja în legislație, în contextul situației deosebite din prezent, respectiv a războiului din Ucraina.
Articolul continuă mai jos
Concret,
OUG nr. 16/2022, apărută miercuri în Monitorul Oficial, modifică paragraful legat de
adoptarea proiectelor de act normativ în situații excepționale, urgente, din
Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
Astfel, legea stabilește acum că,
“în cazul reglementării unei situații urgente sau a uneia care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării și anterior expirării termenului (…)”.
Termenul la care se face referire este cel de
30 de zile lucrătoare în care un proiect de act normativ trebuie adus la cunoștința publicului, înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice.
Potrivit legii, anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ trebuie să cuprindă:
- data afișării;
- o notă de fundamentare;
- o expunere de motive;
- un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus;
- un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz;
- textul complet al proiectului actului respectiv;
- termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
După cum spuneam, posibilitatea de a adopta un proiect înainte de expirarea termenului în care trebuie să fie pus în dezbatere publică exista și anterior, doar că acum, prin OUG 16/2022, au fost aduse
clarificări legate de termenul de 30 de zile în care trebuie să stea în transparență un proiect.
De altfel, acest lucru a fost subliniat și de Marian Neacșu, secretarul general al Guvernului,
la finalul ședinței de Guvern în cadrul căreia a fost adoptată ordonanța.
Mai exact, acesta a spus că respectiva modificare
“vizează, de fapt, o abordare mai clară și mai eficientă, din perspectiva situației excepționale pe care o trăim astăzi, care impune și care și până acuma impunea un regim derogatoriu de la termenele (...) de 30 de zile de care știți cu toții, în așa fel încât, în situații bine determinate, generate evident de starea conflictuală de la granițele României, să ne permită adoptarea de proiecte normative, indiferent de rangul lor, plecând de la hotărâri de guvern, ordonanțe de urgență sau proiecte de lege, în așa fel încât să putem pune de acord foarte repede situația de fapt cu necesitățile pe care aceasta o impun”.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic & Conformitate,
Managementul Riscului & Control Intern,
Relații Publice & Afaceri Corporative,
Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă,
Strategie & Planificare Corporativă
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 16 / 2022,
LEGE nr 52 / 2003
Citește mai mult despre
acte,
acte normative,
proiect,
proiect de act normativ,
proiecte,
dezbatere,
transparenta decizionala,
legea transparentei decizionale
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)