Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Oferă informații despre cum se schimbă relațiile de muncă și cum compania respectă principiile de bună guvernanță, aspecte de interes pentru investitori și pentru reputația generală a firmei.
Guvernul are astăzi pe ordinea de zi un proiect de hotărâre pentru aprobarea Planului de acțiune 2025-2030, destinat promovării negocierilor colective, care va implementa un plan care include cinci direcții principale: promovarea negocierii colective, consolidarea asistenței administrative, suport pentru negocierile sectoriale, încurajarea negocierilor la nivel de unitate și întărirea capacității instituționale. Citește articolul
Pentru companiile listate sau cele cu investitori mari, informațiile despre incluziune socială, conformitate și angajamentele naționale (precum PNRR) pot fi relevante în contextul raportării ESG (Mediu, Social, Guvernanță), un aspect important pentru investitori.
Ministerul Muncii a pus în transparență decizională un proiect de ordonanță care își propune să faciliteze procesul de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități, prin stabilirea clară a beneficiilor financiare la care acestea au dreptul și prin introducerea unor servicii sociale menite să sprijine viața independentă și integrarea în comunitate. Citește articolul
Acest departament comunică cu acționarii și investitorii și este direct interesat de modul în care firma împarte profitul și cum sunt afectate veniturile acționarilor de schimbările fiscale.
Terminarea celui de-al treilea trimestru din anul 2025 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent (acolo unde este cazul) sub formă de dividende interimare. Pentru dividendele distribuite și plătite în 2025 se aplică o cotă de impozit de 10%, însă aceasta urmează să crească în 2026. Citește articolul
Investitorii și societățile-mamă cer tot mai des raportări de durabilitate și despre guvernanța corporativă; lipsa acestora poate afecta negativ relațiile cu investitorii și accesul la capital.
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
Pentru a înțelege cum noile reglementări ale pensiilor private pot influența strategia companiei pe termen lung și comunicarea cu investitorii, mai ales în privința beneficiilor angajaților.
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat recent, cu amendamente, proiectul de lege privind plata pensiilor private în România. Documentul completează cadrul legislativ existent, care viza doar faza de acumulare, și propune introducerea unor mecanisme clare pentru transformarea activelor personale ale participanților în venituri lunare la pensionare. Inițiativa legislativă este legată și de angajamentele asumate de România în procesul de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și de presiunile demografice anticipate în următorul deceniu. Citește articolul
Descrierea unor potențiale amenzi uriașe (până la 4% din cifra de afaceri) și a unor plângeri penale are un impact semnificativ asupra valorii companiei și a încrederii investitorilor. Acest departament este implicat în informarea și gestionarea relației cu acționarii și investitorii, precum și în asigurarea unei bune guvernări corporative.
Conflictul dintre prosumatori și operatorii de distribuție a energiei electrice pare a se adânci, după ce două astfel de companii au solicitat utilizatorilor datele de acces la setările invertoarelor. Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) consideră demersul ca fiind nu numai abuziv, dar și de natură să producă prejudicii financiare membrilor săi. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă impactul noilor legi fiscale asupra profitabilității companiei și asupra modului în care este condusă, pentru a comunica corect cu investitorii și pentru a asigura o bună guvernare corporativă în fața schimbărilor legislative.
S-a scris deja mult despre pachetele legislative ale toamnei, iar în așteptarea deciziei Curții Constituționale din 8 octombrie 2025 asupra celor pentru care nu a avut loc o pronunțare la 24 septembrie 2025, ecourile par a se mai fi atenuat. Totuși, cum detaliile contează – mai ales în fiscalitate, unde nuanțele pot schimba complet efectele unei reglementări -, ni se pare necesar și util să folosim acest răstimp pentru o analiză sintetică a noii reglementări preconizate, după ce lucrurile s-au mai așezat puțin. Citește articolul
Investitorii sunt din ce în ce mai interesați de performanța ESG (Mediu, Social, Guvernanță) a companiilor, iar responsabilitatea privind risipa alimentară este un aspect cheie de guvernanță corporativă.
În fiecare an pe 29 septembrie este marcată la nivel mondial Ziua de conștientizare a pierderilor și risipei alimentare. Legea română privind risipa alimentară a trecut printr-o transformare esențială în 2024, reintroducându-se caracterul obligatoriu al măsurilor de prevenire pentru toți actorii din lanțul agroalimentar, după ce legiuitorul se jucase cu tandemul „obligatoriu - facultativ” cu câțiva ani în urmă. Citește articolul
Investitorii sunt tot mai atenți la performanța de durabilitate a companiilor, iar o raportare corectă și la timp este esențială pentru a menține relații bune cu aceștia și pentru o bună guvernanță corporativă.
Nedepunerea raportării privind durabilitatea, care face parte din raportul administratorilor din situațiile financiare anuale, poate fi sancționată în momentul de față, atrage atenția un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Chiar dacă nu există sancțiuni explicite pentru neîndeplinirea obligației de raportare, există sancțiuni implicite. Citește articolul
Este interesat de transparența și responsabilitatea conducerii, asigurându-se că informațiile relevante sunt disponibile public pentru o bună guvernanță și pentru evaluarea performanței manageriale.
Un proiect de ordin al ministrului Sănătății, pus recent în dezbatere publică, introduce obligația explicită a managerilor spitalelor publice de a publica periodic un set standardizat de date și informații privind activitatea unităților pe care le conduc. Măsura vizează asigurarea transparenței și responsabilității în utilizarea fondurilor publice și îmbunătățirea calității serviciilor medicale oferite pacienților. Citește articolul