Actualizarea procedurilor este necesară în contextul apariției Legii 295/2020 și a ordonanțelor guvernamentale simple 11/2021, 11/2022 și 31/2022. Toate aceste acte au adus schimbări la eșalonarea clasică, iar ultimul a adus schimbări și la eșalonarea simplificată.
Conform referatului de aprobare ce însoțește proiectul ANAF, iată care vor fi principalele schimbări la procedura eșalonării clasice:
- actualizarea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
- actualizarea documentelor justificative care se anexează acestei cereri;
- actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:
- actualizarea competenței de acordare a înlesnirilor la plată prin introducerea prevederilor referitoare la competenţa în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
- reglementarea acordării eșalonării la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii;
- reglementarea posibilității clarificării situației fiscale în cazul în care există diferențe între sumele înscrise în certificatul de atestare fiscală și cele din evidența debitorului;
- menționarea obligațiilor fiscale care nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală; astfel, pe lângă obligațiile fiscale stabilite prin acte administrativ-fiscale a căror executare este suspendată în condițiile art. 14 și 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, prevăzute în prezent, nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală nici următoarele sume:
- sume reprezentând amenzi contravenționale pentru care s-au formulat plângeri în condițiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor;
- obligaţii fiscale care reprezintă ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum şi fonduri europene sau fonduri publice naţionale aferente fondurilor europene;
- sume reprezentând amenzi contravenționale pentru care s-au formulat plângeri în condițiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor;
- analizarea și constatarea situației de dificultate și a capacității de plată pe perioada de eșalonare de către organele fiscale numai pe baza informațiilor furnizate de debitor în cerere sau deținute de organul fiscal;
- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor A și B, ca urmare a posibilității acordării eșalonării la plată și persoanelor pentru care s-a atras răspunderea;
- prevederi privind neincluderea în eșalonare a obligațiilor fiscale care au făcut obiectul unei eșalonări clasice care și-a pierdut valabilitatea;
- actualizarea competenței de acordare a înlesnirilor la plată prin introducerea prevederilor referitoare la competenţa în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
- procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
- procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea;
- actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
- introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
- eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată, pentru debitorii prevăzuți la art. 204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
- actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
- introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art. II alin. (2) din OG 31/2022.