- IMCA afectează 69% dintre firmele mari (747 din 1.084 companii) analizate, majoritatea activând în industria prelucrătoare și în comerț.
- Cu excepția a patru secțiuni CAEN de anvergură mică, toate celelalte secțiuni sunt afectate, mai mult sau mai puțin, de IMCA.
- Studiul recomandă eliminarea completă a IMCA, considerându-se că impozitul distorsionează piața, determină relocări externe de afaceri și erodează competitivitatea companiilor locale.
- distorsionează piața și încurajează fragmentarea artificială a afacerilor;
- determină schimbări structurale nefavorabile în modelele de business și relocări externe;
- erodează competitivitatea companiilor locale și descurajează investițiile;
- generează venituri fiscale reduse, în timp ce costurile economice sunt disproporționate.
Concret, au fost analizate 1.084 de companii, 747 dintre acestea fiind obligate la plata IMCA, ceea ce înseamnă un procent de 69%. Așa cum scriam într-un articol recent, 509 dintre firmele afectate (care au peste 440.000 de angajați) de impozitul minim pe cifra de afaceri au o scădere a marjei de profit, 90 de firme (care au peste 50.000 de angajați) trec, practic, de la profit la pierdere, iar 148 de firme (care au peste 160.000 de angajați) își văd pierderea crescută.
Mergând la analiza în baza activităților din CAEN, fiscaliștii arată că numărul cel mai mare de firme afectate de IMCA corespunde secțiunilor G (comerț cu ridicata și cu amănuntul) și C (industria prelucrătoare). În același timp, doar patru secțiuni sunt neafectate de IMCA, activitățile vizate fiind, însă, de o anvergură mai mică - secțiunea P (învățământ), secțiunea S (alte activități de servicii), secțiunea T (activități ale gospodăriilor private în calitate de angajator sau producere de bunuri și servicii asociate consumului propriu), secțiunea U (activități ale organizațiilor și organismelor extrateritoriale). Practic, în afară de acestea patru, restul secțiunilor sunt afectate, mai mult sau mai puțin, de IMCA.
Iată, în linii mari, efectele IMCA, la firmele mari, în funcție de secțiunile CAEN:
Secțiunea A: Agricultură, silvicultură și pescuit: sunt afectate 14 companii din totalul de 18 (77,7%). Dintre cele 14 (care au peste 16.000 de angajați), la 11 scade marja de profit, la două vedem o trecere de la profit la pierdere, la una vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea B: Industria extractivă: sunt afectate două companii din totalul de patru (50%). Dintre cele două (care au peste 1.000 de angajați), la una scade marja de profit, iar la cealaltă crește pierderea.
Secțiunea C: Industria prelucrătoare: sunt afectate 234 companii din totalul de 338 (69,2%). Dintre cele 234 (care au peste 250.000 de angajați), la 157 scade marja de profit, la 22 vedem o trecere de la profit la pierdere, la 55 vedem o creștere a pierderii. În acest caz, fiind vorba de multe firme afectate de IMCA și de o secțiune importantă, analiza merge puțin mai în detaliu (la nivelul diviziunilor):
- CAEN 10: Industria alimentară: sunt afectate 39 de firme din 59;
- CAEN 11: Fabricarea băuturilor: sunt afectate patru firme din 13;
- CAEN 12: Fabricarea produselor din tutun: sunt afectate două firme din trei;
- CAEN 13: Fabricarea produselor textile: sunt afectate opt firme din opt;
- CAEN 14: Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte: este afectată o firmă din două;
- CAEN 15: Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor: sunt afectate trei firme din trei;
- CAEN 16: Prepararea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei: sunt afectate șapte firme din nouă;
- CAEN 17: Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie: sunt afectate nouă firme din 11;
- CAEN 18: Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor: este afectată o firmă din două;
- CAEN 20: Fabricarea substanțelor și a produselor chimice: sunt afectate nouă firme din 16;
- CAEN 22: Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice: sunt afectate 12 firme din 18;
- CAEN 23: Fabricarea altor produse din minerale nemetalice: sunt afectate șapte firme din 21;
- CAEN 24: Industria metalică: sunt afectate 12 firme din 16;
- CAEN 25: Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații: sunt afectate 14 firme din 18;
- CAEN 26: Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice: sunt afectate 17 firme din 22;
- CAEN 27: Fabricarea echipamentelor electrice: sunt afectate 23 firme din 27;
- CAEN 28: Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a.: sunt afectate 12 firme din 13;
- CAEN 29: Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor: sunt afectate 42 firme din 50;
- CAEN 30: Fabricarea altor mijloace de transport: sunt afectate șapte firme din 11;
- CAEN 31: Fabricarea de mobilă: sunt afectate trei firme din trei;
- CAEN 32: Alte activități industriale n.c.a.: este afectată o firmă din trei;
- CAEN 33: Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor: este afectată singura firmă inclusă aici.
Secțiunea E: Distribuția apei; salubritate, gestionarea deșeurilor: sunt afectate zece companii din totalul de 17 (58,8%). Dintre cele zece (care au peste 4.000 de angajați), la patru scade marja de profit, la una vedem o trecere de la profit la pierdere, la cinci vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea F: Construcții: sunt afectate 34 companii din totalul de 76 (44,7%). Dintre cele 34 (care au peste 19.000 de angajați), la 29 scade marja de profit, la două vedem o trecere de la profit la pierdere, la trei vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea G: Comerț cu ridicata și amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor (aici avem cele mai multe firme în sfera de aplicare a IMCA și cel mai mare număr de firme afectate de IMCA): sunt afectate 316 companii din totalul de 404 (78,2%). Dintre cele 316 (care au peste 178.000 de angajați), la 223 scade marja de profit, la 45 vedem o trecere de la profit la pierdere, la 48 vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea H: Transport și depozitare: sunt afectate 35 companii din totalul de 53 (66%). Dintre cele 35 (care au peste 91.000 de angajați), la 20 scade marja de profit, la șapte vedem o trecere de la profit la pierdere, la opt vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea I: Hoteluri și restaurante: sunt afectate trei companii din totalul de patru (75%). La toate trei firmele (care au peste 7.000 de angajați) scade marja de profit.
Secțiunea J: Informații și comunicații: sunt afectate 31 companii din totalul de 51 (60,7%). Dintre cele 31 (care au peste 43.000 de angajați), la 17 scade marja de profit, la trei vedem o trecere de la profit la pierdere, la 11 vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea K: Intermedieri financiare și asigurări: sunt afectate nouă companii din totalul de 13 (69,2%). Dintre cele nouă (care au peste 3.000 de angajați), la opt scade marja de profit, la una vedem o trecere de la profit la pierdere.
Secțiunea L: Tranzacții imobiliare: sunt afectate două companii din totalul de patru (50%). La cele două companii (care au doar câteva zeci de angajați) vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea M: Activități științifice, profesionale și tehnice: sunt afectate 17 companii din totalul de 27 (62,9%). Dintre cele 17 (care au peste 8.000 de angajați), la 12 scade marja de profit, la trei vedem o trecere de la profit la pierdere, la două vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea N: Activități de servicii administrative și activități de servicii suport: sunt afectate 11 companii din totalul de 21 (52,3%). Dintre cele 11 (care au peste 17.000 de angajați), la șapte scade marja de profit, la două vedem o trecere de la profit la pierdere, la două vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea O: Administrație publică și apărare; asigurări sociale din domeniul public: Există o singură companie prezentă, care are marja de profit afectată.
Secțiunea Q: Sănătate și asistență socială: sunt afectate cinci companii din totalul de opt (62,5%). Dintre cele cinci (care au peste 8.000 de angajați), la trei scade marja de profit, la două vedem o creștere a pierderii.
Secțiunea R: Activități de spectacole, culturale și recreative: este afectată o singură firmă din totalul de șase (16,6%). La acea companie (care are doar câțiva angajați) scade marja de profit.
„Ce vedem aici este că impactul IMCA se propagă în economie și «irigă» toate categoriile de companii cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro - deci, discutăm de un impact sistemic. (...) Discutăm de 747 de firme din totalul de 1.084 companii analizate. Asta, practic, înseamnă că trei din patru companii mari, după criteriile noastre, sunt afectate. Și avem aici un impact pe trei direcții - scade marja de profit pentru aproximativ 50% dintre ele, iar restul fie trec pe pierdere, fie pierderea li se adâncește. (...)
Noi ne-am uitat la analiza aceasta cu mintea deschisă și cu multă flexibilitate, apropo de posibilitățile de ameliorare. (...) Orice am face pe platformele acestea, în ecosistem, pe lanțul de valoare... și oriunde am corecta... creăm o distorsiune mai mare în altă parte. De-asta IMCA e imposibil de ajustat, de fapt, și nu putem găsi o soluție de ameliorare. Singura soluție de ameliorare, în așa fel încât să stopăm pierderea (pentru că, practic, ce se întâmplă este că intrăm într-o spirală spre pierdere), este, de fapt, eliminarea”, a subliniat, la evenimentul lansării studiului, Ana Bobircă, Cofondator The Tax Institute.
Pe de o parte, companiile care au o rată a profitului de la 6,25% în sus nu sunt, de regulă, afectate de IMCA, ci plătesc impozitul pe profit „clasic”. În schimb, IMCA intervine dacă aceste firme au pierderi fiscale de recuperat din anii anteriori (impactul apare dacă impozitul pe profit de plătit este mai mic decât IMCA).
Pe de altă parte, companiile care au o rată a profitului între 1% și 6,25% trebuie să achite IMCA, acesta fiind, de fapt, un „impozit minim pe profit” (cu precizarea că, paradoxal, IMCA se poate aplica chiar dacă o firmă este în pierdere). Efectul, aici, este că rata efectivă de impozit pe profit, recalculată după aplicarea IMCA, variază între 100% (companiile cu rata profitului de 1%) și 16% (companiile cu rata profitului de 6,25%).
Efectele sunt cu adevărat toxice atunci când vorbim despre companiile care au o rată a profitului sub 1%, pentru că IMCA le duce pe pierdere, conform studiului. Totodată, IMCA se aplică inclusiv firmelor aflate deja pe pierdere, ceea ce înseamnă că vorbim de o adâncire a pierderii.
Context: IMCA, ce a fost stabilit prin Legea 296/2023, are o cotă de 1% și se aplică, începând din 2024, firmelor cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în anul precedent. IMCA este datorat de firmele care în mod normal ar datora un impozit pe profit mai mic decât acest prag minim sau care n-ar datora deloc impozit pe profit (pentru că au pierdere fiscală). Până acum, reprezentanții Guvernului n-au dat niciun semnal că ar lua în calcul eliminarea IMCA în viitorul apropiat.
Comentarii articol (0)