ACCES PREMIUM
De ce premium?
Un nou indicator de risc, propus pentru controalele fiscale: Acesta ar ajuta ANAF la depistarea celor care „îngroapă” firmele cu datorii
Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei.
Articolul continuă mai jos
„Riscul fiscal determinat de funcționarea într-un sediu social situat la aceeași adresă cu alte zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui evaluat de organele fiscale. Potrivit raportului de audit, analiza riscului fiscal existent în cazul unui mare număr de firme cu sediul social declarat la aceeași adresă va permite organelor de control fiscal să identifice acele grupuri de persoane specializate în asigurarea transferului firmelor cu datorii mari la bugetul statului către alți acționari și administratori decât cei care au beneficiat de neplata impozitelor și taxelor, în scopul vădit de a «îngropa» acele firme cu datorii mari către bugetul statului, lipsind de eficiență măsurile de recuperare ale organelor fiscale.Cele mai multe dintre aceste societăți comerciale ar trebui să suscite interesul organelor fiscale, fiind evidente riscurile fiscale determinate de funcționarea «la grămadă» (de ordinul zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme) la o adresă unică, precum și de faptul că dețin cod valabil de TVA, toate aceste societăți comerciale fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel național, cu o influență semnificativă în economia TVA”, scrie în
comunicatul de presă al sursei citate, cu referire la
un raport întocmit recent pentru situația din 2023 de la ANAF.
Concret, din datele pe care ANAF și Registrul Comerțului le dețin reiese că multe firme și PFA-uri din România care înregistrează datorii semnificative la stat au sedii sociale comune (fenomenul este întâlnit în toată țara, dar concentrarea cea mai mare este în București). De aceea este subliniat că ANAF ar trebui să instituie un nou indicator de risc fiscal pentru controalele sale. Auditorii au găsit că:
- sunt 2.440 de adrese ce însumează peste un milion de lei datorii pe adresă la bugetul statului (la data de 31 decembrie 2023), la care sunt înregistrări multiple de entități. Numărul total de entități care au sediul social declarat la aceste adrese identificate este de 47.513, cu datorii totale cumulate de aproape 30 miliarde lei;
- sunt 361 de adrese la care funcționează mai mult de zece entități, dintre care 72 de adrese la care funcționează mai mult de 100 de entități în aceeași locație.
În acest sens, cei de la Curtea de Conturi au dat și câteva
exemple relevante:
- la o adresă din bulevardul Bucureștii Noi (Sectorul 1 al Capitalei) aveau sediul declarat, în același spațiu, un număr de 6.061 PFA-uri și 2.398 societăți comerciale;
- la o adresă din strada Argentina (Sectorul 1 al Capitalei) aveau sediul declarat un număr de 1.895 societăți, cu datorii cumulate de peste 460.000 lei;
- într-un singur apartament dintr-un imobil din strada Arhitect Grigore Ionescu (Sectorul 2 al Capitalei) funcționau 2.736 firme, cu datorii cumulate de peste 124 milioane lei.
Dincolo de instituirea unui nou indicator de risc pentru controalele ANAF, Curtea de Conturi propune și modificarea unei reguli stabilite în cursul anului 2020, care a dus la apariția acestor situații:
„În vederea combaterii acestui fenomen sunt necesare modificări asupra cadrului legal actual care permite înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului a unui număr de sedii sociale multiple, la aceeași adresă, inclusiv pe baza unor contracte de asistență juridică, ce devin, în fapt, permanente.”Este vorba, mai exact, despre o măsură de simplificare administrativă dată acum aproximativ cinci ani prin Legea 102/2020 - la acel moment
s-a abrogat regula ce limita numărul de sedii sociale la aceeași adresă în funcție de numărul de încăperi. Cu toate că Guvernul s-a opus măsurii date de Parlament, aceasta a fost pusă în aplicare până la urmă.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.