ACCES PREMIUM
De ce premium?
Operațiunea „Cuibul cu fantome”
Sediile sociale comune pentru foarte multe firme intră în vizorul ANAF, însă inspectorii urmăresc în special o categorie anume de imobile
În urmă cu aproximativ două luni, în spațiul public se discuta mult despre o practică pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) părea să o ignore - sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme, care adăpostesc o multitudine de rău-platnici. Între timp, ANAF a anunțat că a început să verifice sistematic aceste imobile, dar că se concentrează pe cele care par să aibă condiții improprii pentru derularea afacerilor.
Articolul continuă mai jos
„Experiența instituțională a relevat faptul că existența unui număr semnificativ de sedii sociale/domicilii fiscale declarate la adrese la care nu pot exista condiții decente pentru desfășurarea unor activității lucrative, în mod real (precum adrese cu destinația exclusivă de locuințe sau chiar adrese la care nu există nicio amenajare a spațiului, respectiv nicio condiție pentru o prezență umană), reprezintă un indiciu redutabil pentru activități ce depășesc sfera unui comportament fiscal normal (de exemplu: peste 1.500 de societăți cu domiciliul fiscal/sediul social declarat la aceeași adresă).Contribuabilii grupați la aceste adrese prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ la declararea corectă a obligațiilor fiscale, precum și la plata acestora către bugetul general consolidat al statului - risc accentuat și de înregistrarea în scopuri de TVA a acestor entități. Unele dintre aceste entități sunt utilizate inclusiv în circuite tranzacționale fictive, generând prejudicii semnificative bugetului general consolidat al statului”, scrie într-un
comunicat de presă recent al ANAF prin care se anunță derularea, de către inspectorii antifraudă, a operațiunii „Cuibul cu fantome”.
Cu toate că nu se face nicio referire la contextul recent,
este vorba de o problemă semnalată în iunie 2025 printr-un raport al Curții de Conturi a României, care a derulat un control la ANAF pentru activitatea din 2023. Concluzia? S-a constatat că, cel puțin la nivelul anului verificat, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei.
În baza concluziilor raportului, Curtea de Conturi a recomandat atât instituirea unui nou indicator de risc fiscal, pentru analizele de risc derulate de ANAF, cât și modificarea legislației ce permite actualmente
existența unui număr nelimitat de sedii sociale la aceeași adresă. Totuși, ANAF pare să aibă o abordare nuanțată, față de recomandările Curții de Conturi, și să se concentreze în special pe
sediile ale căror condiții sunt improprii derulării afacerilor.
„Comportamentul fiscal al contribuabililor care se regăsesc în această situație este evaluat pe baza analizei de risc, prin evaluarea integrală și integrată a datelor de interes fiscal disponibile la nivelul ANAF. La o primă evaluare, s-a constatat că un număr de peste 20.000 de societăți au declarat domiciliul fiscal și, respectiv, sediul social la adrese unde figurează înregistrate între zece și 1.500 de societăți în aceeași locație. Toate aceste societăți vor fi analizate și se va proceda în consecință, potrivit legii. Măsurile legale aplicate vor fi adecvate riscului fiscal identificat, acestea putând consta în declararea în inactivitate fiscală și chiar sesizarea organelor de urmărire penală, dacă sunt constatate împrejurări privind săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală, conform domeniului de competență al ANAF.În analizele și controalele fiscale realizate vom avea în vedere istoricul fiecărei societăți pentru a evalua obiectiv situația fiscală, dar și persoanele fizice care au generat eventualele prejudicii sau care au efectuat operațiuni ilegale pentru a se sustrage de la executarea silită și pentru a îngreuna colectarea creanțelor fiscale declarate. Precizăm faptul că, în unele locații la care au fost efectuate verificări până în prezent, condițiile identificate par a fi incompatibile cu desfășurarea unor activități de către contribuabili de bună-credință”, mai scrie în comunicat.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.