La sfârșitul săptămânii trecute, Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) își anunța intenția de a își îndruma membri spre adoptarea unei soluții menite să ocolească prevederile actuale ale Ordinului 15/2022, care, contrar Legii energiei, impune o perioadă de 24 de luni pentru plata surplusului de energie injectat în rețea, fapt care i-at transforma într-o sursă de creditare fără dobândă pentru furnizori (cu o sumă estimată la peste 300 de milioane de euro).
Soluția propusă de APCE, despre care poți citi mai multe în acest articol, era aceea a schimbării frecvente a furnizorilor de energie electrică, o metodă care ar permite obținerea mai rapidă a plății pentru energia livrată.
Această strategie se bazează pe o prevedere a ANRE care obligă furnizorul să facă decontul final în maximum 42 de zile de la încetarea contractului. Astfel, prin migrare constantă, prosumatorii pot forța plăți rapide, ocolind termenul contestat de 24 de luni.
Transformarea amenințărilor în acțiuni concrete pare a prinde contur, asociația prosumatorilor publicând între timp un ”Ghid practic pentru prosumatori: Cum schimbi furnizorul sau titularul de contract și îți încasezi banii de la furnizori”.
Potrivit ghidului APCE, prosumatorii care își schimbă furnizorul de energie trebuie să semneze două contracte distincte cu noul furnizor: unul de furnizare a energiei și unul de cumpărare a energiei produse de prosumator, acesta din urmă fiind adesea semnat ulterior și, uneori, "uitat" de anumiți furnizori, fapt care duce la pierderea energiei injectate dacă nu este semnat rapid.
Există două modalități principale de schimbare a furnizorului. Prima, prin platforma oficială ANRE (POSF), accesibilă pe www.posf.ro, este descrisă ca fiind un procedeu greoi. Aceasta, pentru că necesită o identitate digitală creată prin aplicația mobilă RO-eID, care implică încărcarea de fotografii, înregistrări video și a timbrului vocal. Completarea necesită cunoștințe avansate în domeniul energetic și termeni specifici dificil de înțeles. Deși promite o schimbare rapidă în 24 de ore, complexitatea introducerii datelor o face să pară un "cadou otrăvit" din partea ANRE.
A doua metodă, schimbarea directă la furnizorul dorit, este considerată mai accesibilă. Conform documentului, este important ca prosumatorii să se intereseze în prealabil despre prețul de achiziție pentru energia livrată și prețul de vânzare al energiei de la furnizorii respectivi.
Pașii ulteriori includ accesarea site-ului furnizorului ales, căutarea secțiunii de contractare, completarea unui formular online cu date personale și codul POD (Point Of Delivery – un cod unic de identificare a locului de consum, aflat pe factură). Ulterior, trebuie încărcate documente precum cartea de identitate, o factură recentă, certificatul de racordare de prosumator și, dacă este cazul, contractul de prosumator. Furnizorul trimite apoi oferta personalizată prin e-mail sau platformă, iar semnarea electronică a contractului face ca noul furnizor să se ocupe de întregul proces în platforma dedicată în locul prosumatorului.
Un aspect foarte important subliniat în ghid este regularizarea financiară obligatorie cu vechiul furnizor, care trebuie efectuată în termen de 42 de zile de la denunțarea contractului. Conform normelor in vigoare, furnizorul este obligat să emită o factură de regularizare. Dacă prosumatorul a consumat mai mult decât a livrat, plătește diferența. Dacă a livrat mai mult, primește bani de la vechiul furnizor.
Pentru a încasa aceste sume, este necesară o cerere de plată adresată furnizorului, care trebuie să includă contul IBAN al prosumatorului, o copie a buletinului și un extras de cont bancar care să ateste că prosumatorul este titularul contului.
Cea mai simplă metodă de încasare a banilor de la furnizori, după cum se arată în document, este schimbarea titularului de contract între soț și soție, spre exemplu, rămânând la același furnizor. Această acțiune declanșează obligația legală a furnizorului de a face decontul final în maximum 42 de zile.
În cazul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice cu același furnizor, la cererea clientului sau prin acordul părților, regularizarea sumelor din vechiul contract se poate face în prima factură emisă în cadrul noului contract, inclusiv prin compensarea sumelor.
Comentarii articol (1)