APCE a anunțat într-un comunicat de presă faptul că a inițiat o acțiune prin care aproape 1.000 de prosumatori au transmis către ANRE o petiție pentru eliminarea mecanismului de plată a energiei în surplus, generată de aceștia, la doi ani după emiterea facturii.
Acest sistem, susține APCE, impus prin Ordinul ANRE 15/2022 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor, „favorizează masiv furnizorii de energie și contravine practicilor europene, unde compensarea financiară este lunară”.
Mai mult, susțin prosumatorii, modul în care a fost formulat ordinul menționat, din 2023 până în prezent, „prosumatorii din România au fost forțați să ofere furnizorilor o linie de credit fără dobândă pe care o estimam la peste 300 milioane de euro. Nicăieri în Europa nu există un astfel de mecanism care să permită plata cu întârziere de 24 de luni”.
În plus, se arată în comunicatul asociației, „furnizorii au primit peste 7 miliarde de euro din bani publici în perioada schemei de plafonare a energiei – sume care, de multe ori, au fost un bonus direct pentru aceștia”.
Discordia dintre cele două entități vine pe fondul obligării furnizorilor, prin amintitul ordin, să plătească energia electrică produsă în surplus de prosumatori abia după 24 de luni de la facturare, ignorându-se prevederile Legii 123/2012, care definește acest termen de decontare ca fiind de „până la” 24 de luni.
Prin urmare, deși Legea 123/2012 prevedea că prosumatorii pot utiliza energia reportată „până la 24 de luni”, la cerere, după această perioadă urmând a fi făcută plata, ANRE a modificat sensul acestei prevederi, transformând perioada maximă permisă pentru efectuarea decontului în regulă obligatorie. Asociația acuză că această schimbare, introdusă prin Ordinul 15/2022 (act normativ cu statut secundar) este fără precedent în Uniunea Europeană și favorizează net furnizorii.
În acest context, APCE solicită eliminarea prin legislație secundară a termenului de plată de 24 de luni, revenirea la compensarea cantitativă și financiară lunară a excedentului de energie, precum și organizarea de urgență a unei reuniuni cu furnizorii și toți actorii relevanți din domeniu.
ANRE, pe de altă parte, a răspuns acestor poziții printr-un document în care recunoaște primirea a numai „aproximativ 400 de petiții”. Autoritatea precizează că actuala metodologie privind comercializarea energiei electrice produse de prosumatori cu centrale de până la 400 kW respectă prevederile Legii 123/2012.
ANRE subliniază că ordinele sale trebuie să urmeze legislația primară și nu o pot modifica sau anula, indiferent de numărul de petiții primite. Astfel, schimbarea regulii privind termenul de 24 de luni pentru utilizarea surplusului de energie electrică produs și livrat în rețea ar fi posibilă doar prin modificarea legii.
Fără a clarifica punctual nemulțumirile reprezentanților prosumatorilor, ANRE reamintește că surplusul de energie produs de prosumatori și livrat în rețea, care depășește consumul propriu, este reportat în facturi și poate fi utilizat timp de maximum 24 de luni de la data facturării, conform legii în vigoare.
Președintele ANRE, George Niculescu a declarat că “în cariera mea în administrația publică am mai fost supus unor astfel de presiuni publice. Pe vremea aceea eram prefectul județului Constanța și, printr-un număr mare de petiții, mi se cerea să “fentez” legea. Nu am făcut acel lucru atunci, nu o să-l fac nici acum. Rețeta este aproximativ aceeași: se creează o așteptare publică pe un subiect fierbinte, iar mai apoi se direcționează către cel identificat ca fiind responsabil. Și atunci, ca și acum, au fost trimise sute și sute de petiții”.
În replică, președintele APCE, Dan Pîrșan, a precizat pentru avocatnet.ro că „rolul ANRE este acela de monitorizare și aplicare a legii, iar singura noastră așteptare este strict legată de aceste atribute, nicidecum de «fentarea» legii. Și, dacă tot discutăm în acești termeni, spiritul Legii 123/2012 a fost grav «fentat», «driblat» sau cum doriți de ordinul ANRE despre care tot vorbim. Ne confruntăm cu o lipsă totală de dialog din partea ANRE, care nu a acceptat invitația la o masă rotundă cu prosumatorii și furnizorii, precum și cu blocajele din Parlament privind proiectul de lege ce propune plata lunară și posibilitatea compensării energiei pe mai multe locuri de consum. Proiectul este tergiversat, în timp ce unele asociații din energie presează pentru modificări în favoarea furnizorilor. În acest context, vom recomanda membrilor noștri își instaleze sisteme de stocare și să își schimbe frecvent furnizorii, ceea ce va afecta întreg sectorul energetic. De asemenea, vom contesta în instanță Ordinul 15/2022 în cazul în care pe cale amiabiă nu ajungem la nici un rezultat cu ANRE și furnizorii de energie”.
Comentarii articol (4)