- ONG-urile care vor monitoriza centrele sociale rezidențiale trebuie să fie specializate în apărarea drepturilor omului și să dispună de experți în domeniul social, fără condamnări penale.
 - Organizațiile aplicante vor fi evaluate pe baza experienței în monitorizarea drepturilor beneficiarilor de servicii sociale și a capacității de a implementa mecanisme de control.
 - ONG-urile trebuie să demonstreze capacitate financiară, absența conflictelor de interese și să asigure formarea experților implicați în monitorizarea centrelor.
 - Persoanele implicate în echipele de monitorizare trebuie să aibă studii superioare în domenii relevante, cu excepția autoreprezentanților sau persoanelor cu trecut instituțional.
 
Potrivit Anexei nr. 1 (Protocolul de selecție) al Ordinului nr. 2237/2025 emis de Ministerul Muncii și intrat recent în vigoare, sunt eligibile doar organizațiile neguvernamentale care îndeplinesc următoarele condiții:
- organizația neguvernamentală fără scop lucrativ este înființată în baza prevederilor OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații sau este înființată prin legi speciale, relevante pentru domeniile în care activează;
 - scopul principal al organizației prevăzut în actele constitutive constă în apărarea drepturilor fundamentale ale omului, reprezentarea și apărarea drepturilor persoanelor beneficiare de servicii sociale, iar în cazul federațiilor, reprezentarea ONG-urilor din domeniul social și/sau apărarea drepturilor fundamentale ale omului;
 - dispune de experți angajați, colaboratori sau voluntari specializați în domeniul asistenței sociale, psihologiei, medicinei sau științelor juridice și în domeniul drepturilor fundamentale ale omului, cu experiență relevantă în domeniul social sau prezintă o declaraţie prin care îşi asumă că la momentul derulării vizitelor de monitorizare va dispune de experţii necesari;
 - experții nu au suferit condamnări definitive pentru săvârșirea de infracțiuni care implică încălcarea drepturilor omului sau pentru orice acte penale;
 - absența oricărei afiliații politice și oricărui conflict de interese sau incompatibilități, demonstrată prin declarație pe propria răspundere a membrilor Consiliului Director și a reprezentantului legal;
 - membrii structurilor de conducere şi experţii angajați nu figurează în cazierul judiciar şi în Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
 - are un sediu funcțional;
 
În plus, ONG-urile aplicante pot furniza dovezi care să ateste că au experienţă relevantă în unul sau mai multe dintre domeniile specifice de monitorizare, respectiv:
- elaborarea documentelor programatice sau strategice privind drepturile omului sau drepturile beneficiarilor de servicii sociale;
 - elaborarea instrumentelor sau mecanismelor de monitorizare a respectării drepturilor omului sau a drepturilor beneficiarilor de servicii sociale;
 - implementarea mecanismelor de monitorizare a drepturilor omului sau a drepturilor beneficiarilor de servicii sociale;
 - desfăşurarea activităţilor de monitorizare în teren, vizite, interviuri, analize de cazuri, cu privire la respectarea drepturilor omului sau a drepturilor beneficiarilor de servicii sociale;
 - activităţi de raportare privind respectarea drepturilor omului sau a drepturilor beneficiarilor de servicii sociale;
 - realizarea de activităţi/rapoarte de advocacy dedicate apărării şi promovării drepturilor grupurilor vulnerabile.
 
Atenție! Aceste dovezi constituie criterii de evaluare a capacităţii ONG-urilor de a desfăşura activităţi de monitorizare independentă şi nu reprezintă criterii de eligibilitate.
De asemenea, organizațiile pot prezenta și un portofoliu care să conțină documente precum: rapoarte de activitate, CV organizațional, publicații, recomandări, distincții sau premii primite, apariții în mass-media, care atestă implicarea constantă și activitățile derulate de ONG în domeniul apărării și promovării drepturilor omului.
În vederea participării la procedura de verificare a eligibilităţii, organizaţia poate prezenta în cadrul CV-ului instituţional sau prin documentaţia suplimentară informaţii relevante din care să reiasă capacitatea instituţională a organizaţiei de implicare în activităţile de monitorizare, respectiv:
- actul constitutiv de înfiinţare a ONG, din care să rezulte faptul că aceasta activează în domeniul apărării drepturilor fundamentale ale omului şi/sau în domeniul apărării drepturilor diferitelor categorii de beneficiari de servicii sociale, cum ar fi: copii, persoane cu dizabilităţi, persoane vârstnice;
 - certificat de cazier judiciar;
 - declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal prin care se asumă capacitatea financiară a organizaţiei că îşi poate susţine cheltuielile aferente persoanelor ce vor fi delegate să participe la activitatea de monitorizare independentă;
 - declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal prin care se asumă că organizaţia va adopta măsurile necesare în vederea formării, coordonării şi supervizării experţilor ce fac parte din echipa de monitorizare.
 
- sunt absolvenţi de studii superioare sau au studii de specializare în domeniul asistenţei sociale, psihologiei, medicinei sau ştiinţelor juridice sau în domeniul drepturilor fundamentale ale omului, cu excepţia persoanelor cu trecut instituţional sau a autoreprezentanţilor. Autoreprezentanţii sau persoanele cu trecut instituţional se referă, fără să se limiteze, la situaţii precum persoane cu dizabilităţi care au fost instituţionalizate în diferite forme segregaţioniste, adulţi care au crescut în copilărie în case de copii/centre de plasament, persoane care au fost traficate, discriminate;
 - nu au fost condamnate definitiv pentru fapte penale care implică încălcarea drepturilor omului sau alte infracțiuni; nu sunt afiliate politic, nu se află în conflict de interese ori în situații de incompatibilitate, inclusiv în raport cu entitatea juridică ce are în subordine serviciul social supus monitorizării; aceste aspecte se confirmă prin declarație pe propria răspundere semnată de membrii consiliului director și de reprezentantul legal al organizației. De asemenea, persoanele respective nu trebuie să figureze în cazierul judiciar și nici în Registrul național automatizat privind persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
 - îşi exprimă în scris, sub semnătură, disponibilitatea de a participa la activităţi de monitorizare, prevăzute în protocoalele de colaborare cu Ministerul Muncii.
 
Etapele procesului de selecţie
Procesul de selecţie a ONG-urilor presupune:
- publicarea anunţului de participare pe site-ul ministerului muncii, menţinut activ pe întreaga perioadă de depunere a dosarelor;
 - depunerea şi înregistrarea solicitărilor de interes, însoţite de documentele justificative;
 - verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate;
 - comunicarea rezultatelor;
 - soluţionarea eventualelor contestaţii;
 - publicarea listei ONG-urilor selectate, împreună cu raportul de selecţie şi raportul privind contestaţiile;
 - analizarea sesizărilor sau reclamaţiilor formulate în legătură cu organizaţiile selectate;
 - publicarea listei finale a ONG-urilor admise.
 
Odată cu lansarea anunţului, Ministerul Muncii transmite o scrisoare de informare către direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, precum şi către principalele federaţii şi reţele ale sectorului neguvernamental active în domeniul social, prin care anunţă deschiderea procedurii de înscriere.
Selecţia ONG-urilor va avea loc anual, pentru reevaluarea organizaţiilor al căror mandat expiră şi pentru extinderea sau reînnoirea componentei mecanismului de monitorizare independentă.
Evaluarea solicitărilor depuse se realizează de către o comisie special constituită, care poate efectua şi documentări suplimentare. Aceasta se desfăşoară în două etape:
- evaluarea eligibilităţii, care are caracter obligatoriu şi eliminatoriu - neîndeplinirea unui criteriu atrage respingerea candidaturii;
 - evaluarea capacităţii, care oferă o imagine de ansamblu asupra competenţei ONG-ului de a desfăşura activităţile de monitorizare, prin analiza experienţei în vizite în teren, interviuri, analize de documente, sondaje etc.
 
Atenție! În vederea participării la procedura de selecţie, ONG-urile interesate trebuie să transmită, în termenul prevăzut în anunţul de participare, o scrisoare de interes (vezi art. 14 din Anexa nr. 1 al Odinului nr. 2237/2025).
Rezultatul etapei de eligibilitate se exprimă prin calificativul „admis” sau „respins”. Comisia adoptă deciziile prin consens şi motivează explicit respingerile în procesul-verbal al şedinţei.
În termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de depunere, comisia finalizează evaluarea şi întocmeşte raportul de selecţie, care include: perioada de desfăşurare, durata evaluării, componenţa comisiei şi situaţia candidaturilor admise şi respinse.
ONG-urile respinse vor putea depune contestaţie în termen de șapte zile calendaristice de la comunicarea motivării deciziei. MMFTSS publică pe site data şedinţei comisiei de soluţionare a contestaţiilor. În cadrul întâlnirii, organizaţiile pot prezenta documente suplimentare şi pot solicita clarificări.
Decizia finală este adoptată prin consens, iar comisia întocmeşte un raport cuprinzând perioada, componenţa şi rezultatele contestaţiilor.
Lista iniţială a ONG-urilor admise se va publica pe site-urile instituţiilor implicate şi ale federaţiilor sau reţelelor de ONG-uri, împreună cu rapoartele de selecţie şi contestaţii.
După expirarea termenului, comisiile se reunesc pentru stabilirea listei finale a ONG-urilor admise, deliberând prin consens pentru fiecare caz. Rezultatul final, însoţit de raportul de închidere a procesului, se publică pe site-urile tuturor instituţiilor implicate.
În termen de cinci zile lucrătoare de la publicarea listei finale, Ministerul Muncii va notifica ONG-urile selectate (în scris şi telefonic) pentru semnarea Protocolului de colaborare, care stabileşte modul de derulare a vizitelor de monitorizare privind respectarea drepturilor beneficiarilor de servicii sociale şi a drepturilor fundamentale ale omului.
Drepturile și obligațiile ONG-urilor selectate
Organizațiile acceptate în mecanismul de monitorizare independentă vor avea, în cadrul activității de monitorizare, următoarele drepturi (fără a se limita la acestea, activitatea fiind desfășurată respectând drepturile și demnitatea beneficiarilor și a personalului implicat):
- dreptul de a solicita și primi informații de la personalul prezent la sediul serviciului social, în timpul vizitelor de monitorizare, dar și după încheierea acestora, în scopul completării raportului de monitorizare; informațiile vor putea fi solicitate și din partea conducerii acestor servicii sau a altor instituții publice ori private în coordonarea sau subordinea cărora se află aceste servicii; autoritățile cu atribuții de control vor transmite la solicitarea ONG, informații cu privire la activitățile de control efectuate în aceste servicii.
 - dreptul de acces în toate spațiile aferente serviciului monitorizat, pentru a observa direct modul de desfășurare a activităților acestora, în prezența unui reprezentant al furnizorului de servicii.
 - dreptul de acces la documentele solicitate și la informațiile referitoare la funcționarea serviciului social și la prestarea de servicii către beneficiari, conform legislației naționale.
 - dreptul de a avea acces și a comunica nerestricționat și în condiții de confidențialitate cu toate persoanele beneficiare care doresc să comunice cu experții ONG, inclusiv cu persoanele care au depus sau doresc să depună plângeri de orice natură.
 
Publicarea informațiilor colectate se va realiza cu respectarea consimțământului informat al persoanelor vizate. În termen de 30 de zile de la data finalizării activităţii de monitorizare (vizita propriu-zisă şi solicitările de documente, după caz) ONG va avea, printre altele, responsabilitatea de a transmite ministerului competent şi instituţiei vizitate un raport de monitorizare.
Rapoartele de monitorizare, precum și raportul anual de monitorizare vor fi publicate de ONG pe site-ul propriu, după consultarea cu Ministerul Muncii, pentru a crește transparența și conștientizarea cu privire la calitatea serviciilor sociale.
 La rândul său, ministerul va avea responsabilitatea de a ține evidența vizitelor și a rapoartelor ONG-urilor, de a răspunde în termen de 60 de zile la recomandările formulate și de a publica aceste rapoarte în Registrul electronic al serviciilor sociale. 
De asemenea, ministerul va trebui să elaboreze un raport anual de sinteză privind situația din centrele sociale și impactul recomandărilor transmise de organizațiile neguvernamentale.
Protocolul de colaborare semnat între ONG-uri și minister va avea o durată de patru ani, cu posibilitatea prelungirii prin acordul părților. Acesta poate înceta mai devreme prin acordul ambelor părți, prin denunțare unilaterală cu preaviz de 30 de zile sau în caz de forță majoră.
        avocatnet.ro 
      
			
			
			
			
	                          
	                          
Comentarii articol (0)